10+1 vinkkiä penkkiurheilijalle – näin pysyt hyvässä kisakunnossa kotikatsomossa

Säännöllinen "taukojumppa" piristää penkkiurheilijaa kotisohvalla. Tuntikausien pötköttelyssä jumi voi iskeä.

penkkiurheilu
Mies nukkuu huonossa asennossa sohvalla.
Pitkäaikainen television ääressä istuminen saattaa kropan koville. Tässä videossa penkkiurheilijan vinkit kehon aktiivisena pitämiseen kisojen aikana.

Penkkiurheilija on lähiviikot kovilla. Olympialaisia on seurattava tiiviisti tuntikausia ja kotisohva tulee tutuksi suomalaismenestystä jännittäessä.

Kotikatsomossa jumittuu helposti samaan asentoon jopa koko illaksi. Ruumis voi oireilla, kun katseluasento on huono ja oma liikunta jää vähäiseksi.

Huonossa asennossa sohvalla rönöttävä penkkiurheilija voi kärsiä selkä- ja niskakivuista. Myös raajat ovat koetuksella ja puutuminen on monelle kisakatsojalle taatusti tuttua edellisistä arvokilpailuista.

Kysyimme vinkkejä kuopiolaisilta fysioterapeuteilta, miten penkkiurheilija pysyy kotisohvallaan hyvässä kisavireessä. Tässä on Matti Auvisen, Markku Riihisen ja Timo Leikkaan neuvot kisakatsomoihin:

1. Varo nukahtamasta huonoon asentoon. Hermon painevamma tulee jo muutamassa tunnissa, jos hermo jää pahasti vartalon painon alle.

2. Vaihda katselupaikkaa, siirrä tuolia, käännä sohvaa. Nouse seisomaan säännöllisesti. Liiku hieman kun urheiludraama antaa siihen mahdollisuuden.

3. Pidä taukoja, tee kyykkysarjoja 30-45 minuutin välein.

*4. Käy jääkaapilla karhukävelyllä. *Mene siis kädet tassuina keittiöön ja takaisin.

*5. Täytä tai tyhjennä jääkaappireissulla astianpesukonetta. *

6. Nouse 15 kertaa varpaillesi ja ojenna kätesi mahdollisimman ylös kohti kattoa.

*7. Laskeudu lattialle ja tee vatsalihas- tai selkälihasliikkeitä. *Kaikki asennon vaihtamiset virkistävät kehoa ja siirtävät painetta hermoissa ja välilevyissä uusiin kohtiin.

*8. Käy laittamassa pyykit kuivumaan. *

9. Pötkötä mahallaan. Lonkankoukistajat pääsevät ojentautumaan täysin.

*10. Tuuleta villisti suomalaismenestyksen jälkeen! *Myös muiden menestyksen jälkeen voi tuuletella.

*Katselu-urakan päätteeksi taputa itseäsi selkään hyvästä suorituksesta. *Ole tyytyväinen, että olet löytänyt kiireisen arjen keskellä aikaa lepoon ja huolettomaan kisaelämykseen. Nuku hyvin, sillä turnauskestävyys nousee arvoon ja palautuminen on tärkeä osa myös penkkiurheilijan onnistumista.