YouTube lisää uusia merkintöjä valtiorahoitteisiin videoihin Yhdysvalloissa – odotetaan vaikuttavan venäläisiin kanaviin

Videopalvelun uusien merkintöjen arvellaan vaikuttavan erityisesti venäläisen RT-kanavan toimintaan.

YouTube
YouTuben logo näytöllä Saksassa.
YouTube kertoo muokkaavansa videopalvelun sääntöjä vuoden aikana.EPA/Maja Hitij

Videopalvelu YouTube on ilmoittanut lisäävänsä valtio- ja julkisrahoitteisten julkaisijoiden videoihin lähdemerkinnän. Merkintä on videon alapuolelle ilmestyvä pieni banneri, jossa kerrotaan mistä maasta videon julkaisija saa rahoituksensa tai ainakin osan siitä. Toiminto tulee ensin käyttöön vain Yhdysvalloissa.

Esimerkiksi amerikkalaisen mediayhtiö PBS:n alla tullaan jatkossa viittaamaan siihen, että yhtiö on julkisrahoitteinen amerikkalainen tiedotusväline.

YouTube kertoo tiedotteessaan (siirryt toiseen palveluun), että uusien merkintöjen on tarkoitus lisätä läpinäkyvyyttä ja katsojien tietoa julkaisijoiden taustoista.

– Ilmoituksen tarkoitus on antaa katsojille tietoja, joiden perusteella he voivat tehdä uutisten kulutusta koskevia päätöksiä. Se ei ole YouTuben kannanotto uutispalvelusta tai videon julkaisijasta, YouTube kirjoittaa tiedotteessa.

Videopalvelu perustaa arvionsa julkaisijan rahoituksesta muun muassa kolmansien osapuolien lähteisiin sekä videon julkaisijaa koskevaan Wikipedia-artikkeliin. Linkki Wikipediaan lisätään myös banneriin.

YouTuben toimitusjohtajan Susan Wojcickin mukaan yhtiö muokata tänä vuonna videopalvelun sääntöjä.

– Sama luovuus ja ennalta-arvaamattomuus joka tekee YouTubesta niin palkitsevan voi johtaa epäonnisiin tapauksiin, joissa meidän täytyy ottaa selvä, tiedostava ja periaatteellinen lähestymistapa, Wojcicki sanoo.

– Tiedämme, että meillä on suuri sosiaalinen vastuu ja haluamme ratkaista uudet käytäntöjä koskevat kysymykset oikein.

Vaikutuksia venäläisiin medioihin?

Yhdysvaltalainen teknologiasivusto The Verge arvelee (siirryt toiseen palveluun), että YouTuben linjaus on erityisen merkittävä venäläiselle Russia Today -kanavalle.

Jatkossa Russia Todayn eli RT:n videoiden alla lukenee, että niiden julkaisijaa rahoittaa Venäjän valtio. RT:llä on useita englanninkielisiä kanavia, jotka julkaisevat paljon Yhdysvaltain sisäpolitiikkaan liittyviä videoita.

YouTuben linjaus on huomioitu laajasti venäläisissä tiedotusvälineissä. Riippumaton uutissivusto Republic.ru muistuttaa (siirryt toiseen palveluun), että Google poisti RT:n lokakuussa (siirryt toiseen palveluun) niin sanotulta premium-listaltaan, joka on mainostajille suunnattu suosittujen YouTube-kanavien paketti.

Lähteet: AFP