Hämeensillan remontti alkaa Tampereella todenteolla – koko Hämeenkatu suljettu henkilöautoilta

Hämeensillan remonttia on valmisteltu jo tammikuusta, mutta nyt remontti alkaa vaikuttaa liikenteeseen. Sillan toinen puoli otetaan pois käytöstä.

Hämeensilta
Työmaa-aitoja ja lippusiimaa sekä työkoneita Hämeensillalla
Terri Niemi / Yle

Tampereen Hämeensillan remontti näkyy liikenteessä tästä päivästä alkaen. Henkilöautoilijoiden elämään siltaremontilla on yksi merkittävä vaikutus: Hämeensillalla ei saa enää ajaa. Kielto astui voimaan maanantaina.

Silta varataan ainoastaan joukkoliikenteelle, huoltoliikenteelle ja kevyelle liikenteelle. Käytännössä koko Tampereen keskustan halkovalla Hämeenkadulla ei saa enää ajaa yksityisautolla.

Busseillakin on aluksi käytössä vain sillan eteläinen sivu, sillä pohjoispuolen pintarakenteita aletaan purkaa. Jalankulkijat sen sijaan saavat kävellä sillan molemmin puolin koko remontin ajan.

Tiistaina 6. helmikuuta todenteolla alkavilla purkutöillä valmistellaan varsinaista sillan purkua. Pohjoispuolelta karsitaan työmaan valvojan Rambollin Mikko Vellamon mukaan aluksi rotvalli eli reunakiveykset, osa nupukivipinnasta sekä valaisimet. Näin saadaan jalkakäytävältä tilaa leveämmälle ajoväylälle.

Alkupurkujen jälkeen pohjoispuolen pintaan vedetään väliaikainen asvaltti ja kevyen liikenteen osuus kavennetaan noin kahteen metriin. Kun asvaltti on valmis, siirretään liikenne pidemmäksi ajaksi pohjoispuolelle. Kaikessa tässä menee aikaa noin kaksi viikkoa.

Liikennevalotkin poistetaan

Siltaremontin aluksi poistetaan myös liikennevalot molemmista päistä siltaa eli Tampereen teatterin kohdalta ja Hatanpään valtatien alusta.

Keskustorintorin päässä tämä johtuu Vellamon mukaan siitä, että bussien kääntymistä helpotetaan keskikorokkeen poistamisella, jonka myötä liikennevalotkin poistetaan. Hatanpään valtatien päässä syynä on se, että eri suuntiin Hatanpään valtatielle ja Hämeenkadulle kulkevien bussien kulku halutaan mahdollisimman sujuvaksi. Jos ongelmia ilmenee, pannaan paikoille tilapäiset liikennevalot.

Hämeensillan remontti kaventaa jalkakäytäviä
Terri Niemi / Yle

Koko keskustan lukuisat liikenteen poikkeusjärjestelyt voit tarkistaa Tampereen kaupungin karttasovelluksesta (siirryt toiseen palveluun).

Luonnonvoimat myöhästyttävät aikataulua

Tampereen Hämeensillan remontti myöhästyy aikataulustaan jo tänä keväänä, kiitos märän sään. Runsaan vesimäärän takia koskea ei saada kuivaksi alkuperäisen suunnitelman mukaan eli maaliskuun alussa.

Koski tyhjennetään kolmeksi päiväksi, jotta rakennustelineet saadaan paalutettua. Samaan aikaan alkaa myös väliaikaisen kevyen liikenteen väylän rakentaminen Verkarannan ja Värjärinkujan välille.

Näsijärven pintaa alennetaan Tampereen Sähkölaitoksen Energiamarkkinat-yksikön johtajan Jukka Jorosen mukaan parhaillaan juoksuttamalla täydellä teholla. Vettä kulkee 130 kuutiota sekunnissa, mikä alentaa järven pintaa päivässä noin sentin. Jos kaatosateita ei tule, koskea voidaan pitää tyhjänä maalis-huhtikuussa.

Vettä ei juoksuteta vain remontin takia, vaan järven pintaan tehdään parhaillaan kevätkuoppaa. Kevätkuopalla tehdään tilaa lumen sulamisvesille, jottei esimerkiksi Porissa tulvisi.

Jos koskea ei voisi pitää keväällä kuivana kolmen päivän ajan, on sillekin Mikko Vellamon mukaan varasuunnitelma. Silloin koskea juoksutettaisiin öisin ja päivällä virtaus pidettäisiin mahdollisimman pienenä, jotta telineet saa rakennettua. Tosin paalujen hyvää paikkaa olisi hankala katsoa, sillä kosken pohja on hyvin kivinen ja telineiden rakentaminen sillan alle olisi käytännössä mahdotonta.

Edessä kahden vuoden urakka

Kahden vuoden aikana Hämeensilta puretaan käytännössä kokonaan ja rakennetaan uudelleen. Alkuperäisistä osista uudelleen käytetään vain verhouskivet ja siltaa koristaneet patsaat.

Silta rakennetaan puoli kerrallaan. Ensin vuorossa on sillan eteläpuolen rakenteet. Silta pilkotaan osiksi ja toinen puoli tuetaan aina rakennustyön ajaksi.

Hämeensillan uusiminen maksaa yhteensä 4,3 miljoonaa euroa. Aikataulun mukaan silta saadaan valmiiksi lokakuussa 2019.