Turun telakalla toimii harvinainen oppilaitos, joka on kouluttanut tuhansia osaavia tekijöitä itselleen ja muille

Opetusministeriö myönsi Meyer Turun laivanrakennusoppilaitokselle vuoden alusta tutkinnon myöntämisoikeuden. Se tuo oppilaitokselle jatkuvuutta.

telakkateollisuus
Laivalevyseppähitsaajaopiskelija Heidi Pirinen.
Heidi Pirinen opiskelee laivalevyseppähitsaajaryhmässä.Petra Ristola / Yle

Kun Petri Aho sai tietää, että erityisammattikoulun ohjaajan työ Ähtärissä päättyy, päätti hän hakea laivalevyseppähitsaajakoulutukseen Turkuun.

Hän sai opiskelupaikan Meyerin Turun telakan laivanrakennusoppilaitokselta (siirryt toiseen palveluun).

Jos opiskelija suorittaa puolen vuoden koulutuksen hyväksytysti läpi, tiedossa on työpaikka telakalla.

– Totta kai niin hyvin vedetään, että saadaan työpaikka, siitä lähdetään, Aho sanoo.

Muutto Ähtäristä Turkuun koulutuksen ja uuden työn perässä sujui kivuttomasti, kun vaimokin sai oman alan töitä seudulta. Aholla on hitsaajan ammattitutkinto, mutta hitsaamisesta on hurahtanut jo kymmenen vuotta aikaa.

Laivanrakennusoppilaitoksen rehtori Vesa Eskonen huomaa heti, että Aho on aikaisemminkin hitsannut.

– Olemme valinneet tänne parhaimmat tyypit. Kädenjälki oli heti alkuun mainiota. Innostus näkyy, mikä on tärkeää, sanoo laivanrakennusoppilaitoksen rehtori Vesa Eskonen.

Laivalevyseppähitsaajakoulutus käynnissä Meyerin Turun laivanrakennusoppilaitoksella.
Laivalevyseppähitsaajakoulutus käynnissä Meyerin Turun laivanrakennusoppilaitoksella.Petra Ristola / Yle

Meyer Turun laivanrakennusoppilaitoksen uusimmalla laivalevyseppähitsaajakurssilla aloitti 12 oppilasta. Hakijoita oli reilu sata.

Puolen vuoden koulutuksen jälkeen opiskelijalla on perustiedot laivalevysepän ja hitsaajan ammateista. Tämän lisäksi hänen on osattava lukea telakan käyttämiä runkopiirustuksia.

Harvinainen oppilaitos kouluttaa monipuolisesti

Meyerin Turun telakan laivanrakennusoppilaitos on kouluttanut noin 13 000 työntekijää telakan palvelukseen viimeisen 55 vuoden aikana. Laivanrakennusoppilaitos aloitti vuonna 1962 teollisuusoppilaitoksena ja on harvinaisuus.

– Olemme todennäköisesti viimeinen teollisuusoppilaitos, joka toimii tällä konseptilla. Oppilaitos, joka suorittaa koulutuksen pitkälti itse omalla henkilöstöllä, sanoo rehtori Vesa Eskonen.

Petri Aho.
Petri Aholla on tähtäimessä työpaikka.Petra Ristola / Yle

Oppilaitos rekrykouluttaa työntekijöitä tuotantoon, muuntokouluttaa sekä tekee yhteistyötä oppilaitosten ja meriteollisuusverkoston kanssa.

– Oppilaitoksen tehtävänä on turvata yrityksen riittävä resurssi ja riittävä osaaminen kaikissa tilanteissa, sanoo Eskonen.

Laivanrakennusoppilaitos sai vuoden alusta opetusministeriöltä tutkinnon myöntämisoikeuden. Jatkossa oppilaitoksesta valmistuneet saavat työpaikan lisäksi tutkinnon. Tämä merkitsee myös telakan oppilaitokselle jatkuvuutta.

– Jos ei olisi tutkinnon myöntämisoikeutta, niin olisimme saattaneet menettää opetusluvat. Opetusministeriö haluaa, että opiskelijat saavat jonkun tutkinnon ja nyt se on täältäkin mahdollista jatkossa, sanoo Meyer Turun viestintäpäällikkö Tapani Mylly.

Oman kädenjäljen näkeminen kiinnostaa

Meyerin Turun telakan tilauskirja on täynnä vuoteen 2024. Työpaikkoja on avoinna kymmeniä ja lisää on tulossa.

– Määrät liikkuu sadoissa vuosittain. Eikä ainakaan tällä hetkellä loppua näy tälle rekrytointitarpeelle, sanoo viestintäpäällikkö Tapani Mylly.

laivalevyseppähitsaajakoulutuksen opiskelija
Petra Ristola / Yle

Pari vuotta sitten Kuopiosta Turkuun muuttanut Heidi Pirinen aloitti laivalevyseppähitsaajaryhmässä. Edellisessä työpaikassa hän sai tuntumaa hitsaamiseen.

– Olen halunnut oppia hitsaamaan jo pidempään ja haluan oppia sitä lisää.

Kuvataidealaa aikaisemmin opiskellut Pirinen toivoo, että puolen vuoden päästä koulutus on suoritettu hyväksytysti ja työ telakalla voi alkaa.

– Laivat on tosi siistejä. Jos siellä merellä menee iso laiva ohi ja voi sanoa, että minä olin tekemässä tuota. Se on hieno tunne ihan varmasti.