1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Katumuoti

Mobiilisovellus etsii "tyylikaksosia" yli maiden rajojen – Suomalaisyritys haluaa mullistaa käytetyn muodin kaupan

Zadaa-nimisen sovelluksen tavoitteena on yhdistää kaikki maailman vaatekaapit, sanoo toimitusjohtaja Iiro Kormi Kova talous -haastattelussa.

Katumuoti
Kova talous
Kova talous

Kaikkien maiden kirppisintoilijat, liittykää yhteen!

Näin tuntuu julistavan suomalainen mobiilisovellus Zadaa, jota viedään nyt maailmalle kovalla itseluottamuksella.

Idea on karkeasti sanottuna seuraava. Käyttäjä kertoo sovellukselle aluksi muun muassa pituutensa, painonsa ja vartalotyyppinsä.

Sen jälkeen sovellus yhdistää algoritmien avulla samankokoiset ja -tyyliset ihmiset keskenään riippumatta siitä, missä he sattuvat asumaan.

Eli vaikkapa kuusamolainen voi tutkailla hankien keskellä, millaista katumuotia olisi kaupan kööpenhaminalaisen peilikuvansa vaatekaapissa.

Toimitusjohtaja Iiro Kormi kertoo, että sovellus oppii pikkuhiljaa käyttäjänsä vaatemaun ja valikoi tarjonnasta sopivia vaihtoehtoja esille.

– Tyylikaksosia on helpompi löytää isosta massasta, sanoo Kormi oheisella videolla.

Kormin mukaan palvelulle on kysyntää, sillä ihmisten vaatekaapeissa lojuu valtava määrä hyväkuntoisia vaatteita, joita ei käytetä.

Kirpputorit ilman rajoja

Kaksi vuotta sitten julkaistulla Zadaalla on yli 150 000 käyttäjää Suomessa, Tanskassa ja Etelä-Ruotsissa. Keväällä palvelu laajentuu Saksaan, kesällä Ranskaan ja loppuvuodesta Britanniaan.

– Meidän visionamme on yhdistää viidessä vuodessa kaikki maailman vaatekaapit. Puhutaan (laajentumisesta) yli sataan maahan.

Menestys ei ole läpihuutojuttu, sillä markkinoilla on Vintedin, Letgo'n, Swap.comin, Poshmarkin ja Ebayn kaltaisia toimijoita. Kormi pitää näitä "vuoden 2010 palveluina", jotka ovat jääneet ajastaan jälkeen.

kännykkä kädessä
ZADAA

– Meidän etu on siinä, että Zadaassa ei ole merkitystä, missä vaate fyysisesti sijaitsee. Logistiikkajärjestelmämme Zadaa Package toimittaa tuotteen minne tahansa, missä Zadaa toimii.

Kormi kertoo, että myyjä vie tuotteen postitettavaksi paikalliseen kauppaan tai kioskiin. Ostaja taas noutaa lähetyksen omasta lähikaupastaan. Logistiikkaa hoitavat Matkahuollon, DHL:n ja Postnordin kaltaiset yritykset.

Videolla Kormi kertoo muun muassa, mikä on pahin sudenkuoppa maailmanvaltauksen tiellä.

Bisneksen pihvi palvelumaksuissa

Zadaa hankkii katteensa perimällä toteutuneista kaupoista 5–20 prosentin suuruisen palvelumaksun. Se sisältää esimerkiksi tuotteen postituksen ja vakuutuksen.

Kormin mukaan kuluvana vuonna yrityksen kautta liikkuu noin 10 miljoonan euron arvosta rahaa. Yrityksen tavoitteena on harpata muutamassa vuodessa startupista Airbnb'n ja Uberin kaltaiseksi miljardifirmaksi.

Yritykseen ovat sijoittaneet tähän mennessä esimerkiksi Superhero Capital, jossa on mukana kokenut bisnesenkeli Moaffak Ahmed, sekä terveyspalveluyritys Pihjalalinnasta tunnettu Leena Niemistö.

Laajentumista varten Zadaa hakee paraikaa noin 3,5 miljoonan eurona rahoitusta. Rahoituskierros on määrä julkaista parin viikon sisällä.

Firma sai rahoituskierroksen aikana vetoapua amerikkalaiselta talouslehdeltä Forbesilta. Forbes (siirryt toiseen palveluun)nosti tänä vuonna Iiro Kormin 30:n tärkeimmän alle 30-vuotiaan verkkokaupan vaikuttajan joukkoon.