Liikenneväyliä uusitaan Kuopion Savilahdessa – joukkoliikenteelle tulee omat kaistat

Savilahden alueen liikenne kehittyy vahvasti lähivuosina. Kasvavalle alueelle tulee 30 miljoonan euron hankkeessa uusia siltoja ja kevyen liikenteen reittejä.

Savilahti, Kuopio
Kuopion Savilahdentiellä liikkuu nykyisin yli 20 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Toni Pitkänen/Yle

Savilahden alueen liikenneväylät uudistuvat lähivuosina Kuopiossa. Alueella on jo nykyisin 10 000 työpaikkaa ja lähes saman verran opiskelijoita.

Kuopion yliopistollisen sairaalan, Itä-Suomen yliopiston ja Technopoliksen kupeessa oleva Savilahti kasvaa lähivuosina huimasti ja liikenneinfran uusimissuunnitelmia hiotaan vielä tämän vuoden aikana.

Alueen läpi kulkeva Savilahdentie on Kuopion vilkkaimpia väyliä. Kaupungin tilastojen mukaan Volttikadun liittymässä liikennöi nykyisin noin 26 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Itä-Suomen yliopiston kohdalla liikkuu nyt noin 22 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Uusi kevyen liikenteen väylä suunnitellaan Technopoliksen ja Prisman välille

Tulevaisuudessa Volttikadun risteyksen liikennemääräksi arvioidaan vuorokaudessa yli 30 000 ajoneuvoa. Yksi mielenkiintoinen seikka ja monen kuopiolaisen arkeen vaikuttava asia uudistuksessa on tuleva kevyen liikenteen reitti Techopoliksen ja Prisman kauppakeskuksen välillä. Sen toteutusmalli on vielä auki.

– Tässä on ratkaistava kevyen liikenteen siirtyminen puolelta toiselle turvallisesti. Mietittävänä on joko ylikulku- , alikulku- tai tunnelivaihtoehto, kertoo Graniittirakennus Kallion työpäällikkö Juha Junttila.

Savilahden alueen liikenneuudistus maksaa 30 miljoonaa euroa. Joukkoliikenteelle on tulossa omat kaistat Volttikadun ja Niiralankadun välille.

Savilahden kevyen liikenteen väylillä liikkuu nykyisin päivittäin noin 4 000 jalankulkijaa ja pyöräilijää. Liikenneuudistuksessa parannetaan myös alikulkureittejä ja tehdään uusia siltoja.

Technopoliksessa työskentelevä Savonia-ammattikorkeakoulun opinto-ohjaaja Pirjo Venhovaara tietää alueen aamuruuhkat. Liikenteessä on jonoja etenkin etelän suunnasta Savilahdentien ja Neulaniementien risteyksessä.

– Savilahdentiellä on useita suojateitä. Sinne tarvitaan ylikulkusiltoja jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Liikenneturvallisuuteen kaipaan lisää huomiota. Päivittäin alueelle tulevien on päästävä turvallisesti kampukselle ja työpaikoilleen, sanoo Pirjo Venhovaara.

Rakennustyöt vauhtiin ensi vuonna

Savilahdentien liikenneväylien uudistaminen vaatii tarkat suunnitelmat. Myös rakennustöiden aikana käytössä on kaksi ajokaistaa suuntaansa.

Näin saadaan turvattua hälytysajoneuvojen liikkuminen. Savilahdentiellä liikkuu usein paloautoja ja ambulansseja, koska alueen eteläpäässä on Kuopion paloasema ja pohjoispäässä on Kuopion yliopistollinen sairaala.

Savilahden liikenneuudistukset toteutetaan allianssiurakkana. Kuopion kaupungin kumppanina on Graniittirakennus Kallion ja Pöyry Finlandin muodostama Sawon Syke.

Tarkka rakennussuunnitelma ja töiden etenemisjärjestys mietitään lähikuukausina. Graniittirakennus Kallion työpäällikkö Juha Junttila arvioi, että työmaalla on rakennusvaiheessa 100–150 henkilöä.

Savilahteen tulevia uusia katuja ja kevyen liikenteen uusia reittejä saadaan valmiiksi vuonna 2020. Alueen liikenneväylien ja infran parantaminen jatkuu pitkälle ensi vuosikymmenelle.

– Olemme varautuneet siihen, että loppuvuodesta voitaisiin aloittaa jo töitä. Tässä on todennäköisesti siirrettävä myös kaukolämpö- ja vesihuoltolinjoja. Täysillä liikenneväylien uudistaminen alkaa ensi vuoden alkupuolella, sanoo Kuopion kaupungininsinööri Ismo Heikkinen.