Onnettomuustutkintakeskus saattaa yhdistää Helsinki-Vantaan kahden tapauksen tutkinnat

Tiistaina lennonjohto antoi matkustajakoneelle luvan lähteä kiitotielle, jolla oli kolme työkonetta. Keskiviikkona liikesuihkukone rullasi ilman lupaa kiitotielle, jolle matkustajakone oli laskeutumassa.

Onnettomuustutkintakeskus
Helsinki-Vantaan lentoasema 14.12.2017.
Mikko Koski / Yle

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) saattaa yhdistää Helsinki-Vantaan lentoasemalla tällä viikolla sattuneiden kahden poikkeustilanteen tutkinnat. Otkesin johtaja Veli-Pekka Nurmi kertoi asiasta aamupäivällä STT:lle.

Tiistaina lennonjohto antoi Otkesin mukaan matkustajalentokoneelle lähtöluvan kiitotielle, vaikka alueella oli samanaikaisesti luvallisesti kolme työkonetta.

Keskiviikkona liikesuihkukone rullasi ilman lupaa kiitotielle, jolle oli laskeutumassa luvallisesti Finnairin matkustajakone.

Otkesin Nurmen mukaan voisi olla epätarkoituksenmukaista, että kahta peräkkäisinä päivinä sattunutta saman paikan kiitotietapahtumaa selvitetään erillisissä tutkinnoissa.

Otkes ei ole tehnyt vielä varsinaista tutkintapäätöstä tiistain vakavasta vaaratilanteesta. Nurmen mukaan päätös tehdään todennäköisesti vasta sitten, kun on saatu lisätietoa keskiviikon poikkeustilanteesta.

"Ylösveto sinänsä normaali toimenpide"

Nurmen mukaan keskiviikon poikkeustilanteen ohjelmointitallenne lähtee purettavaksi Saksaan. Purku kestää useita päiviä.

– Tässä kestää ensi viikon puolelle, ennen kuin saamme Saksasta ne tiedot. Sitten niistä tehtävän arvion tuloksista riippuu, mihin toimiin Otkes ryhtyy keskiviikon tapauksen suhteen.

Keskiviikkona kiitotielle luvatta rullannut yksityissuihkukone on Nurmen mukaan suomalaisomistuksessa, ja kone on tyyppiä Bombardier 600.

Tilanteessa lennonjohto määräsi laskeutumassa olleen Finnairin matkustajakoneen tekemään ylösvedon. Brysselistä saapunut kone oli ylösvetomääräyksen saadessaan vajaan kahden kilometrin päässä kiitoradasta.

– Sinänsä ylösveto on normaali toimenpide. Niitä tehdään, jos koneella on laskulupa ja sitten huomataankin jotain erikoista. Tällöin kone suorittaa ylösvedon jälkeen uuden lähestymisen ja laskeutuu, Nurmi kertoo.

Ylösveto on Suomen oloissa määrätty joskus esimerkiksi vaikeiden sääolojen vuoksi.

Traktorit ja lumilinko lähellä nousevaa konetta

Tiistaina Helsinki-Vantaalla syntyi vakava vaaratilanne. Helsingistä Riikaan matkalla ollut matkustajakone sai lennonjohdolta lähtöluvan kiitotielle samaan aikaan, kun kiitotielle oli menossa kentänhoitotehtäviin kaksi traktoria ja lumilinko.

Nurmen mukaan Otkesilla on käsitys, että nousuun lähtenyt lentokone ohitti yhden traktorin ja lingon ja lensi toisen traktorin yli. Ylitetty traktori ei Nurmen mukaan ollut kiitotiellä, mutta hyvin lähellä kuitenkin.

– Tutkatallenteesta näyttää siltä, Nurmi sanoi tiistaina.

Riikaan lähtenyttä Finnairin lentoa operoi lentoyhtiö Norra. ATR-potkuriturbiinikoneen kyydissä oli 60 matkustajaa.

Finnairin viestinnästä kerrottiin, että kone lensi ja laskeutui Riikaan normaalisti.

Lue myös: Lennonjohto päättää, kuka saa liikkua rullaus- tai kiitotiellä