Tampereen ratikka voi kulkea linja-autoasemalle jo vuonna 2021

Kaupunginhallitus päättää maanantaina, aletaanko Taysilta lähtevää linjaa suunnitella linja-autoasemalle.

raitioliikenne
Ratikkalinjaus Hatanpään valtatiellä
Yle Tampere / Google

Tampere suunnittelee raitiotielinjan jatkamista Hatanpään valtatien suuntaan. Tarkoituksena on, että raitiotien Taysilta lähtevä linja veisi linja-autoasemalle.

Tampereen kaupunginhallitus käsittelee asiaa ensi maanantaina. Tässä vaiheessa poliitikkojen pitää päättää, rakennetaanko Hämeenkadun ja Hatanpään valtatien risteykseen vaihteet valmiiksi samalla, kun raiteita vedetään Hämeenkadulle. Kaupunginhallitus ottaa kantaa myös siihen, aletaanko Hatanpään linjaa suunnitella.

– Tarkat suunnitelmat ja kustannusarvio linjasta tehtäisiin tämän vuoden puolella. Niiden perusteella arvioidaan, voisiko linjan rakentaa samantien linja-autoasemalle asti, kertoo projektijohtaja Ville-Mikael Tuominen.

Tuomisen mukaan raitiotien suunnittelun lähtökohtana on ollut, että Hervannan linja jatkuu länteen Lentävänniemeen ja Taysin linja kääntyisi Hatanpään valtatien suuntaan, kaupungin eteläisiin osiin ja kohti Pirkkalaa.

Hatanpään linjaa puoltaa myös se, että Hämeenkadun länsipäähän ei tarvita välttämättä kahta raitiotielinjaa.

Ville-Mikael Tuominen

– Keskusareenasta, Ratinan kauppakeskuksesta ja keskusjätevedenpuhdistamon siirrosta ei ollut täyttä varmuutta vielä siinä vaiheessa, kun ratikan linjoista päätettiin vuonna 2014. Nyt sillä seudulla on tapahtunut kaupunkikehitystä, jota voisi tukea raitiotiellä, Tuominen kertoo.

– Hatanpään linjaa puoltaa myös se, että Hämeenkadun länsipäähän ei tarvita välttämättä kahta raitiotielinjaa.

Tässä vaiheessa tehtävien varausten kustannusarvio on 1,4 miljoonaa euroa. Suunnittelu maksaa 0,5 miljoonaa. Kokonaisuudessaan raitiotien rakentaminen Hämeenkadulta linja-autoasemalle maksaa noin 10–15 miljoonaa euroa.

Parhaillaan on käynnissä seudullinen selvitys siitä, miten raitiotie voisi jatkua Tampereen alueelta Kangasalle, Pirkkalaan ja Ylöjärvelle. Tampereen kaupunginvaltuusto on aiemmin hyväksynyt, että raitiotie pysyy 2020-luvulla Tampereen kaupungin puolella. Kuntaraja Pirkkalan ja Ylöjärven puolelle voitaisiin ylittää 2030-luvulla ja 2040-luvulla Kangasalan suuntaan.