Kaupunkipyörillä voi kesällä polkea Espoosta Helsinkiin ja takaisin – Kausimaksu nousee 5 eurolla

Keskustelut Espoon kaupunkipyörien sponsorista ovat parhaillaan käynnissä. Pyöräverkosto saattaa laajentua myös Espoon Leppävaaraan.

Kaupunkipyörät
Kaupunkipyörän latauspiste.
Mårten Lampén / Yle

Espoon tekninen lautakunta päätti eilen keskiviikkona odotetusti ottaa kaupunkipyörät käyttöön toukokuun alusta.

Espoon kaupungin tiedotteessa (siirryt toiseen palveluun) kerrotaan, että koko kaupunkipyöräkauden kausimaksu on tänä vuonna 30 euroa molemmissa kaupungeissa. Palvelun laajenemisen myötä kausimaksu nousee siis viidellä eurolla. Muut hinnat pysyvät kuitenkin ennallaan.

Helsingin ja Espoon kaupunkipyöräkausi alkavat hieman eri aikaan, sillä Helsinki on päättänyt aloittaa kaupunkipyöräkauden jo huhtikuussa viime vuonna saadun palautteen perusteella. Tarkka ajankohta riippuu kuitenkin kevään säästä ja katujen kevätpuhdistuksesta.

Espoossa kaupunkipyörät otetaan käyttöön vasta toukokuun 2. päivänä, sillä pyöräasemien perustaminen vie oman aikansa.

Yhdellä maksulla kaksi kaupunkia

Helsingin ja Espoon kaupunkipyöräpalvelu tulee toimimaan yhtenä kokonaisuutena, joten asiakas rekisteröityy vain yhteen järjestelmään ja maksaa yhden kausimaksun. Pyörillä voi siis ajaa kaupunkien väillä, ja pyörän voi palauttaa toukokuusta alkaen mille tahansa kaupunkipyöräasemalle.

Pyöriä on kaupunkipyöräjärjestelmässä kaikkiaan 2 200. Helsingissä on 150 pyöräasemaa ja Espoossa 70.

– Jo olemassa olevia asemia optimoidaan ja telinekapasiteettia tasataan asemien kesken. Osa telineistä siirretään paremmille paikoille. Luvassa on jonkin verran pieniä muutoksia ja pari isompaakin asemien siirtoa, Helsingin pyöräpalvelun tilaavan HKL:n projektipäällikkö Samuli Mäkinen kertoo kaupungin tiedotteessa.

Espoo tekee päätöksen pyöräverkosto laajentamisesta Leppävaaraan helmikuun aikana. Leppävaaraan on alustavasti suunniteltu 35 kaupunkipyöräasemaa.

Kenestä Espoon pyörien sponsori?

Keskustelut Espoon kaupunkipyörien sponsorista ovat parhaillaan käynnissä. Espoon kaupunkipyörien sponsorin hankinnasta vastaa Clear Channel Suomi, joka hankki sponsorin myös Helsingin kaupunkipyörille. Helsingin kaupunkipyöristä syntyi aikanaan pienimuotoinen kohu (siirryt toiseen palveluun), kun kaupunkipyörien sponsori julkistettiin.

Clear Channel Suomen tuote- ja kehitysjohtaja Lassi Tolonen sanoo, ettei voi vielä paljastaa kenen kanssa Espoon kaupunkipyörien sponsoroinnista käydään neuvotteluita tai missä vaiheessa neuvottelut ovat.

– Helsingin kaupunkipyörien menestyksen kautta asiasta kiinnostuneita on ollut paljon, Tolonen kertoo.

Tolosen mukaan kaupunkipyörien sponsori- ja mainostuloista muodostuu kutakuinkin Espoon kaupungin kaupunkipyöristä maksamaa summaa vastaava osuus.

– Yksityisen puolen panos on palvelun kannalta erittäin merkittävä, Tolonen toteaa.

Lisää aiheesta

Espoo valitsi samat kaupunkipyörät kuin Helsinki – Vielä neuvotellaan, saako fillareilla ajaa kaupungista toiseen

Citypyöräkauppa on paikoin romahtanut – kauppiaat epäilevät syyksi kaupunkipyöriä

Inhoatko ylämäkeen polkemista? Kartta näyttää, missä laiskan kaupunkipyöräilijän kannattaa polkea

Helsinkiläiset rakastuivat kaupunkipyöriin – kausikortin on ostanut yli 20 000 kaupunkilaista

Helsinki palasi maailman pyöräilyparatiisien joukkoon