Kaikki talviolympialaisista!

Espoo haluaa suoria bussilinjoja Kamppiin – "Se parantaisi joukkoliikenteen houkuttelevuutta olennaisesti"

Kaupunginhallitus on hyväksynyt HSL:n esittämät korjaukset Etelä-Espoon bussilinjoihin. Lisäksi kaupunginhallitus haluaa viittä suoraa linjaa Kamppiin. HSL pohtii linjastoa tänään.

joukkoliikenne
Matkustajia Matinkylän bussiterminaalissa Espoossa.
Matkustajia Matinkylän bussiterminaalissa Espoossa.Vesa Moilanen / Lehtikuva

Espoon kaupunginhallitus hyväksyi eilisessä kokouksessaan maanantai-iltana Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän HSL:n esittämät korjaukset Etelä-Espoon bussilinjastoon.

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Markku Markkula (kok.) kertoo, että päätös oli yksimielinen.

– Tämä on niin iso asia espoolaisille, että nyt haetaan yhteisiä näkemyksiä.

Esityksen mukaan HSL perustaa linjan 544 välille Espoo–Leppävaara ja linjan 104 välille Haukilahti– Westend–Lauttasaari.

Lisäksi linjan 125B reittiä on tarkoitus jatkaa Latokoskeen. Myös linjojen 158, 164, 165 ja 543 suunnittelua jatketaan helmi-toukokuun aikana.

Espoo haluaa neljä ruuhkalinjaa Kamppiin saakka

Kaupunginhallitus kuitenkin haluaa myös muita parannuksia.

Se esittää, että HSL selvittää myös linjan 104 Haukilahti–Westend–Lauttasaari jatkamista Kamppiin saakka.

Lisäksi Espoo haluaa, että HSL käynnistää Espoonlahden aluetta palvelevan neljän suoran ruuhkalinjan suunnittelun. Nämä linjat kulkisivat Kivenlahdesta, Soukasta, Latokaskesta ja Saunalahdesta suoraan Kamppiin.

– Jos ne pystyisivät sukkuloimaan Espoon ja Kampin välillä 15–20 minuutin vuorovälein, se parantaisi joukkoliikenteen houkuttelevuutta olennaisesti, Markkula sanoo.

Hänen mukaansa kaupunginhallitus toivoo, että Kamppiin kulkevat linjat toimisivat ruuhka-aikoina ainakin kello 6–9 ja 15–18.

Kaikkien metrovaunujen pitäisi kulkea Matinkylään saakka

Espoon kaupunginhallituksen puheenjohtaja Markku Markkula (kok.)

Espoon kaupunginhallitus esittää myös, että HSL kiirehtii linjojen 158, 543, 164 ja 165 korjaustoimia ja toteutusta.

Matinkylän terminaalin ruuhkautumista halutaan helpottaa vuorovälien tihentämisellä ruuhka-aikoina mahdollisimman pian.

– Kaikkien metrovaunujen pitäisi kulkea Matinkylään saakka, Markkula sanoo.

Markkulan mukaan Espoo joutuu varaamaan kaupungin budjettiin muutaman miljoonan euron kustannukset linjaston parannuksiin vuositasolla. Tarkemman rahoituksen arvioinnin ja järjestelyn hän jättää HSL:n asiaksi.

HSL päättää linjoista

HSL:n hallitus käsittelee Espoon esitystä tänään tiistaina omassa kokouksessaan.

HSL ei kuitenkaan ole tällä hetkellä esittämässä suoria bussilinjoja Kamppiin.

Espoon toiveissa on, että sisäisten bussilinjojen muutokset astuisivat voimaan jo lähiviikkoina tai kevään aikana. Suoraan Kamppiin liikennöiviä busseja kaupunki toivoo syksyllä tai viimeistään loppuvuodesta Markkulan mukaan.

Mahdollisten muutosten aikataulu kuitenkin riippuu HSL:n päätöksistä ja sen liikennöitsijöiden resursseista.