Lennonjohto päättää, kuka saa liikkua rullaus- tai kiitotiellä

Vaaratilanteet Helsinki-Vantaan lentoliikennealueilla ovat äärimmäisen harvinaisia, Finaviasta kerrotaan.

lentoliikenne
Helsinki-Vantaan lentoasema 14.12.2017.
Mikko Koski / Yle

Lentokenttäalueilla lennonjohtaja päättää sen, kuka milloinkin saa siellä liikennöidä. Näin varmistetaan, ettei vaaratilanteita synny, kertoo Finavian riskienhallintajohtaja Juha-Pekka Pystynen.

– Kukaan ei saa mennä rullaustielle eikä kiitotielle ilman lennonjohtajan selvitystä. Lennonjohtaja ja lennonvarmistus antavat selvityksiä, esimerkiksi kun kiitotielle on tullut lunta: silloin ajoneuvot saavat luvan mennä kiitotielle ja putsata sitä. Ja jos tulee tarve tulla sieltä pois esimerkiksi koneen nousun tai laskun takia, niin lennonjohtaja käskee heidät sieltä pois. Tämä on hyvin tarkkaan johdettua, Pystynen selvittää.

Onnettomuustutkintakeskus on aloittanut alustavan tutkinnan vakavasta vaaratilanteesta Helsinki-Vantaan lentoasemalla. OTKESin mukaan lennonjohto oli antanut tiistaina aamulla matkustajalentokoneelle lähtöluvan kiitotielle, vaikka alueella oli ollut samanaikaisesti luvallisesti kolme työkonetta.

Pystysen mukaan vaaratilanteet Helsinki-Vantaan lentoliikennealueilla ovat äärimmäisen harvinaisia.

– (Liikenteen turvallisuusvirasto) Trafi seuraa turvallisuutta hyvin tarkkaan. Kun jotain vaarallista tapahtuu, niin vastuullinen henkilö on velvollinen raportoimaan, että saadaan selite sille asialle ja voidaan parantaa turvallisuuskulttuuria.

Pystynen sanoo, että viime vuoden aikana Helsinki-Vantaalla ei tapahtunut yhtään ainakaan Finaviasta johtuvaa vaaratilannetta, josta olisi pitänyt olla huolissaan.

Lentokenttää operoiva Finavia alkoi ostaa lennonjohtopalveluita alihankintana ANS Finlandilta viime vuoden huhtikuussa. ANS Finland on aloittanut oman turvallisuusselvityksen vaaratilanteesta. Finavia ei sen sijaan aio aloittaa omaa selvitystä, koska se on ulkoistanut kyseiset palvelut ANS:lle.

Lentokenttäalueilla tapahtunut hyvin vakavia turmia

Lentokenttäalueilla on sattunut hyvin tuhoisia onnettomuuksia. Tässä poimintoja:

– Maaliskuussa 1977 kaksi jumbojetiä törmäsi toisiinsa maassa Teneriffan lentokentällä Kanarian saarilla. Yli 580 ihmistä sai surmansa.

– Huhtikuussa 1994 China Airlinesin kone räjähti mukanaan 264 ihmistä, kun se syöksyi kiitoradalle Japanissa.

– Heinäkuussa 2000 Air Francen Concorde -yliäänimatkustajakone putosi ja osui hotelliin heti noustuaan Charles de Gaullen kentältä. 109 koneessa ja neljä hotellissa ollutta ihmistä kuoli.

– Elokuussa 2008 Spanairin MD-82 suistui nousussa kiitoradalta ja syttyi tuleen. 154 ihmistä kuoli ja 18 loukkaantui.

– Lokakuussa 2001 SAS:n MD-87 törmäsi sumussa pienkoneeseen Milanon Linaten lentokentällä. 118 ihmistä kuoli, joukossa oli kuusi suomalaista.

Artikkelia muokattu 24.1.2018 klo 14:43. Lisätty tieto ANS Finlandin ja Finavian turvallisuusselvityssuunnitelmista.

Lue myös:

Helsinki-Vantaalla vakava vaaratilanne: matkustajakoneelle annettiin lähtölupa, vaikka alueella oli työkoneita