Turku julkaisi uuden raitiotieselvityksen: Superbussi olisi lähes puolet halvempi kuin raitiotie

Julkistettu selvitys ei ota kantaa siihen, olisiko Turun parempi hankkia superbussi vai raitiotie.

raitioliikenne
Havainnekuva raitiovaunusta
Havainnekuva raitiovaunusta Itäharjulla.WSP Finland

Turun kaupunki on saanut valmiiksi selvityksen, jossa se arvioi raitiotie- ja superbussivaihtoehtojen eroja. Selvitys oli jatkoa vuonna 2015 julkaistulle raitiotien yleissuunnitelmalle (siirryt toiseen palveluun).

Maanantaina julkaistu selvitys ei ota kantaa siihen, olisiko kannattavampaa hankkia superbussi vai raitiotie. Selvityksen tarkoituksena on olla tukena poliitikkojen päätöksenteossa.

Selvityksen mukaan superbussi olisi kuitenkin taloudellisesti kannattavampi kuin raitiotie. Superbussin hinta olisi noin 40 prosenttia halvempi kuin raitiotien.

Raitiotien investointikustannukset infrastruktuurin osalta olisivat 166–293 miljoonaa euroa, kun taas superbussin vastaavat kustannukset olisivat 63–123 miljoonaa. Superbussille pystyttäisiin siis rakentamaan raitiotietä nopeammin verkosto, joka kattaa suuremman osan kaupungista.

Raitiotie sen sijaan vastaisi asetettuihin tavoitteisiin paremmin, jos ajatellaan muun muassa kaupungin kilpailukykyä ja vetovoimaa. Selvityksessä kuitenkin todetaan, että monilta osin erot raitiotien ja superbussin välillä ovat melko pieniä.

Valittava jompikumpi, ei molempia

Selvityksestä käy ilmi, että päättäjien pitäisi valita joko superbussi tai raitiotie. Ei ole järkevää, että joillain linjoilla kulkisi bussi ja toisilla raitiotie.

On kuitenkin mahdollista ottaa aluksi käyttöön superbussi ja muuttaa se myöhemmin raitiotieksi. Superbussit kulkevat omia kaistoja pitkin kuten raitiovaunutkin, joten ne on myöhemmin mahdollista korvata raitiotiellä.

Kaikki suunnitelmissa pohditut linjausvaihtoehdot lähtevät Turun Varissuolta. Toisen pään päätepysäkille on neljä vaihtoehtoa: Raisio, Länsikeskus, Runosmäki ja Matkakeskus.

Selvityksessä linjausvaihtoehdoista parhaimmaksi on katsottu tavoitteisiin nähden Varissuo–Raisio-linja. Tällä linjalla olisi eniten matkustajia. Talouden kannalta paras vaihtoehto olisi linja Turun sisällä, Varissuolta Runosmäkeen.

Suunnitelma raitiotien tai superbussin reitistä
Vihreällä merkitty Varissuolta alkava linja olisi raitiotien tai superbussin ensisijainen linja. Sillä on neljä päätepistettä: Matkakeskus, Länsikeskus, Runosmäki ja Raisio. Punaisella merkityt osuudet voitaisiin rakentaa myöhemmin. Kuva on suuntaa antava.Yle

Joukkoliikenteen suosio kasvaa

Uuden joukkoliikenteen suunnittelun tavoitteena on tukea Turun ja sitä ympäröivän alueen pitkäjänteistä kehittämistä. Turun Tiedepuiston ja keskustan kehittämisen kärkihankkeet sijoittuvat reittien varrelle.

– Joukkoliikenneratkaisu on Turulle tärkeä osa kestävää ja ilmastoystävällistä kaupunkikehitystä, sanoo Turun kaupunginjohtaja Minna Arve kaupungin tiedotteessa.

Turun asukasmäärä ja joukkoliikenteen matkustajamäärät ovat kasvaneet voimakkaasti 2010-luvulla. Yritysten hyvä vire on entisestään nostanut kasvuodotuksia. Turun seudun matkamäärien ennustetaan kasvavan lähes 30 prosenttia vuoteen 2050 mennessä.

Turussa on suunniteltu raitiotien rakentamista pitkään. Ensimmäinen suunnitelma pikaraitiotiestä tehtiin vuonna 2002. Turussa aiemmin kulkenut raitiotie lakkautettiin vuonna 1972.

Raitiotien yleissuunnitelmaan nyt tehty tarkennus lähtee seuraavaksi lausuntokierrokselle, jonka jälkeen asia etenee Turun kaupunginvaltuuston päätettäväksi. Kansalaisten näkemyksiä kerätään kaikille avoimessa internetkyselyssä osoitteessa http://turku.fi/raitiotie (siirryt toiseen palveluun). Tavoitteena on, että kaupunginvaltuusto päättää asiasta kesällä.

Havainnekuva superbussista
Havainnekuva superbusseista Kupittaalla.Sigge Arkkitehdit Oy