1. yle.fi
  2. Uutiset

Kelan onnistui purkaa asiakasruuhkansa Kanta-Hämeessä

Ruuhkat on purettu lähinnä auloihin jalkautettujen palveluopastajien avulla.

Kansaneläkelaitos
Postilaatikko Kelan tiloissa.
Ismo Pekkarinen / Yle

Kela on saanut purettua toimeentuloasiakkaisen aiheuttamat ruuhkat Kanta-Hämeessä. Ruuhkat on purettu lähinnä auloihin jalkautettujen palveluopastajien avulla.

Kelan toimistoihin on saatu lisäksi palkattua viisi uutta työntekijä, kertoo Hämeen palveluryhmän päällikkö Elina Rautio.

– Kanta-Hämeessä on aika harvinaista, että asiakas joutuu odottamaan yli tunnin. Esimerkiksi Hämeenlinnassa palveluopastaja seuraa tilannetta ja ohjaa asiakkaita Kelan aulassa. Jos ruuhkaa syntyy, lähtee henkilökunnasta toinen asiakkaiden joukkoon, kertoo Elina Rautio.

Asiakkaita on myös pontevasti patistettu käyttämään Kelan verkkopalveluja. Kelan asiakkuusjohtaja Elise Kivimäki sanoo, että Hämeenlinnan toimisto oli viime vuonna ruuhkainen, mutta asiakkaita yritettiin monin tavoin ohjata verkon käyttöön.

– Alunperinkään tilanne ei Kanta-Hämeessä ollut lainkaan niin paha kuin pääkaupunkiseudulla.

Pääkaupunkiseudulla ruuhkat vaikuttivat selvästi työntekijöiden jaksamiseen ja Kela joutui sulkemaan jopa kaksi palvelupistettä. Toimeentulotuen maksatus siirrettiin Kelan hoidettavaksi viime vuoden alusta, mikä ruuhkautti palvelua pahoin.

Lue seuraavaksi