Surkeat kelit ovat raastaneet autoilijan hermoja – tulevaisuudessa tekoäly kertoo, miten kierrät liikenteen sudenkuopat

Digitalisaation toivotaan tuottavan tietoa sopivista reiteistä sekä turvallisesta vauhdista.

teiden kunnossapito
Lunta ja jäätä keväällä kadulla.
Meeri Niinistö / Yle

Tienpidon ammattilaiset odottavat tekoälystä ratkaisua liikenteen ja teiden kunnossapidon pulmiin tulevaisuudessa. Digitalisaation toivotaan tuottavan tielläliikkujille tietoa sopivista reiteistä sekä turvallisesta vauhdista.

Sovelluksia kehitellään parhaillaan, ja muutama toimii jo tienkäyttäjien apuna, kertoo Väylänpitotoimialan toimialajohtaja Jukka Karjalainen Liikennevirastosta.

– Raportointi- ja valvontatyökalu Harja kertoo, missä urakoitsijan kalusto liikkuu ja mitä tehdään parhaillaan. Olemme myös avanneet liikennetilannepalveluun kansalaisnäkymän: jokainen voi käydä katsomassa, mitä toimenpiteitä tiestöllä on viime päivinä tehty.

Toiveena on, että autoihin pystyttäisiin antamaan kohdennettuja varoituksia: tällä tiellä liukkautta ei ole vielä torjuttu.

– Sitä kautta se antaa lisäturvallisuutta, sanoo Karjalainen.

Tekoälylle mallinnetaan ihmisen ymmärrys liikenneolosuhteesta.

Markus Melander

Tulevaisuudessa tienkäyttäjiä opastaa siis entistä useammin tekoälyn käsittelemä informaatio, jota autonkuljettaja saa suoraan autoonsa tai puhelimeensa.

Teknologia voi tulevaisuudessa jopa korvata ihmisen tekemän havainnoinnin.

– Onko tie luminen vai jäinen? Hyödynnämme robotiikkaa ja tekoälyä siten, että tekoälylle mallinnetaan ihmisen ymmärrys liikenneolosuhteesta, selvittää Liiketoiminnan kehitysjohtaja Markus Melander Vaisala Oyj:stä.

Aura-auto liikkuu ilman kuljettajaa?

Nykyään kelikamerat ja tiesääasemat keräävät tietoa liikenteestä ja sen sujumisesta. Toiveena on, että tulevaisuudessa myös esimerkiksi linja-, kuorma- ja maitoautot keräävät teiltä tietoa.

– Saadaan parempi kuva myös vähäliikenteiseltä verkolta. Meillä onkin näitä kokeiluja jo aika paljon menossa, kertoo toimialajohtaja Karjalainen.

Viime aikoina keskustelua ovat herättäneet ilman kuljettajaa kulkeneiden henkilöautojen onnettomuudet Yhdysvalloissa. Kymmenen vuoden päästä saatetaan kuitenkin olla siinä pisteessä, että aura-autotkin kulkevat ilman kuljettajia.

– Tienhoito voi tapahtua myöhemmin automaattisesti. Meidän alan toimijoiden pitää tehdä kaikkemme, jotta turvallisuus säilyy tiellä, sanoo tienhoitoautojen ja -laitteiden valmistaja Arctic Machinen toimitusjohtaja Juha Jääskelä.