Työntekijä asui ravintolassa ja puursi ruokapalkalla – Tarkastaja vieraili yhdessä ravintolassa 9 kertaa ja joka kerta löytyi huomautettavaa

Aluehallintovirasto neuvoo asiakasta tarkkailemaan ravintolan hintatasoa, jos haluaa välttää rahojensa kantamista paikkaan, jossa työolot eivät ole kunnossa.

ravintolat
Kuvitus
Mikko Airikka | Yle

Erityisen viihtyisäksi tätä helsinkiläisravintolaa ei ainakaan voi kutsua.

Ruokasalissa on auringonpolttamat kukkapöytäliinat. Seinien tauluissa seikkailevat orkideat ja keisaripingviinit. Ruokasalin sini-vihreän eteerisyyden sotkevat kassan valomainokset ja niitä ympäröivä kiviseinä, jossa sekoittuvat kirkkaanpunaiset, mustat ja auringonkeltaiset ruudut.

Näkymän täydentää kadulta ravintolaan tulvivat liikenteen äänet ja kovaääninen ilmastointi. Välillä soi puhelin.

Olen saapunut ravintolaan, jossa Etelä-Suomen aluehallintoviraston (avi) tarkastajat ovat vierailleet viimeisen parin vuoden aikana yhdeksän kertaa. Se on Ylen selvityksen mukaan poikkeuksellisen paljon.

Tarkastajat valvovat käynneillään työnantajan lakisääteisten velvollisuuksien toteutumista. Ravintola työllistää kahden yrittäjän lisäksi Kaupparekisteriin toimittamiensa tietojen perusteella 1–2 ihmistä.

Lukuisat avin vierailut kertovat siitä, että työntekijöiden oloissa on ollut toivomisen varaa – toistuvasti.

"Erittäin huomattavasti" liian pientä palkkaa

Lounasaikaan ravintolan tiskin takaa löytyy toinen paikan omistajista. Hän oli vastassa myös Etelä-Suomen aluehallintoviraston ulkomaalaistarkastajaa, kun tämä teki ensimmäisen käynnin ravintolaan melkein täsmälleen kaksi vuotta sitten.

Tuolloin kello kävi jo melkein puolta yötä. Avi käy tarkastuskäynneillä niihin kellonaikoihin, kun tarkastettavaa työtäkin pääasiassa tehdään. Tarkastuksesta ei ilmoitettu ravintolaan etukäteen.

Yrittäjä esitteli ravintolaa tarkastajalle vajaan tunnin ajan. Selvisi, että yksi työntekijöistä majoittui ravintolan tiloissa. Tarkastaja kirjoitti raporttiin, että hänelle maksettiin "erittäin huomattavasti" liian pientä kuukausipalkkaa. Asianmukainen palkka kuukaudessa olisi ollut 1 597 euroa.

Lisäksi tarkastaja ei löytänyt asianmukaista kirjanpitoa työntekijöiden työajoista, eikä työvuoroluetteloa ollut laadittu lainkaan.

Työnantajalla on lakisääteinen velvollisuus pitää huolta näistä asioista. Työaikojen ja työvuoroluettelon avulla tarkastajat voivat valvoa muun muassa sitä, että palkka maksetaan oikein ja työntekijöillä on riittävästi lepoaikaa.

Laki velvoittaa työnantajaa myös säilyttämään ulkomaalaisten työntekijöidensä tietoja sekä heidän työnteko-oikeuden perusteitaan. Ravintolasta näitä tietoja ei kuitenkaan löytynyt.

Tarkastuksen päätteeksi ravintoloitsija sai ohjeita ja velvoitteen hoitaa havaitut epäkohdat kuntoon.

Työvuoroluettelossa ei näy työaikoja

Paikan ruokalistalla kilvoittelevat lisukkeillaan kebabit, pitsat ja salaatit. Otan fetapitsan. Lounasaikaan sen saa 7,5 eurolla.

Saan kuitin ystävälliseltä yrittäjältä ja suuntaan yhteen ravintolasalin kuudesta pöydästä. Ikkunan takana vilisee autojen, bussien ja taksien jatkuva virta.

Olen paikan ainoa asiakas, mutta yrityksen kaupparekisteriin toimittamien tietojen mukaan täällä on käynyt muitakin. Vuonna 2016 ravintolan liikevaihto oli 214 000 euroa ja se teki hieman voittoa.

Vain parin viikon kuluttua ensimmäisestä tarkastuksesta avi teki uuden tarkastuksen ravintolaan.

Silloin ravintolasta löytyi työvuoroluettelo, mutta tarkastusraportin mukaan se oli laadittu miten sattuu. Lain mukaan luettelo on laadittava tietyllä tavalla. Nyt siitä ei esimerkiksi löytynyt työn aloitus- ja lopetusajankohtia. Myös ulkomaalaisen työntekijän työnteko-oikeudet olivat edelleen hukassa.

Tarkastaja kirjasi raporttiin, että asiat tullaan valvomaan erillisellä tarkastuksella.

Lisäksi yhden työntekijän kirjallinen työsopimus oli hukassa. Tarkastaja pyysi toimittamaan sopimuksen aville, mutta se ei saapunut perille määräaikaan mennessä.

Työskentelyä ruokapalkalla

Ravintolan ovi kolahtaa kiinni. Ulkona auton moottori käynnistyy ja ravintolan nimeä kyljessään kantava auto katoaa muun liikenteen joukkoon. Toinen omistajista on ilmestynyt paikalle, ja hän lähtee viemään puhelimitse tullutta tilausta asiakkaalle: pitsa ja rullakebab.

Haen haarukan, veitsen ja lasin. Salaattipöytä on tyhjillään. Salaatti ei kuulemma kuulu enää tarjoukseen. Ei käynyt kaupaksi, tiskin takana seisova omistaja sanoo.

Otan kylmäkaapista vesikannun, mutta yrittäjä vaatii, että saa vaihtaa tuoreen veden tilalle. Pian hän kiikuttaa vesikannun ja valmistamansa fetapitsan pöytääni.

Pitsassa on liikaa juustoa makuuni, mutta muuten se maistuu ihan kelvolliselta.

Kolmas aluehallintoviraston käynti ravintolaan sijoittui toukokuuhun 2016. Tarkastaja kiinnitti huomiota siihen, että yhdelle työntekijälle ei ollut maksettu lainkaan työstä palkkaa. Hänen kanssaan ei myöskään ollut solmittu kirjallista työsopimusta. Työntekijä oli saanut korvauksen ruokana.

Omistaja kertoi tarkastajalle, että ei ollut tullut ajatelleeksi, että satunnaisesta työstä pitäisi maksaa korvaus rahana.

Samalla käynnillä tarkastaja opasti jälleen työaikakirjanpidon kanssa. Lisäksi raporttiin kirjattiin palkkalaskelman antamiseen liittyvistä epäkohdista. Raporttiin merkittiin myös, että ravintolaan tullaan tekemään uusi tarkastus.

Vuonna 2016 ravintolaan tehtiin vielä neljäs, viides ja kuudes tarkastus. Työvuoroluettelosta löytyi kaikilla kerroilla puutteita. Yhdellä käyntikerralla kateissa olivat myös ulkomaalaisten työntekijöiden tiedot.

Varastotiloista löytyi sänky

Toisen omistajan poika on päässyt koulusta. Hän saapuu isänsä ravintolaan ja painuu pian ravintolan takatiloihin.

Isä valmistaa pojalleen rullakebabin. Poika tulee syömään sitä viereiseen pöytään.

Viime vuonna aluehallintoviraston tarkastaja vieraili tässä ravintolassa yhteensä kolme kertaa. Puutteita löytyi jälleen sekä työvuoroluettelosta että työaikakirjanpidosta. Ulkomaalaisten työntekijöiden tiedot olivat edelleen kadoksissa.

Edistystäkin oli kuitenkin tapahtunut – huhtikuussa tehdyllä tarkastuksella kaikkien työntekijöiden palkat olivat ainakin palkkalaskelmien mukaan yleissitovan työehtosopimuksen minimivaatimusten mukaisia.

Yhdellä käyntikerroista tarkastaja ja ravintolan omistaja kävivät varastotiloissa, joista löytyi sänky. Omistaja kertoi lepäilevänsä sängyssä silloin tällöin.

Omistajat kertovat käyntini aikana, että he tekevät pitkiä päiviä yrityksessä. Pääsääntöisesti he kertovat pyörittävänsä ravintolaa kahdestaan. Toisinaan ystävät ja tuttavat ovat apuna.

Yrittäjien mukaan aluehallintoviraston käynnit ja havaitsemat epäkohdat johtuvat lähinnä väärinkäsityksistä.

Asiakkaan mahdotonta tietää

Käyntini perusteella aluehallintoviraston tarkkailuun joutunut paikka ei juuri eroa muista ravintoloista, joita löytyy jokaisesta Helsingin lähiöstä. Hintataso on halpa ja sisustus huono, mutta pitäisikö sen riittää sytyttämään hälytyskellot?

– Aina voi miettiä hintaa, että pystyykö työnantaja huolehtimaan tietyllä hinnalla työnantajavelvoitteista ja maksamaan työehtosopimuksen mukaista palkkaa, sanoo ylitarkastaja Riku Rajamäki Etelä-Suomen aluhallintovirastosta.

Lounasajan jo loputtua ravintolaan saapuu asiakas, joka tilaa tottuneesti annoksen. Hän jää syömään ravintolaan. Poislähtiessään mies kysyy, että kuuluuko tarjoukseen limsa. Omistaja antaa ilmaisen juoman. Mies on kuulemma vakioasiakas, käy pitsalla toisinaan jopa monta kertaa viikossa.

Odotettavissa on, että myös aluehallintoviraston tarkastaja palaa vielä ravintolaan.

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Yle ei julkaise ravintolan nimeä, koska vastaavia työnantajan velvoitteiden laiminlyöntejä tapahtuu myös muissa ravintoloissa. Kyse on ääriesimerkistä. Lisäksi Yle ei halua vaikeuttaa ravintolan työntekijöiden arkea, ja työnantaja on jo saattanut hoitaa havaitut puutteet kuntoon.

Teksti: Kaisu Jansson. Ravintoloiden raporttien analysointi: Eemeli Martti, Mikko Airikka ja Tuomo Björksten.

Lue myös:

Kotipizza, Subway ja sadat muut ravintolat maksoivat liian pientä palkkaa – Katso tästä, millaisia puutteita ruokapaikoista löytyi