Koululuokka nukkuu vartin päiväunet joka päivä – torkut ovat parantaneet lasten rauhoittumista ja keskittymistä

Lyhyt päiväuni voi aivotutkijan mukaan parantaa myös oppimista. Moni aikuinenkin hyötyy päivätorkuista.

uni (biologiset ilmiöt)
Lapset nukkuu koulun lattialla.
Tahvonlahden ala-asteen 4B-luokka nukkuu vartin päiväunet kesken koulupäivän. Lepotauko on parantanut rauhoittumisen taitoa.

Helsinkiläisen Tahvonlahden ala-asteen nelosluokan oppilaat hakevat tottuneesti luokan nurkasta jumppamatot, säkkituolit ja tyynyt. Pian lapset makoilevat levollisina lattialla. Silmät painuvat kiinni.

Liikuntapainotteinen 4B-luokka on kuukauden ajan nukkunut noin viidentoista minuutin mittaiset päiväunet keskellä koulupäivää. Osa oppilaista lepäilee. Osa nukahtaa oikeasti niin, että heidät täytyy lepohetken päättyessä käydä herättämässä.

– Osaa pitää hiukan ravistella, että nyt lähdetään välitunnille, opettaja Paula Myllyoja kertoo ja nauraa.

Usein lepohetken taustalla soi rauhallinen musiikki. Välillä opettaja auttaa oppilaita rauhoittumaan mielikuvaharjoituksin tai kehottaen rentouttamaan kunkin kehonosan kerrallaan. Jo tähän mennessä Paula Myllyoja on huomannut myönteisiä vaikutuksia.

– Rauhoittumisen taito lisääntyy. Oppilaat ovat oppineet kuuntelemaan itseään ja omaa kehoaan.

Lapset nukkuu koulun lattialla.
Osa 4B:n oppilaista lepää, osa nukahtaa.Outi Kuitunen / Yle

Nukkumiseen käytetyn vartin vuoksi opetuksesta ei ole jouduttu jättämään mitään pois. Päinvastoin, muu aika on Paula Myllyojan mukaan käytetty entistä keskittyneemmin. 4B:n oppilaista päiväunet tuntuvat jo arkipäiväisiltä.

– Aika perusrutiinilta. Mukavilta ja rentouttavilta, Mikaela Rintala ja Iraida Myllymäki sanovat.

– Aluksi olin, että mitä ihmettä! Mutta kun nukkuu, se tuntuu kyllä ihan kivalta. Vähän kuin nukkuisi omassa sängyssä ja olisi yö, Eetu Arnberg miettii.

Päiväuni antaa aivoille viestin vireydestä

4B:n opettaja, jalkapallomaajoukkueessa pelaava Paula Myllyoja nukkuu itsekin päiväunet aina työpäivänsä jälkeen. Oppilaiden lepohetkeen hän sai vinkin aivotutkija Minna Huotilaiselta. Helsingin yliopistossa monitieteisesti työskentelevän Huotilaisen mukaan lyhyet, 7–15 minuutin päiväunet vaikuttavat yleensä oppimiseen ja keskittymiseen myönteisesti.

Rauhallisesta lepotauosta on hyötyä, vaikka uni ei tulisikaan. Tutkimuksissa on saatu viitteitä siitä, että päiväuni auttaa opitun asian muistiin tallentamisessa.

– Näyttää siltä, että aivot aloittaisivat päiväunen aikana tiedon tehokkaan siirtämisen pitkäkestoiseen muistiin. Tällöin päiväuni kannattaisi ottaa heti uuden asian opiskelun jälkeen. Tiedonsiirto jatkuu yöllä, Minna Huotilainen sanoo.

.

Lapset nukkuvat koulun lattialla.
Nukkumiseen käytetyn vartin vuoksi opetuksesta ei ole jouduttu jättämään mitään pois.Outi Kuitunen / Yle

Toisaalta päiväuni näyttää tutkimusten mukaan antavan aivoille viestin vireydestä.

– Ilmiö kestää yleensä noin kolme tuntia päiväunien jälkeen. Tällöin päiväuni kannattaisi ottaa valmistauduttaessa uuteen opiskeltavaan asiaan, Huotilainen sanoo.

On mahdollista, että molemmat mekanismit vaikuttavat yhtä aikaa. Näitä päiväunen vaikutuksia tutkitaan parhaillaan lisää.

Lyhyestä päiväunesta hyötyy moni aikuinenkin, kunhan peiton alle ei käperry kovin myöhään iltapäivällä tai illalla. Joillekin päiväuni voi aiheuttaa tokkuraisuutta, ja silloin ne kannattaa jättää väliin.

– Yöuni on joka tapauksessa se kaikkein tärkein uni. Jos päiväuni vaarantaa sen, hyödyt menetetään, Minna Huotilainen toteaa.