Yoshi Oïda näki amerikkalaissotilaan japanilaisprostituoidun seurassa vuonna 1945 – Nyt hän ohjaa oopperan, joka tuo muistot pintaan

Giaccomo Puccinin 1900-luvun alkuun sijoittuva Madama Butterfly on traaginen ooppera, jonka Yoshi Oïda on aina halunnut ohjata.

oopperat
Yoshi Oïda, Madama Butterflyn ohjaaja
Yoshi OïdaToni Määttä / Yle

Yoshi Oïdan, 84, huumori on koetuksella.

Japanilainen herrasmies on tuotu keskelle suomalaista eksotiikkaa. Tällä kertaa se tarkoittaa purevaa pakkasta, hyistä merta, usvaista horisonttia ja vaakasuoraan vihmovaa lunta.

– Olemmeko jo valmiita, epätoivoinen Oïda kysyy.

Vielä muutama kuva tv-juttua varten. Oïda on käynyt Suomessa pari kertaa aiemmin, mutta tämä on ensimmäinen kerta keskellä talvea Helsingin Kaivopuiston rannalla.

1960-luvulta saakka Pariisissa asunut Oïda on ohjannut vuosikymmenten aikana teatteria, tanssia ja oopperaa. Lisäksi mies työskentelee näyttelijänä. Valkokankaalla hänet nähtiin viimeksi Martin Scorsesen elokuvassa Silence (2016).

– Martin on mukava mies, joka pitää näyttelijöistään hyvää huolta. Hotellihuoneessani oli samppanjapullo ja viesti, jossa hän kiitti yhteistyöstä, Oïda kertoo.

Nyt on oopperataiteen ja Suomen Kansallisoopperan vuoro. Oïda on tehnyt pari viikkoa paikan päällä töitä tänään ensi-iltansa saavan Madama Butterflyn parissa. Työt Suomessa sopivat hyvin Oïdan elämäntapaan.

– En halua pysyä paikallani, vaan pidän vaihtelusta. Suomi on sopivan lähellä kotiani Ranskassa, sillä pitkät lennot tuntuvat nykyään raskailta, Oïda sanoo.

Yoshi Oïda
Toni Määttä / Yle

Ohjaaja muistaa, kun amerikkalaissotilaat tulivat Japaniin

Madama Butterfly on Oïdalle henkilökohtainen teos. Se kertoo Nagasakiin 1900-luvun alussa sijoitetusta amerikkalaisesta laivastoupseerista, joka hankkii itselleen paikallisen tilapäisvaimon. Oïda näki amerikkalaissotilaiden tulon Japaniin toisen maailmansodan päätyttyä 1945. Hän oli tuolloin 12-vuotias.

– Heillä oli purkkaa ja suklaata. Olisin halunnut niitä heiltä, mutta en halunnut myöntää sitä. Yksi heistä oli löytänyt japanilaisen prostituoidun seuraansa. Naisella oli kauniit vaatteet, ja hän söi purkkaa ja suklaata. Vihasin näkemääni, olihan hän prostituoitu, mutta samaan aikaan olin kateellinen, Oïda muistelee.

Kun Oïda tutustui Madama Butterflyn tarinaan, hänet valtasi tuttu tunne.

– Tajusin, että Madama Butterfly on prostituoitu. Amerikasta tullut sotilas maksaa rahaa ja saa geishan. Rikas amerikkalainen ja köyhän maan nainen.

Madama Butterfly, Hyeseoung Kwon
Amerikan laivaston luutnantti Pinkerton (Mika Pohjonen) ja Cio-Cio-San (Hyeseoung Kwon).Heikki Tuuli / Suomen Kansallisooppera

Amerikkalaisten tulo vaikutti monella tapaa nuoren Yoshi Oïdan elämään ja koko japanilaiseen yhteiskuntaan.

– Yhtäkkiä omat oppimme olivat väärin. Oli seurattava amerikkalaista kulttuuria. Japanilaisille perinteille sanottiin ei, kun amerikasta tulleita pidettiin parempina. Koulussa kaikesta kiitettiin Amerikkaa, Oïda toteaa.

Oopperassa nuori geisha Cio-Cio-San (suom. perhonen) rakastuu amerikkalaissotilaaseen ja odottaa yhteistä tulevaisuutta. Haaveilla on traaginen loppu.

– Butterfly teki omat valintansa, kuten minäkin valitsin lapsena uskoa siihen, ettei japanilainen yhteiskunta ole hyvä. Nyt minulla on katkerat muistot asiasta. Tavallaan tunnen samoin kuin Madama Butterfly.

Ihmisyyden mysteeri

Kun japanilainen ohjaaja tekee töitä Madama Butterflyn parissa, kysymys on monitasoisesta kulttuurien törmäyksestä: japanilainen ohjaaja tulkitsee länsimaista taidetta, jonka aiheena on vieras, eksoottinen Japani.

Ohjaajalle törmäys ei ole merkittävä, sillä jalustalle nousee ihmisyys.

– Kun tulin Eurooppaan yli 50 vuotta sitten, kaikki oli erilaista, kaikki oli eksoottista! Mutta lopulta olemme kaikki samanlaisia. Ihmisiä.

Madama Butterfly
Ohjaaja Yoshi Oïda tuo laulajat lähelle lavan reunaa, jotta musiikki olisi tasapainossa. Kuvassa Hiromi Omura, joka vuorottelee Cio-Cio-Sanin roolissa Hyeseoung Kwonin kanssa.Heikki Tuuli / Suomen Kansallisooppera

Periaate pätee myös Oïdan tapaan ohjata oopperoita. Ideana on häivyttää oma kädenjälki taiteen tieltä.

– Puccini oli minua suurempi taiteilija, enkä halua tuoda hänen teokseensa omia tulkintojani. Yleisö saa vapaasti valita tulkintansa!

Kyse on ihmisyyden mysteerin tutkimisesta.

– Teatteri, elokuva, tanssi, ooppera – kaikki pyrkivät antamaan vastauksen samaan kysymykseen.

Madama Butterfly Suomen Kansallisoopperassa 26. tammikuuta – 10. maaliskuuta. 15 esitystä.