Marimekko paransi tulostaan reippaasti, joulusesonki oli odotettua parempi

Vähittäismyynti kasvoi Suomessa. Yhtiön tavoitteena on avata tänä vuonna 10–15 uutta myymälää.

Marimekko
Tiina Alahuhta-Kasko yhtiön tilinpäätöstiedotustilaisuudessa Helsingissä.
Tiina Alahuhta-Kasko yhtiön tilinpäätöstiedotustilaisuudessa Helsingissä torstaina.Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Marimekko paransi tulostaan reippaasti toissa vuodesta vuoden viimeisellä neljänneksellä. Yhtiön vertailukelpoinen liikevoitto kasvoi loka-joulukuussa 35 prosenttia 2,4 miljoonaan euroon. Vuotta aiemmin se oli 1,8 miljoonaa euroa.

Yhtiön mukaan liikevoittoa paransi liikevaihdon kasvu, erityisesti vähittäismyynnin kasvu Suomessa. Marimekon liikevaihto oli noin 30 miljoonaa euroa vuoden viimeisellä neljänneksellä.

– Toimialallemme tyypillisesti erityisesti joulukaupan osuus myynnistä on merkittävä vuoden viimeisellä neljänneksellä. Loppuvuoden kruunasikin se, että joulusesonkimme oli jopa odotettua parempi, sanoi Marimekon toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko tilinpäätöstiedotteessa.

Koko viime vuonna Marimekon vertailukelpoinen liikevoitto kasvoi 41 prosenttia ja liikevaihto 3 prosenttia vuodesta 2016. Viime vuoden vertailukelpoinen liikevoitto oli 8,6 miljoonaa euroa, kun se toissa vuonna oli 6,1 miljoonaa euroa. Liikevaihto kasvoi 3 prosenttia ja oli 102,3 miljoonaa euroa.

Uusia myymälöitä aukeamassa

Marimekon liikevaihdon ja liikevoiton arvioidaan olevan tänä vuonna viime vuoden tasolla tai korkeammat. Tavoitteena on kuluvana vuonna avata noin 10–15 uutta Marimekko-myymälää.

Marimekolle kotimarkkina Suomi tuo noin puolet liikevaihdosta. Yhtiön toiseksi suurin markkina on Aasian-Tyynenmeren alueella, ja Japani on Marimekolle selvästi merkittävin maa tällä alueella. Japanissa on jo kattavahko Marimekko-myymälöiden verkosto ja uusia myymälöitä avataan muutaman myymälän vuosivauhdilla.

Marimekon vaatteiden, laukkujen ja asusteiden pääsuunnittelijaksi nimitetty Satu Maaranen aloitti tehtävässään tammikuussa.

*Lue myös *

Marimekon kuoseja japanilaisen vaatejätti Uniqlon vaatteisiin

"Siellä riittää tilaa, kauniita asioita ja keikalla saa juoda viinaa" – tapasimme japanilaisia, joiden mielestä Suomi on mahtava maa

Kotimaisen vaatebisneksen valopilkut harvassa

Analyysi: Marimekon taiteellinen johto vaihtuu nyt suuren muotimaailman tahtiin