Uuden pelin puute painaa Supercelliä – Pelifirman liikevaihto ja tulos putosivat selvästi

Yhtiön mukaan sen pelit pysyivät viime vuonna edelleen maailman pelatuimpien ja tuottavimpien mobiilipelien joukossa.

Supercell
Ilkka Paananen
Markku Ulander / Lehtikuva

Peliyhtiö Supercellin liikevaihto laski viime vuonna selvästi edellisvuodesta. Liikevaihto oli 1,8 miljardia euroa, kun vuotta aiemmin luku oli 2,1 miljardia. Laskua kertyi siis 14 prosenttia.

Toimitusjohtaja Ilkka Paanasen mukaan tilannetta selittää se, että Supercell ei julkaissut viime vuonna yhtään uutta peliä. Kilpailu pelimarkkinoilla on äärimmäisen kovaa, eikä kasvu ollut Paanasen mukaan mahdollista.

– Etenkään Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa uusien pelaajien määrä ei enää kasva jyrkästi. Uusien pelaajien hankkimisen sijasta olemmekin yrittäneet palvella nykyisiä pelaajiamme entistäkin paremmin, Paananen sanoo tiedotteessa.

Myös yrityksen tulosta kuvaava käyttökate putosi 729 miljoonaan euroon. Laskua viime vuoden 917 miljoonasta kertyi siis viidenneksen verran. Käyttökate kertoo, paljonko yrityksellä jää liikevaihdosta käteen toimintakulujen jälkeen.

Supercell ei kerro tarkkaa liikevoittoaan, mutta käytännössä se on hurjalla tasolla, eli satoja miljoonia euroja. Paananen luonnehti tiedotustilaisuudessa firman kannattavuutta hyväksi.

Tähtäimessä kasvu Kiinassa

Vuonna 2010 perustettu Supercell on julkaissut tähän mennessä neljä peliä: HayDay, Clash of Clans, Boom Beach ja Clash Royale. Yhtiön mukaan pelit pysyivät viime vuonna edelleen maailman pelatuimpien ja tuottavimpien mobiilipelien joukossa.

Yhtiö kertoo keskeyttäneensä viime vuonna viiden uuden pelin kehittämisen, koska ne eivät ylittäneet firman laatustandardeja. Yksi peli, Brawl Stars, on markkinoiden testattavana Kanadassa.

Paanasen mukaan Supercell tähtää seuraavaksi Kiinan valtaville pelimarkkinoille. Yhtiön mukaan Kiina kattaa jo kolmanneksen koko maailman mobiilipelimarkkinoista.

– Pikavoittoja ei ole kuitenkaan Aasiassakaan tiedossa. Rakennamme strategiaamme useiden vuosien tai jopa vuosikymmenten tähtäimellä.

Yhtiö rakentaa paraikaa tiimiä Kiinaan. Vetoapua Supercell saa suuromistajaltaan, kiinalaiselta Tencentiltä. Paananen lupaa kuitenkin, että Supercellin pääkonttori ja veroeurot pysyvät Suomessa.

Supercell työllisti viime vuonna 241 työntekijää viidessä toimistossaan eri puolella maailmaa.

Juttu jatkuu kuvan alla.

Suomen keskisuuret pelitalot

Supercellin taustalla kasvua

Supercell saa Suomen pelialalla vuodesta toiseen suurimman huomion eikä syyttä. Esimerkiksi vuonna 2016 pelialan yhteenlaskettu myynti oli 2,5 miljardia euroa – ja siitä Supercellin osuus oli 2,1 miljardia.

Viime vuonna tämä pelialan osasto “muut” näyttää kuitenkin kasvaneen lupaavasti. Analyytikot odottivat viime vuonna pörssiin listautuneen Rovion kasvattaneen myyntiään noin 300 miljoonaan euroon, eli reilulla sadalla miljoonalla eurolla.

Ötököiden ja etanoiden taistelua kuvaava Best Fiends -brändi siivitti Seriously Digital Entertainmentin liikevaihdon kuuden miljoonan euron kasvuun. Talouselämän mukaan (siirryt toiseen palveluun) yhtiö onnistui myös kääntämään liiketoimintansa kannattavaksi.

Keskisuuriin yhtiöihin kuuluva Remedy Entertainment kasvatti niin ikään liikevaihtoaan. Mm. Max Payne- ja Alan Wake -peleistään tunnetun yhtiön kasvu selittyy pelikehityksen ennakkomaksuista – pelijulkaisujen aika on myöhemmin.

Walking Dead -pelillään mainetta niittänyt Next Games kuuluu niin ikään Suomen pelialan keskiraskaaseen sarjaan. Se ehti myös listautua viime vuonna pörssiin niukasti ennen Remedyä ja Roviota.

Next Gamesin liikevaihto kasvoi ikoko vuoden tasolla, mutta vuoden viimeinen neljännes jäi selvästi edellisvuodesta. Yhtiön seuraavilta peleiltä odotetaan paljon.

Oululainen Fingersoft julkaisi Hill Climb Racing -pelilleen menestyksekkään jatko-osan – yhtiöstä kerrotaan Ylelle, että viime vuoden liikevaihto nousee lähes 30 miljoonaan euroon. Näin yhtiön liikevaihto lähes kaksinkertaistuu.

Fingersoft on viime vuosina muuttanut rakennettaan ja liiketoimintaansa, eivätkä kaikki taulukon luvut ole täysin vertailukelpoisia.

Supercellin menestystarinan taustalla on muitakin lupaavia kasvajia. Helsinkiläinen Small Giant Games ei vielä toissa vuonna tehnyt liikevaihtoa ollenkaan, mutta viime vuonna yhtiön Empires & Puzzles -julkaisu nousi noin sadassa maassa sadan parhaiten tienaavan pelin listalle.

Tällä hetkellä pelin iOS-laitteille kehitetty versio on App Annie -tutkimusyhtiön mukaan parhaiten tienaavien listoilla sadan joukossa 38 maassa. Small Giant Games ei vielä kommentoi viime vuoden myyntilukujaan.

"Hyvinvoiva keskiluokka"

Suomen peliala ei ole enää Supercellin, eikä edes Rovion varassa. Pelialan puuhamies, Neogamesin KooPee Hiltunen myhäilee tyytyväisenä.

– Pelialalla on hyvinvoiva keskiluokka. Noin 30–50 miljoonan euron liikevaihtoa tekevien yritysten joukko on vahvistunut ja sinne on noussut uusia firmoja.

Suomen pelialan liikevaihtotietoja ei vielä ole viime vuodelta saatavissa. Hiltunen ennakoi kuitenkin Supercellin ja Rovion taustalla kasvavien yritysten nostaneen liikevaihtoaan viime vuonna “kaksinumeroisesti”.

– Riippumatta siitä, miten Supercellillä menee, Suomen peliala etenee laajana rintamana. Se on kaikkein tärkeintä, ja siksi tätä alaa kehitetään. Näitä yksisarvisia tulee sitten, jos on tullakseen.

Yksisarvinen on startup-sijoittajien käyttämä termi, jolla kuvataan yli miljardin euron markkina-arvoon nousseita yhtiöitä.

Supercellin markkina-arvoksi laskettiin japanilaisen Softbankin ja kiinalaisen Tencentin välisessä yrityskaupassa (siirryt toiseen palveluun)noin kymmeneen miljardiin dollariin. Kauppahinta oli Softbankin tiedotteen (siirryt toiseen palveluun) mukaan noin 7,3 miljardia dollaria.

Vuonna 2016 Suomen peliala työllisti 2 750 henkilöä.

Täydennetty 14.2.2018 klo 14:45: Lisätty maininta pelien tappamisesta, ja uuden pelin testauksesta.

Täydennetty 14.2.2018 klo 12:35: Muokattu otsikkoa ja lisätty Paanasen kommentit tiedotteen mukaan.