Helsinki-Vantaalla vakava vaaratilanne: matkustajakoneelle annettiin lähtölupa, vaikka alueella oli työkoneita

Se, että onnettomuutta ei sattunut, oli tuurista kiinni, Onnettomuustutkintakeskuksesta kerrotaan. Käsitys on, että kone ohitti yhden traktorin ja lensi toisen yli.

lentoliikenne
Finnairin lentokone Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
Matkustajakone oli matkalla Helsingistä Riikaan. Finnairin lentoa operoi lentoyhtiö Norra. Kuvituskuva.Jyrki Lyytikkä / Yle

Onnettomuustutkintakeskus on aloittanut alustavan tutkinnan vakavasta vaaratilanteesta Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan lennonjohto oli antanut matkustajalentokoneelle lähtöluvan kiitotielle, vaikka alueella oli ollut samanaikaisesti luvallisesti kolme työkonetta.

Onnettomuustutkintakeskus kertoo asiasta viestipalvelu Twitterissä (siirryt toiseen palveluun).

Tilanne on tapahtunut Helsinki-Vantaan lentoasemalla tänä aamuna noin puoli kymmeneltä Suomen aikaa.

– Sekä työkoneet että lentokone ovat toimineet annetun luvan mukaisesti. Selvästi näyttää siltä, että tämä tilanne ei ole ollut lennonjohdon hallinnassa yhtään, sanoo johtaja Veli-Pekka Nurmi Onnettomuustutkintakeskuksesta Ylelle.

"Oli hyvää tuuria"

Työkoneet – yksi höyläkone ja kaksi traktoria – olivat olleet kentällä lumenpoistotöissä, Nurmi kertoo.

– Kun ne ovat olleet siellä töissä, on annettu lähtölupa Norran ATR-koneelle ja se on lähtenyt liikkeelle.

– Oli ihan hyvää tuuria, että työkoneet eivät sattuneet olemaan siinä edessä. Onnettomuustutkintakeskus on nyt lähtenyt tutkimaan tapausta vakavana vaaratilanteena.

Mitä nimike "vakava vaaratilanne" tarkoittaa?

– Sitä, että se, että siellä ei ole sattunut onnettomuutta, on ollut tuurista kiinni, Nurmi selittää.

– Jos joku työkone olisi ollut siinä edessä, sillä olisi voinut olla hyvin vakavat seuraukset, hän jatkaa.

Matkustajakone oli matkalla Helsingistä Riikaan, ja kyydissä oli 60 matkustajaa, kertoo Päivyt Tallqvist Finnairin viestinnästä uutistoimisto STT:lle. Finnairin lentoa operoi lentoyhtiö Norra.

– Kone lensi ja laskeutui Riikaan täysin normaalisti, Tallqvist sanoo STT:n mukaan.

"Tärkeää selvittää, miten tällaista voi sattua"

Veli-Pekka Nurmen mukaan tutkinta aloitetaan muun muassa osallisten kuulemisilla.

– Me tarvitsemme tallenteet kentältä ja koneesta, ja siitä se työ sitten jatkuu.

Hän arvioi, että tapauksen tutkinta kestää ainakin puolisen vuotta.

– On todella tärkeää, että selvitetään, miten tällaista voi sattua.

– On selvää, että jos ajaa työkonetta lentoasemalla, täytyy voida lähteä siitä, että sille kiitoradalle ei päästetä lentokonetta. Ja jos taas lentokone saa lähtöselvityksen, sen täytyy voida luottaa siihen, että kukaan ei päästä kiitoradalle työkoneita tai mitään muutakaan. Nyt tilanne on ollut jotain ihan muuta, Nurmi sanoo Ylelle.

STT: Kone lensi toisen traktorin yli

STT:lle Nurmi sanoo, että tämänhetkisten tietojen perusteella käsitys on, että nousuun lähtenyt lentokone ohitti yhden traktorin ja lumilingon ja lensi toisen traktorin yli.

STT:n mukaan Finavialta ei kommentoida, onko se aloittanut tai aikeissa aloittaa omaa tutkintaa asiasta.

– Meillä on sellainen kanta, että [Onnettomuustutkintakeskus] vastaa tiedottamisesta, sanoo Anniina Palkonen Finavian viestinnästä uutistoimistolle.