Bussit, ratikat ja lähijunat ilmaisiksi? Saksa aikoo kokeilla keinoja ilmansaasteiden torjumiseksi

Saksaa uhkaavat EU:n vastatoimet, ellei se saa ilmanpäästöjään vähenemään.

joukkoliikenne
Raitiovaunu (Strassenbahn) kuvattuna Bremenissä.
Focke Strangmann / EPA

Saksan hallitus sanoo, että se haluaa kokeilla aluksi ilmaista julkista liikennettä viidessä kaupngissa. Ne ovat Bonn, Essen, Reutlingen, Mannheim ja Herrenberg Stuttgartin eteläpuolella.

Yksikään kaupunki Saksassa ei toistaiseksi tarjoa ilmaista julkista liikennettä. Kyseessä olisi merkittävä muutos julkista liikennettä koskevassa politiikassa. Liittovaltio antaisi taloudellista tukea kokeiluun mukaan lähteville osavaltioille.

Kaavailut paljastuivat vuodetusta kirjeestä, jonka liikenne-, ympäristö- ja valtiovarainministeriö ovat lähettäneet EU:lle. Kirjeen on nähnyt muiden muassa saksalainen uutistoimisto DPA. Kokeilun tavoitteena on vähentää yksityisautoilun määrää saksalaisissa kaupungeissa j aparantaa siten ilmanlaatua.

EU uhkaa Saksaa sanktioilla

Euroopan unioni uhkaa Saksaa oikeustoimilla, koska ilmanlaatu ei vastaa EU:n asettamia tavoitteita. Sen on määrä päättää maaliskuussa toimista Saksaa vastaan.

Saksan kuljetusalojen liitto (VDV) vastustaa suunnitelmaa (siirryt toiseen palveluun) ilmaisesta julkisesta liikenteestä. Niiden jäsenyritysten tuloista puolet eli 12 miljardia euroa muodostuu matkalipputuloista.

Yksi mallikaupungeista, Bonn, näkee myös ongelmia suunnitelman toteuttamisessa. Kaupungit joutuisivat kasvattamaan kalustoaan, koska matkustajamäärä lisääntyisi rajusti. Uuden kaluston olisi myös oltava ympäristöystävällistä. Dieselbussit eivät silloin tulisi kyseeseen eivätkä linja-autojenvalmistajat pysty toimittamaan nopeassa aikataulussa tarvittavaa määrää esimerkiksi sähköbusseja.

Ilmainen julkinen liikenne olisi vain yksi Saksan kaavailemista keinosta parantaa ilmanlaatua. EU:lle lähetetyssä kirjeessä mainitaan myös muun muassa raskaan liikenteen kieltäminen kaupunkien keskustoissa, sähköautojen lisääminen taksiliikenteessä ja tuen lisääminen ylipäänsä päästöttömien yksityisautojen hankkimiseen.