1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. autourheilu

Jyväskylän MM-rallin hyppyreissä pompitaan nyt talvellakin – Rallisprintin SM-sarja alkaa Ruuhimäessä

Rallisprintin SM-sarja aloitetaan Ruuhimäen maineikkaalla hyppypätkällä Laukaan Lievestuoreella 11. helmikuuta.

Jyväskylän MM-rallista tutut Ruuhimäen hyppyrit vauhdittavat helmikuussa Rallisprint -kauden avausta. Kuva: Arvo Vuorela / Yle

Ruuhimäki tunnetaan Suomen MM-rallin pitkäaikaisena erikoiskokeena ja testierikoiskokeena. Tienpätkästä on tullut legenda isojen hyppyjen vuoksi.

Rallisprintkauden avauksessa noin neljän kilometrin mittainen nopea rata sijoittuu Ruuhimäen Moottoriurheilukeskuksen ja legendaarisen Ruuhimäen erikoiskokeen maastoon.

Hypyt olisivat lennättäneet auton kuuhun asti.

Juha Kankkunen

Ruuhimäen SM-rallisprintin (siirryt toiseen palveluun) järjestää Laukaan Moottorimiehet. Seuran maineikkain kilpailija on rallin nelinkertainen maailmanmestari ja kolminkertainen Jyväskylän MM-rallin voittaja Juha Kankkunen.

– Ison tien hypyt pitää ottaa tarkasti. Nykyautoissa on niin hieno jousitus ja alusta, että oikealla ajolinjalla hyppyjen yli voi ajaa kaasu pohjassa. Minun ajovuosina hyppyihin oli pakko ottaa vauhtia pois. Jos B-ryhmän ralliautolla olisi ajanut kaasu pohjassa, niin hypyt olisivat lennättäneet auton kuuhun asti.

Ruuhimäen hypyt ovat noista vuosista pyöristyneet jonkin verran. Kankkusen mukaan ne lennättävät edelleen auton näyttävästi ilmaan, mutta eivät yhtä terävästi kuin vielä 1990-luvulla.

Tommilla tiukka paikka 1994 MM-rallissa

Rallin nelinkertainen maailmanmestari, Jyväskylän MM-rallin viisinkertainen voittaja ja Toyotan rallitallin päällikkö Tommi Mäkinen kehuu Ruuhimäkeä yhdeksi hienoimmista teistä, mitä Suomesta löytyy.

– Ruuhimäessä hyvä aika syntyy, kun uskaltaa hakea rohkeasti ajolinjaa puiden väliin, vaikka ajovauhti on todella kova.

Jos olisin osunut puuhun, kilpailu olisi mennyt pilalle.

Tommi Mäkinen

Tommi Mäkinen voitti Jyväskylän MM-rallin ensimmäisen kerran vuonna 1994 Ford Escort Cosworthilta. Ruuhimäki ajettiin tuolloin ensimmäisen kilpailupäivänä illan suussa. Ruuhimäkeen lähdettäessä Mäkinen oli yli 20 sekunnin johdossa ennen Didier Auriolia.

– Vuonna 1994 Ruuhimäessä ajettiin ensin pienen tien osuus ja sieltä käännyttiin isolle tielle ja hyppyihin. Pieni tie on todella nopeavauhtinen ja tulin yhdelle nypylle väärällä ajolinjalla. Auto kevensi nypyn päällä ja keula pääsi karkuun. Menetin auton hallinnan ja pyörähdin. Spinnauksessa oli paljon tuuria, koska puut olivat aivan tien reunassa kiinni. Jos olisin osunut puuhun, kilpailu olisi mennyt pilalle, muistelee Mäkinen.

Mäkinen menetti pyörähdyksessä puolisen minuuttia aikaa ja tippui kakkostilalle. Seuraavana päivänä Mäkinen kuitenkin kiri takaisin johtopaikalle ja lopulta voitti koko rallin.

Tommi Mäkinen oli menettää 1994 Jyväskylän MM-rallin voiton Ruuhimäen hypyissä.

Simo Lampinen voitti Jyväskylän Suurajot urallaan kolme kertaa. Kilpailu-uransa jälkeen hän oli pitkään Jyväskylän MM-rallin kilpailunjohtaja. Simo Lampisen aktiivivuosina Ruuhimäen kuuluisiin hyppyreihin piti jarruttaa.

– Hieno, nopeavauhtinen tie lähellä Jyväskylää. Jos hyppyihin ajoi liian kovaa tai väärällä linjalla, ne heittivät saman tien autoa kuin katapultti.

Rallisprintin SM-sarjassa on yhteensä kuusi kisaa. Lumikisoja ovat Laukaa ja Rovaniemi helmi-maaliskuussa. Asfaltilla ajetaan Vihdissä ja Kauhajoella toukokuussa. Kausi päättyy syyskuussa Leppävirran ja lokakuussa Kauhavan sorakisoihin.