Kaksi vakavaa vaaratilannetta Helsinki–Vantaalla saman viikon aikana – Nyt käytössä on uusi varoitusjärjestelmä

Järjestelmiä ei ehditty saada käyttöön ennen tämän viikkoisia vaaratilanteita. Nyt tällaiset tilanteet pitäisi pystyä havaitsemaan automaattisesti.

lentoliikenne
Helsinki-Vantaan lentoasema ja lennonjohtotorni.
Helsinki-Vantaan lennonjohtotorni.Vesa Moilanen / Lehtikuva

Suomen vilkkaimmalla lentokentällä Helsinki–Vantaalla on tänään perjantai-iltapäivänä otettu käyttöön uudet turvajärjestelmät, jotka parantavat lentoliikenteen ja kiitoteiden turvallisuutta.

– Lähiliikenteen hallintajärjestelmä on päivitetty tänään. Päivityksen yhteydessä otettiin käyttöön kaksi uutta varoitusjärjestelmää, kertoo lennonjohdosta vastaavan ANS Finland -yhtiön toimitusjohtaja Raine Luojus.

Toinen uusista järjestelmistä varoittaa automaattisesti kenttäalueella tapahtuvasta liikkeestä ja toinen järjestelmä tuo lisää turvallisuutta lennonjohdon tekemään lennonselvitykseen.

Järjestelmien päivitykset tilattiin jo puolitoista vuotta sitten, mutta niitä ei ehditty saada käyttöön ennen tällä viikolla sattuneita kahta vaaratilannetta.

Raine Luojus sanoo, että tällaisia varoitusjärjestelmiä tarvitaan aina, kun toiminnassa on mukana inhimillinen tekijä eli on mahdollisuus ihmisten tekemiin virheisiin.

– Sillehän me emme mahda mitään, että ohjaaja rullaa selvityksen vastaisesti kiitotielle. Se voidaan estää vain fyysisellä esteellä. Mutta näillä uusilla järjestelmillä pystytään havaitsemaan tilanteet. Nämä auttavat siinä, että korjaavat toimenpiteet pystytään tekemään.

"Lennonvarmistamisen yhtiöittämisellä ei mitään tekemistä vaaratilanteen kanssa"

Tiistaina Helsinki–Vantaan lennonjohto antoi matkustajakoneelle luvan lähteä kiitotielle, jolla oli kolme työkonetta. Keskiviikkona liikesuihkukone rullasi ilman lupaa kiitotielle, jolle matkustajakone oli laskeutumassa. Vaaratilanteiden tutkintaa johtaa Onnettomuustutkintakeskus.

– Johtopäätös tässä vaiheessa on se, että lennonjohtajalle tapahtui nähtävästi inhimillinen virhe. Toisessa tapauksessa ilmeisesti kahdelle lentäjälle tapahtui väärinymmärrys tai sitten heidän tilannetietoisuutensa petti, koska he menivät väärään paikkaan, Raine Luojus sanoo.

Helsinki–Vantaan lennonvarmistuspalvelut eriytettiin viime vuonna lentoasemayhtiö Finaviasta omaksi yhtiökseen. Tuolloin Finavian lennonvarmistustoiminnan henkilöstö siirtyi ANS Finlandin palvelukseen vanhoina työntekijöinä. Valtio omistaa molemmat yhtiöt.

Onnettomuustutkintakeskuksen johtajan Veli-Pekka Nurmen mukaan tiistain lennonjohdosta johtuneen vaaratilanteen tutkinnassa on tarkasteltava myös sitä, onko lennonvarmistuksen yhtiöittämisellä voinut olla jotain merkitystä onnettomuusuhan syntymiseen.

ANS Finlandin toimitusjohtaja Raine Luojus vakuuttaa, että vaaratilanteella ja lennonvarmistustoiminnan yhtiöittämisellä ei ole yhtään mitään tekemistä keskenään.

– Meidän taloudelliset resurssimme hoitaa lennonvarmistusta ja tehdä investointeja ovat paremmat kuin Finavian kanssa. Lisäksi meillä on täsmälleen samat lennonjohtajat ja täsmälleen samat työohjeet kuin ennenkin.

Vakavat vaaratilanteet ovat Helsinki–Vantaan toiminnasta vastaavan lentoasemayhtiö Finavian ja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan Suomessa hyvin harvinaisia.

Uutistoimisto STT:n mukaan Helsinki–Vantaan lentoaseman kiitoteillä sattui viime vuonna seitsemän vaaratilannetta, joista yksi johtui lennonjohdosta ja kuusi ohjaamomiehistön toiminnasta.

Lisää aiheesta:

Lennonjohto päättää, kuka saa liikkua rullaus- tai kiitotiellä

Onnettomuustutkintakeskus saattaa yhdistää Helsinki–Vantaan kahden tapauksen tutkinnat

Helsinki–Vantaalla vakava vaaratilanne: matkustajakoneelle annettiin lähtölupa, vaikka alueella oli työkoneita

Helsinki–Vantaan vaaratilanteen tutkinta etenee, lennonjohto-operaattori ANS Finland aloittaa oman selvityksensä