Rahtialus harhautui kurssilta ja oli ajaa karille Loviisan edustalla

Meriliikennekeskus ehti ohjeistaa aluksen takaisin väylälle Orrengrundin eteläpuolella.

Meri- ja rannikkoliikenne
Orrengrund luotsiveneestä
Rahtialus oli ajatua matalikolle Loviisan edustalla sijaitsevan Orrengrundin saaren eteläpuolella. Saarella toimii luotsiasema.Ville Pisto / Yle

Rahtialus oli vähällä ajaa karille tiistai-iltana Itäisellä Suomenlahdella.

Suomenlahden meriliikennekeskus havaitsi noin kello 22.30 rahtialuksen suuntaavan kohti matalikkoa Loviisan edustalla, Orrengrundin saaren eteläpuolella.

Meriliikennekeskuksesta kerrotaan, että Kotkan yksikkö huomasi aluksen kurssin vievän pois väylältä. Alukselle ehdittiin ottaa radiopuhelimitse yhteyttä ja alus ohjeistettiin takaisin syvälle väylälle.

Ulkomaalainen 85-metrinen rahtialus oli lähtenyt liikkeelle Hamina-Kotkan satamasta. Aluksen satamasta ulos ohjaava luotsi oli jo ehtinyt jättää aluksen, kun se joutui pois kurssiltaan. Alus oli matkalla Itämerelle. Se ei kuljettanut vaarallista lastia. Ilta-Sanomien mukaan (siirryt toiseen palveluun) kyydissä oli kuivarahtia.

Rahtialuksen harhautumisen syy ei ole vielä selvillä, ja syytä tutkitaan.

Vuoden ensimmäinen

Meriliikennekeskuksen mukaan Suomen ahtaat väylät ja matalat rannikkovedet ovat haasteellisia. Orrengrundin kaltaisilla vilkasliikenteisilla väylillä, joista kuljetaan useisiin satamiin, on oltava erityisen tarkkana.

Kartta
Yle Uutisgrafiikka

Meriliikenteen ohjauksesta vastaavia keskuksia on Suomessa kolme. Ne sijaitsevat Helsingissä, Turussa ja Lappeenrannassa. Keskukset ehkäisevät joka vuosi lukuisia vaaratilanteita.

Esimerkiksi viime vuonna meriliikennekeskukset estivät ainakin seitsemän karilleajoa. Keskimäärin karilleajoja estetään kymmenkunta vuosittain. Tämä tapaus oli kuluvan vuoden ensimmäinen.

Karilleajon estämiseksi luokitellaan sellaiset tapahtumat, joissa aluksen kurssi on ollut viemässä kohti matalikkoa, eikä alus luultavasti olisi muuttanut suuntaansa oma-aloitteisesti ilman meriliikennekeskuksen väliintuloa.

Keskus valvoo alusliikennettä Suomen kansallisilla vesialueilla Hangosta itärajalle Santioon. Lisäksi se valvoo kansainvälisiä vesialueita Suomenlahdella yhteistyössä Viron ja Venäjän kanssa.