Huippunopea vaihdoton junayhteys aloittaa Lontoon ja Amsterdamin välillä – aluksi vain yhteen suuntaan

Eurostar tavoittelee osaa reitin neljästä miljoonasta lentomatkustajasta. Suorien paluuvuorojen odotetaan alkavan ensi vuonna.

Eurostar
Eurostar-juna Rotterdamissa.
Eurostar-juna Rotterdamissa.Lex van Lieshout / EPA

Kilpailu matkustajista Lontoon ja Amsterdamin välisellä reitillä kiihtyy huhtikuussa, kun rautatieyhtiö Eurostar avaa kaupunkien välille vuosia odotetun nopean, suoran junayhteyden.

Eurostarin uusi yhteys aloittaa 4. huhtikuuta 2018, ja päivittäin reitille lähtee kaksi junavuoroa. Junayhteys aikoo kilpailla lentomatkustajista myös hinnalla, sillä yhdensuuntaisen matkan voi saada 35 punnalla (noin 39,50 euroa).

Yhteys on aluksi suora vain Lontoosta Amsterdamiin päin. Matkustajat joutuvat toisessa suunnassa vaihtamaan Brysselissä junaa tai ainakin poistumaan junasta rajatarkastuksen vuoksi. Matka-aika Amsterdamista Lontooseen päin venyy näin yli neljään ja puoleen tuntiin.

Alankomaiden ja Iso-Britannian viranomaiset eivät ole vielä saaneet neuvoteltua sopimusta, jolla Kanaalitunnelin kautta kulkevien matkustajien passit voitaisiin tarkistaa jo Amsterdamissa ja Rotterdamissa ennen junaan nousua.

Sopimuksen ja asemien rajatarkastusalueiden odotetaan tulevan käyttöön ensi vuonna. Silloin junayhteydestä tulee suora myös Lontooseen matkatessa. Iso-Britannia ei kuulu Schengen-alueeseen.

Neljä miljoonaa lentomatkustajaa vuodessa

Junamatka Lontoosta Alankomaiden puolelle Rotterdamiin kestää 3 tuntia 1 minuuttia, ja Amsterdamiin saakka 3 tuntia 41 minuuttia. Matka taittuu suurelta osin 300 kilometrin tuntivauhdilla.

Lontoon ja Amsterdamin välillä kulkee vuosittain neljä miljoonaa lentomatkustajaa, ja heitä varten kaupunkien välillä on yli 70 päivittäistä lentovuoroa suuntaansa. Esimerkiksi yksin halpalentäjä Easyjetillä on eri Lontoon kentiltä Amsterdamiin yhteensä yli 20 lähtöä päivässä.

BBC:n liikenteeseen erikoistunut toimittaja Victoria Fritz ennakoi (siirryt toiseen palveluun) junayhteyden kiinnostavan varsinkin wifi-yhteyttä, pistorasioita ja hyviä työskentelytiloja kaipaavia bisnesmatkustajia.

Fritz kuvailee paria junavuoroa vielä melko pieneksi muutokseksi välillä, mutta tilanne muuttuu, kun suora yhteys alkaa toimia myös paluumatkalla.

Tekniset vaikeudet kahden maan rataverkolla liikennöinnissä ja byrokratiassa ovat viivästyttäneet yhteyden aloitusta. Saksan rautatieyhtiö kaavaili takavuosina myös junayhteyttä välille, mutta luopui vaikeuksien takia suunnitelmista.

Independent-lehden mukaan (siirryt toiseen palveluun) Eurostar tavoittelee pientä osuutta lentomatkustajista ja uskoo välille löytyvän kokonaan uusia matkustajia. Yhtiössä ollaan tietoisia, että Hollannissa Eurostaria ei samalla tavalla tunneta kuin Briteissä.

Nopeiden junayhteyksien tarjonta Euroopassa kasvoi viimeksi joulukuussa, kun Saksassa avattiin nopea yhteys Berliinin ja Münchenin välillä.

Lue myös

Tampere–Hämeenlinna–Helsinki-pääradan kurjuus syvenee – lisäraidetta tarvitaan

Vapaavuori: Saisimme Helsinki-Tallinna -tunnelista oman 'Siltamme' – "Se toisi valtavia taloudellisia mahdollisuuksia"

Kiina haluaisi mukaan rakentamaan luotijunarataa Tukholmasta Osloon