Turun lentokentän loppuvuoden vaaratilanteiden tutkinta etenee – "Pelkkä erikoinen sattuma, että tapahtuivat Turussa"

Tukholma–Turku-matkustajakone joutui sivuluisuun lokakuussa. Joulukuun alussa Helsingistä Göteborgiin matkalla ollut kone teki hätälaskun Turkuun savun hajun takia.

lentoliikenne
Finnairin kone Embraer 190 OH-LKE
AOP

Onnettomuustutkintakeskuksella on poikkeuksellisesti tutkinnassa kaksi loppuvuonna 2017 Turussa tapahtunutta ilmailun vaaratilannetta.

Lokakuussa SAS-yhtiön kone oli tulossa Tukholmasta, kun se ajautui sivuluisuun Turun lentokentällä. Kone luisui suhteellisen suurella nopeudella, mutta pysyi kuitenkin pääosin kiitotiellä. Lentokoneessa oli 92 ihmistä. Heille ei aiheutunut vaaraa.

Joulukuun alussa Helsingistä Göteborgiin matkalla ollut Finnairin vuorokone joutui tekemään hätälaskun Turkuun, koska matkustamoon ja ohjaamoon tuli savun hajua. Koneessa oli noin sata matkustajaa. Kukaan ei loukkaantunut onnettomuudessa.

Meidän tämänhetkisen käsityksen mukaan se on pelkkä erikoinen sattuma. Turussa ei ole nyt mitään erityistä, joka vaikuttaisi tähän.

Veli-Pekka Nurmi

Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi kertoo, että ilmailussa oli viime vuonna tavanomaista enemmän läheltä piti -tilanteita. Alkuvuosi ei näytä tuovan poikkeusta, sillä juuri tiistaina Helsinki-Vantaan kentällä sattui vaaratilanne.

Nurmen mukaan on pelkkää sattumaa, että loppuvuoden kaksi vaaratilannetta sattuivat juuri Turussa.

– Meidän tämänhetkisen käsityksen mukaan se on pelkkä erikoinen sattuma. Turussa ei ole nyt mitään erityistä, joka vaikuttaisi tähän, sanoo Nurmi.

SAS:n koneen luistonestojärjestelmää on tutkittu Yhdysvalloissa, Finnairin koneen ilmastointilaitetta puolestaan Hollannissa.

Nurmen mukaan molempien vaaratilanteiden tutkinnat valmistunevat kesän korvalla.