Kaikki talviolympialaisista!

Espoo ei saa suoria linjoja Kamppiin ainakaan vielä

Espoo ei toistaiseksi saa toivomiaan suoria bussilinjoja Kamppiin. HSL palaa asiaan myöhemmin keväällä.

joukkoliikenne
Busseja Matinkylän bussiterminaalissa Espoossa.
Linja-autoja Matinkylän bussiterminaalissa Espoossa.Vesa Moilanen / Lehtikuva

Espoon kaupunginhallitus vaatii viittä suoraa bussilinjaa Kamppiin. Espoo kiirehtii myös linjojen 158, 164, 165 ja 543 korjaustoimia ja toteutusta. Linjat kulkevat Matinkylästä Raasilanmäkeen, Saunalahteen ja Kauklahteen sekä Kivenlahdesta Leppävaaraan.

HSL:n hallitus ei ainakaan vielä tiistain kokouksessaan lämmennyt Espoon ehdotuksille. Se aikoo kuitenkin pohtia sekä Espoon toivomien ruuhkavuorojen perustamista että muiden linjojen kehittämistä vuotuisen aikataulusuunnittelun yhteydessä.

– Tilanne ja linjojen muutostarve elää koko ajan, joten toki tarkastuksia täytyy edelleen tehdä. Uusia vuoroja ei kuitenkaan voi ihan noin vain perustaa, vaan niiden täytyy perustua tarkkaan selvitystyöhön. Me lupaamme selvittää näitä asioita kevään aikana, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi vannoo.

Espoon kaupunki toivoo uudistuksista, eli käytännössä vuorovälien tiivistämisestä, helpotusta Matinkylän terminaalin ruuhkautumiseen. Lisäksi Espoo toivoo Haukilahden ja Lauttasaaren välisen linjan 104 päätepysäkin siirtämistä Kamppiin.

Jotain Espoo kuitenkin saa saman tien. HSL:n hallitus päätti tiistaina perustaa uuden bussilinjan 104 Lauttasaaren ja Haukilahden välille sekä linjan 544 Espoonlahden ja Leppävaaran välille. Jälkimmäisen linjan tuleva kysyntä vaikuttaa myös linjan 543 mahdollisiin muutoksiin.

HSL:n hallitus käsittelee muita Espoon toivomia linjauudistuksia seuraavan kerran viimeistään toukokuun lopussa.

– Nopealla aikataululla pystymme lähinnä parantamaan liityntäliikennettä ja perustamaan Espoon sisäisiä lyhyitä linjoja metron syöttöliikenteeseen. Kokonaan uusista linjoista on neuvoteltava myös muiden HSL-osakaskuntien kanssa ja se vie aikaa, Suvi Rihtniemi muistuttaa.