Kiinalaiset vaihtoivat suosikkejaan – Finnair: "Ivalo ja Rovaniemi ohittivat Pariisin ja Rooman"

Tuloksensa kolminkertaistanut Finnair nojaa Aasian strategiaan ja luottaa siihen, ettei lentäjäpula rajoita kasvua.

Finnair
Finnairin kone ilmassa.
Markku Ojala / EPA

Kilpailijat kompuroivat, mutta Finnair kiihdyttää. Vuoden viimeinen neljännes sujui toimitusjohtaja Pekka Vauramon mukaan ennätystahtiin.

– Me olemme pystyneet parantamaan tulosta nyt 13 vuosineljännestä peräkkäin, hän sanoo.

Koko vuoden liikevaihto kasvoi yli kymmenyksen 2,6 miljardin euroon. Vertailukelpoinen liikevoitto yli kolminkertaistui edellisvuodesta. Matkustajamäärä nousi yli miljoonalla lähes 12 miljoonaan henkilöön.

Monelle kilpailijalle vuosi oli huono. Suomalaisten hyvin tuntema Norwegian kertoi torstaina tuloksestaan, joka valahti 110 miljoonaa euroa tappiolle. Saksalainen Air Berlin on konkurssissa ja Italian valtiollinen Alitalia selvitystilassa. Viime vuonna Brittiläinen lentoyhtiö Monarch lensi viimeisen lentonsa.

Vauramon mukaan vika ei ole ainakaan markkinatilanteessa.

– Matkustajamäärät kasvavat kaiken aikaa niin Euroopassa, Aasiassa kuin Atlantin yläpuolellakin. Olemme nähneet konkursseja, mutta on vaikea nähdä, että ne johtuisivat markkinoista. Ne kertovat todennäköisesti noiden yhtiöiden sisäisestä tilanteesta.

Sijoittajat suhtautuvat lentoyhtiöihin epäillen. Vaikka Finnairin pörssikurssi on tulosjulkistuksen jälkeen 14 prosentín nousussa, se on silti selvästi vuodenvaihteen huipputasojen alapuolella.

Finnairin liikevaihto
Yle/ Uutisgrafiikka

Kun Rovaniemi voitti Rooman

Finnair saa kiittää menestyksestään pitkälti Aasian strategiaansa, jonka juuret ulottuvat vuosikymmenten taa. Yhtiön ensimmäisistä lennoista Japaniin on yli 30 vuotta. Finnairin ykkösprojektiksi Aasian valloitus nousi viimeistään vuosituhannen vaihteessa Keijo Suilan toimitusjohtajakaudella.

Moni asia on vuosien kuluessa muuttunut. Hyvä esimerkki ovat maksutavat – tänään turistit voivat esimerkiksi maksaa Alipayn ja WeChat Payn kaltaisilla kiinalaisilla maksujärjestelmillä.

Suomen kannalta hyvä uutinen on, että Keski-Euroopan vanhojen suosikkikohteiden Rooman ja Pariisin sijasta kiinalaismatkaajien ykköskohteet löytyvät tänään Lapista. Vauramo kertoo yhtiön havainneen ilmiön ensimmäisen kerran vuonna 2016. Tuolloin Lapin houkutusta tosin lisäsi myös Keski-Euroopassa koetun terrorismin pelko.

– Nyt matkustajat ovat palanneet Keski-Eurooppaan, ja siitä huolimatta Lappi jatkaa suurimpana, Vauramo sanoo.

Finnairin Aasian-strategia luotiin, jotta aasialaiset pääsevät kepeästi Keski-Eurooppaan. Ovatko Rovaniemi ja Ivalo todellakin Finnairin kiinalaismatkustajien mielestä houkuttelevampia kuin Pariisi tai Rooma?

– Näin sanottuna kyllä. Ja se on tietysti hyvä ja positiivinen asia.

Uusia lentoja, löytyykö lentäjiä?

Finnair kasvattaa jatkuvasti lentomääriä vanhoihin sekä uusiin kohteisiinsa. Tänä talvena aukeaa yhteys Goalle Intiaan, Meksikon Puerto Vallartaan ja Kuuban Havannaan.

Kiinan Nanjingiin lennot alkavat toukokuussa. Sen jälkeen Finnairilla on jo 97 viikoittaista lentoa Aasiaan.

Tämä ei ole suuruudenhulluutta, sillä yhtiön Aasian lentojen 82 prosentin täyttöaste on korkeampi kuin Euroopan, Pohjois-Amerikan tai kotimaan reiteillä.

Riittääkö Finnairilla henkilökuntaa näille uusille lennoille? Viime vuonna yhtiöllä kerrottiin olevan huutava pula lentäjistä (siirryt toiseen palveluun). Helsingin Sanomien mukaan Finnair joutui turvautumaan vuokralentäjiin osalla reiteistään ja jopa keskeyttämään lentonsa (siirryt toiseen palveluun)Miamiin kesän ajaksi. Yhtiö on kouluttanut uusille A350-koneilleen lentäjiä kymmenen miljoonan euron lentosimulaattoreilla (Kuva alla).

Lentosimulaattori.
Finnairin Airbus A350-lentosimulaattori. Rinna Härkönen / Yle

Vauramo luottaa siihen, että lentäjiä on saatavilla.

– Olemme toistaiseksi saaneet tarvitsemamme työntekijät. On kuitenkin selvää, että lentäjät ja muu henkilöstö tulevat töihin koulutuksen kautta. Valmiita lentäjiä markkinoilla ei ole, Vauramo sanoo.

Kilpailija Kiinasta

Finnairin kanssa Helsinki-Vantaan kiitotiellä on kohta myös ensimmäinen kiinalainen lentoyhtiö.

Lentoyhtiö Lucky Airin on määrä aloittaa tänä talvena lennot Kiinan Kunmingista Chengdun kautta Suomeen. Vauramo sanoo tämän muuttavan kilpailun dynamiikkaa “vähän”.

– Olemme halunneet olla kiinalaisille avoimia, ja olemme itse asiassa toivoneet, että he lentäisivät Helsinkiin. Silloin mekin voimme pyytää lisää oikeuksia lentää Kiinaan.

Vauramo huomauttaa, ettei Finnairille koitunut vahinkoa siitä, että Japan Airlines aloitti viisi vuotta sitten lennot Tokiosta Helsinkiin.

– Meidän lentomme Japaniin ovat kasvaneet sen jälkeen huomattavasti – ja olen ymmärtänyt, että Japan Airlines on lentoihinsa tyytyväinen.

Hän lisää, ettei Finnair lennä samoihin kiinalaiskaupunkeihin kuin Lucky Air, joten kyse ei ole suorasta kilpailutilanteesta.

– Olen luottavainen siitä, että mitään isoa myllerystä ei tule tapahtumaan. Ja jos tulee, me vastaamme siihen. (Juttu jatkuu kuvan jälkeen)

Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo.
Tapio Rissanen / Yle

Lähilennot vaihtuvat juniin

Suomen kaupunkien välillä tehdään jatkossa entistä vähemmän lentoja. Näin Vauramo ainakin uskoo – ja siksi tarvitaan rautateitä.

– Olemme kovasti toivoneet, että rataverkkoa kehitettäessä ei unohdettaisi Helsinki-Vantaata. Näkisin, että muutamista isoista lähikaupungeista tänne kannattaisi tulla lentämisen sijasta junalla.

Tällainen Vauramon tarkoittama lähikaupunki on ainakin Tampere. Tammikuussa hän esitti Helsingin ja Tampereen pormestareiden ja VR:n johdon kanssa niin sanotun lentoradan rakentamista. Helsingin ja Tampereen välille tarvitaan kolmas raide – ja sen tulisi kulkea Helsinki-Vantaan kautta.

Lähilentojen aika on Vauramon mukaan kohta ohi jo ilmastosyistäkin.

– Pidemmällä tähtäimellä lyhyimpiä lentoja tullaan päästösyistä joka tapauksessa rajoittamaan – tai sitten niihin tulee lisämaksuja, jotka tekevät niistä liian kalliita, Pekka Vauramo sanoo.

*Lue myös: *Finnairin kasvuvauhti historiallisen kova: Tulos paisui yli kolminkertaiseksi viime vuonna