Amos Rex -museo avaa upottamalla kävijät toiseen todellisuuteen – japanilaiset poikkitaiteilijat täyttävät museon villillä digitaalimaailmalla

Japanilaisryhmän digitaalisen taiteen näyttely vaatii pyöriäkseen sata laserprojektoria.

taidemuseot
Amos Rex
TeamLabin Graffitin Nature -teos on digitaalinen ja interaktiivinen instaallaatio. Myös katsojat voivat osallistua sen tekemiseen.teamLab

Amos Rex -taidemuseo avautuu elokuussa kohisten. Japanilainen teamLab -taidekollektiivi työstää uuden helsinkiläismuseon suurimman kupolin alle valtavan digitaalisen vesiputouksen.

– Se on jotain ennennäkemätöntä. Kyse on toisesta todellisuudesta, johon voi astua fyysisesti sisään. Se on tietyllä tavalla virtuaalitodellisuutta, mutta teoksen voi kokea suoraan tilassa ilman erillisiä laitteita, sanoo museonjohtaja Kai Kartio.

TeamLabin perustaja, japanilainen Toshiyuki Inoko pitää uutta tilaa loistavana. Hänen ryhmänsä tekee paikkaan teoksen, jossa vesi juoksee lattiasta kattoon.

– Simuloimme veden liikettä niin, että näyttää siltä kuin painovoima olisi muuttunut käänteiseksi. Siitä muodostuu vesipyörre, joka on fyysinen simulaatio veden liikkeestä, Inoko sanoo.

Toshiyuki Inoko on japanilaisen teamLab-ryhmän perustaja.
Toshiyuki Inoko on japanilaisen teamLab-ryhmän perustaja.Jussi Mankkinen / Yle

TeamLab tekee digitaalista taidetta, joka on museolle teknisesti haastavaa asennettavaa. Avajaisnäyttelyyn ryhmä tuo puolen tusinaa teosta, jotka vaativat pyöriäkseen sata laserprojektoria.

Helppoa ei ole ryhmän jäsenilläkään. Projekti vaatii kymmenien tietokoneiden työpanosta kuukausien ajan.

– Kun ryhmämme aloitti yli 15 vuotta sitten, silloisella tekniikalla teos ei olisi valmistunut edes meidän elinaikanamme, Inoko sanoo.

Osa töistä on interaktiivisia eli yleisö voi vaikuttaa niiden sisältöön. Muun muassa Graffiti Nature syntyy näin: Katsoja piirtää kuvan. Se skannataan ja projisoidaan teokseen, jossa se alkaa elää omaa elämäänsä.

Inoko on kotoisin maalta, kaukana Tokiosta, jossa on perinteitä ja koskematonta luontoa.

– Toivomme, että teoksemme antavat katselijalle mahdollisuuden tarkastella ihmisen ja luonnon suhdetta. Meidän välillämme ei ole rajoja.

Amos Rex
TeamLab tekee Amos Rex -museoon digitaalisen veisputous-installaation.teamLab

Poikkitaiteellinen ryhmä on iso nimi Aasiassa

Tokiossa toimivaan poikkitaiteelliseen teamLabiin kuuluu 500 jäsentä. Joukossa on muun muassa taitelijoita, ohjelmoijia, matemaatikkoja ja arkkitehteja. Ryhmä on tunnettu erityisesti Aasiassa ja Amos Rexin näyttelyn jälkeen kenties myös Euroopassa, jossa nyt nähdään kollektiivin teoksia ensimmäistä kertaa yhtä isosti.

TeamLab on perustettu vuonna 2001 ja se on saanut vaikutteita esimodernista japanilaisesta taiteesta. Oleellisia teemoja kollektiiville ovat luovuus, leikki, kokeilu ja heittäytyminen.

– Haluamme luoda kokemuksen, jossa yleisö uppoaa kokonaan taideteokseen ja tulee osaksi sitä yhdessä muiden samassa tilassa olevien kanssa. Silloin rajat itsen, muun yleisön ja taideteoksen välillä katoavat, Inoko sanoo.

Japanilaisryhmän näyttely on samalla Amos Rexin ensimmäinen uusissa Lasipalatsin yhteyteen valmistuvissa tiloissa, joissa se jatkaa Amos Andersonin taidemuseon (1965–2017) toimintaa.

Amos Rex
Amos Rexin sisätiloja hallitsee kupoli, jonka korkeus on kymmenen metriä. Betonivalu on jo valmis.Jussi Mankkinen / Yle

Tulossa kokeilevaa ja innovatiivista taidetta

Yksi Amos Rexin erityiskohderyhmä tulevat olemaan lapset ja nuoret. Museo aikoo profiloitua muun muassa näyttelyillä, joissa on kokeilevaa ja teknisiä innovaatioita soveltavaa nykytaidetta.

– Voisimme oikeastaan puhua visuaalisesta kulttuurista, joka ei rajoitu nykytaiteeseen. Emme ole ajatelleet välittää hirveästi taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin välisistä raja-aidoista, Kartio linjaa.

Amos Rexissä nähdään tulevaisuudessa lisäksi 1900-luvun modernismia ja muinaisia kulttuureita. Myös Amos Andersonin taidemuseon viimeinen, uransa alussa olevien tekijöiden Generation-ryhmänäyttely saa jatkoa.

– Se oli kannustava kokeilu. Näytteilleasettajat olivat nuoria, samoin yleisö. Generation on tarkoitus toistaa vuonna 2020 ja sen jälkeen aina kolmen vuoden välein, Kartio sanoo.

Hänen mukaansa museoon tulee ensi vuonna todella suuri maailmantaiteen nimi, jonka näyttelyä Suomessa ei ole vielä ollut sekä suuri suomalainen modernisti. Sen enempää Kartio ei tulevasta paljasta.

Amos Rex
Yksi TeamLabin teoksista on saanut innoituksensa variksista. Sen nimi on Crows are Chased and the Chasing Crows are Destined to be Chased as well, Floating Together – Light in Infinite Space.teamLab

Kävijätavoite on 100 000 ihmistä vuodessa

Amos Rexin kävijätavoite on 100 000 ihmistä vuodessa. Vertailun vuoksi: Vuonna 2016 Kiasmassa vieraili yli 300 000 kävijää. Amos Rexin edeltäjä, Amos Anderssonin taidemuseo puolestaan veti viimeisinä vuosina noin 70 000 ihmistä.

– Laskemme, että kävijämäärät kasvavat. Meistä tulee helpommin saavutettavia, kun olemme Lasipalatsin liikennevirtojen keskellä, Kartio uskoo.

Tulevan Amos Rexin nurkilla on varsinainen museoiden keskittymä: nykytaiteen museo Kiasma, Ateneum, Helsingin taidemuseo HAM ja Taidehalli. Se ei hirvitä Kartiota, päinvastoin.

– Emme koe toisiamme kilpailijoina. Komppaamalla saamme asiat toimimaan parhaiten. Uskomme, että kun ihminen käy yhdessä museossa, hän käy myös toisessa.

Kartion mukaan “kulttuurikeskittymän” museot tekevät vastaisuudessa pitkälle menevää yhteistyötä.

– Varmasti tiedotus ja markkinointi ovat keskiössä, mutta on tärkeää, että meillä on myös sisällöllistä yhteistyötä.

Kai Kartio, Amos Rex
Kai KartioJussi Mankkinen

Budjetti ja aikataulu pitävät

Uudet, 2 000 neliön näyttelytilat syntyvät vuonna 1936 valmistuneen Lasipalatsin takana olevan aukion alle. Rakennusprojekti alkoi tammikuussa 2016. Suuret rakenteet ja betonivalut on nyt tehty. Työn alla on vielä teknistä asennusta ja Lasipalatsin aukion pinnan teko.

Taidemuseon avajaisia vietetään elokuun viimeisellä viikolla. Sitä ennen, touko–kesäkuun vaihteessa avataan Lasipalatsin aukio ja Bio Rexin elokuvatoiminta elokuun alussa.

Bio Rexiä alkaa vetää kulttuuritehdas Korjaamo. Kartion mukaan valkokankaalle on tulossa sekä laajan yleisön elokuvia että vaihtoehtoista ja art house -ohjelmistoa.

– Tarkoitus on, että Bio Rex on vuoropuhelussa näyttelyiden kanssa ja sitä käytetään performansseihin ja tapahtumiin.

Amos Rex on yksityinen taidemuseo ja sen 50 miljoonan euron rakennusbudjetista ja ylläpidosta vastaa Konstsamfundet-yhdistys. Kokonaisuus on arkkitehtitoimisto JKMM:n suunnittelema.

Amos Rex
Jussi Mankkinen / Yle

Arkkitehti Asmo Jaaksin mukaan suurimmat haasteet ovat liittyneet ahtaaseen rakennuspaikkaan. Näyttelytilaa on pitänyt tehdä suojellun Lasipalatsin alle.

– Tästä alta menee metrolinja ja se määrittelee, kuinka alas voidaan mennä. Maan alla kulkee lisäksi kaikenlaista tekniikkaa, joka ei näy kadunkulkijalle.

Uuden museon tärkeä osa ovat kupolit, jotka näkyvät ulos kumpuina ja joista museon tunnistaa. Kupolien ansiosta saadaan avaria ja joustavia tiloja.

– Kupolimuoto on ikiaikainen tapa tehdä laajoja yhtenäisiä tiloja. Ne ovat rakenteellisesti optimaalisia: Niissä yhdistyvät funktionaalisuus ja visuaalinen muoto, Jaaksi sanoo.

BBC poimi (siirryt toiseen palveluun) Amos Rexin merkittävimpien vuonna 2018 valmistuvien rakennuskohteiden joukkoon.

Juttua on päivitetty klo 16.47 Toshiyuki Inokon, Kai Kartion ja Asmo Jaaksin kommenteillla.

Lue myös:

Lasipalatsin aukion alle kaivettu kaksikerroksinen uudisrakennus hakee jo muotoaan – Amos Rexin avajaisiin alle vuosi

Funkkishelmi Lasipalatsi kuoriutuu remontin alta ja näyttää nyt enemmän itseltään

Uudesta Amos Andersonin taidemuseosta Amos Rex

Amos Rex tuo Helsinkiin nykytaidemuseoiden keskittymän – apulaiskaupunginjohtaja haluaa vielä Guggenheiminkin