Romutuspalkkion paluu nosti autokaupan plussalle tammikuussa: "Romutusautojen omistajat ostavat halvempia autoja"

Uusien henkilöautojen kauppa on kasvanut tammikuussa selvästi viime vuoden tammikuusta. Autokauppiaat saavat kiittää asiasta romutuspalkkiota.

autot
Uusia autoja autoliikkeessä
Autokaupassa uudet autot odottavat ostajiaan. Alkuvuonna kiinnostuneita on ollut viime vuotta enemmän, paljolti kiitos romutuspalkkion.Ville Välimäki / Yle

Liikenteen turvallisuusviraston Trafin mukaan uusien henkilöautojen kauppa on lisääntynyt 6,6 prosenttia edellisvuoden tammikuusta. Romutuspalkkiota käytettiin samana aikana 1 006 auton hankintaan.

Kun uusien henkilöautojen kauppa lisääntyi Manner-Suomessa samana aikana 835 autolla, on selvää, että juuri romutuspalkkio oli tärkein syy kaupan vilkastumiseen. Autokauppiaat tosin harmittelevat, että ilman tiukentuneita sääntöjä olisi voinut mennä paremminkin.

– Auto on pitänyt olla liikennekäytössä vuonna 2017 ja palkkion hakijan omistuksessa viimeiset 12 kuukautta, mikä on tietysti rajoittanut romutusautojen määrää, arvioi johtaja Mika Heikinheimo Autokeskus Oy:stä.

Mika Heikinheimo
Johtaja Mika Heikinheimo Autokeskus Oy:stä iloitsee romutuspalkkiosta, vaikka pitääkin sen ehtoja turhan tiukkoina.Ville Välimäki / Yle

– Siitä huolimatta olemme myyneet useita autoja romutuspalkkion avulla. Romutusautojen omistajat ostavat ennen kaikkea halvempia, alle 20 000 euron autoja, kertoo Heikinheimo.

Myös Autosalpa Oy:n Hämeenlinnan myyntipäällikkö Juha Ruponen kertoo, että tiukentuneet säännöt ovat hillinneet romutuspalkkioiden avulla käytyä kauppaa.

– Olemme myyneet muutamia autoja, mutta mitään ostoryntäystä romutus ei ole meille tuonut.

Noin 13 prosenttia romutuspalkkioon varatusta valtion määrärahasta on käytetty tammikuun aikana.

Sähkö voimanlähteenä yleistyy pikkuhiljaa

Suomalaiset luottavat edelleen bensiiniin ja dieseliin auton voimanlähteinä. Sähkö yleistyy kuitenkin kovaa tahtia. Viime vuonna rekisteröitiin yli kolme tuhatta autoa, jotka käyttävät sähköä kokonaan tai osittain voimanlähteenään. Määrä on kaksinkertainen edelliseen vuoteen ja lähes viisinkertainen vuoteen 2015 verrattuna.

Edelleen kuitenkin vain noin joka neljäskymmenes rekisteröity auto kulkee kokonaan tai osittain sähköllä. Ainoastaan sähköllä kulkevia autoja rekisteröitiin viime vuonna vain viisi sataa, hybridejä viisi kertaa enemmän. Autokaupan ammattilaiset ovat yhtä mieltä siitä, että sähkö yleistyy.

– Erityisesti hybridit lisääntyvät kovaa vauhtia. Sen sijaan puhtaiden sähköautojen esiinmarssia joutunemme odottamaan vielä. Ongelmana on lataus ja osin myös akkujen kesto, arvioi myyntipäällikkö Juha Ruponen Autosalpa Oy:stä.

Juha Ruponen
Myyntipäällikkö Juha Ruponen Autosalpa Oy:stä uskoo, että hybridit käyvät lähitulevaisuudessa yhä paremmin kaupaksi.Ville Välimäki / Yle

Samoilla linjoilla on johtaja Mika Heikinheimo. Hän kuitenkin uskoo puhtaiden sähköautojenkin vielä tulevan.

– Kun ajomatkat ovat jo nyt kolme sataa kilometriä yhdellä latauksella ja enemmänkin, niin joillekin ihmisille sähköauto on hyvä vaihtoehto.

Ainakin hybrideissä autokauppiaiden ennustukset vaikuttavat toteutuvan. Tammikuussa on rekisteröity yli viisi sataa hybridiä, yli kaksi kertaa enemmän kuin tammikuussa vuotta aiemmin.

Diesel säilyy – päästökohuista huolimatta

Dieselautojen suosio notkahti hieman viime vuonna. Syynä saattavat olla autonvalmistajien päästökikkailut. Valmistajat ovat jääneet kiinni päästöhuijauksista, eikä ihmisten ja apinoiden käyttäminen dieselpäästöjen koekaniineina parantanut mainetta, päinvastoin.

Dieselautoja tammikuussa romutuspalkkiolla hankituista autoista on hieman alle 5 prosenttia. Autokauppiaat uskovat kaikesta huolimatta dieseliin autojen voimanlähteenä.

– Diesel säilyy vielä vuosia. Oikeastaan se on kustannuksiltaan ainoa järkevä vaihtoehto niille, jotka ajavat paljon, vakuuttavat sekä Mika Heikinheimo että Juha Ruponen.