Kaikki talviolympialaisista!

Kelkkauria avataan kiireellä eteläisessä Suomessa – kerrankin on lunta

Monen vähälumisen talven jälkeen myös eteläisessä Suomessa päästään jälleen kelkkailemaan.

moottorikelkkailu
Moottorikelkka ajouralla taajamassa.
Kari Kosonen / Yle

Lappeenrantalainen Toni Long on lähdössä kelkkailemaan Saimaalle. Muutaman vuoden ajan harrastus on vaatinut käyntiä talvisin Lapissa, mutta viime viikkojen lumisateiden jäljiltä kelkkailu onnistuu nyt myös eteläisessä Suomessa.

– Onhan tämä vähän erilaista luonnossa liikkumista ja tulee käytyä tuolla, missä ei normaalisti tule liikuttua, sanoo Toni Long.

Yksistään Etelä-Karjalassa ja Kymenlaaksossa moottorikelkkaseurat ovat avanneet viime viikkoina satoja kilometrejä moottorikelkkauria. Yhteistyö maanomistajien kanssa sujuu nykyisin hyvin.

–Esimerkiksi kuutostien iso työmaa Lappeenrannassa aiheutti monia muutoksia linjaukseen, mutta asiat saatiin sovittua hyvin maanomistajien kanssa, sanoo Karjalan Kelkan puheenjohtaja Toni Long.

Moottorikelkkaurilla liikkuminen maksullista

Suomessa voi ajaa harrastaa moottorikelkkailua maksuttomilla moottorikelkkareiteillä tai seurojen, kuntien ja Metsähallituksen ylläpitämillä moottorikelkkaurilla.

Tarroja moottorikelkan kyljessä.
Kari Kosonen / Yle

Urat ovat maksullisia reittejä, joiden käytöstä seurat sopivat maanomistajien kanssa.

– Luvan saa, kun liittyy esimerkiksi seuran jäseneksi, sanoo Karjalan Kelkan puheenjohtaja Toni Long.

Etelä-Karjalassa ja Kymenlaaksossa toimivat moottorikelkkaseurat ovat sopineet urien yhteiskäytöstä. Yhden seuran jäseneksi liikkunut kelkkailija voi ajaa uraluvalla koko maakunnan alueella.

– Lappeenrannassa nähdään usein kelkkailijoita Haminasta tai Imatralta.

Kelkkaurat vähentävät metsätuhoja

Maanomistajien suhtautuminen moottorikelkkailua kohtaan on muuttunut myönteisempään suuntaan. Syynä on se, että hyvin hoidetut ja valvotut kelkkaurat vähentävät villiä kelkkailua maastossa.

Moottorikelkka siirtymässä ajouralle
Kari Kosonen / Yle

– Kelkkailu tapahtuu lumipeitteen aikaan, ja vaikutukset maapohjalle ovat vähäisiä. Mutta tuhoja syntyy helposti, jos kelkkaillaan vaikkapa taimikossa, jatkaa Long.

Ongelmia aiheuttavat lähinnä seuroihin kuulumattomat kelkkailijat, joiden liikkumista on vaikea valvoa. Moottorikelkkaurilla luvallisesti liikkuvassa kelkassa on vuositarra, jonka saa liityttyään paikalliseen kelkkaseuraan. Saadut varat seurat käyttävät urien kunnostamiseen.

– Sulan aikana raivataan uria ja rakennetaan vaikkapa siltoja. Talvisin uria on lanattava säännöllisesti.

Lumettomat talvet harventavat kelkkailijoiden joukkoa

Lumen vähyys on saanut monet luopumaan kelkkailuharrastuksesta eteläisessä Suomessa. Kausi on lyhentynyt kuukausista muutamaan viikkoon.

– Lappeenrannassa jäseniä on reilut 150, mutta kaikki eivät kelkkaile aktiivisesti, pohtii Long.

Myös Lappeenrannassa kelkkaseuran jäsenmäärä on laskenut viime vuosina. Vilkkaina talviviikonloppuina liikenteessä on silti satoja moottorikelkkoja.