Anssi Kela: "Haluaisin kohdentaa Spotify-maksun kuuntelemilleni artisteille"

Spotify ei tuoreen tutkimuksen mukaan jaa rahaa tekijöille kuuntelumäärän mukaan.

Spotify
Anssi Kela
Uusi suomalaistutkimus paljastaa, että Spotify ei jaa rahaa tekijöille ja oikeudenhaltijoille todellisen kuuntelumäärän mukaan. Miten tämä malli vaikuttaa artistien ja toisaalta levy-yhtiöiden toimintaan? Vieraina muusikko Anssi Kela ja toimitusjohtaja Teemu Laitinen PME Recordsista.

Spotify on raottanut salaisuuden verhoa.

Uusi suomalaistutkimus paljastaa, että musiikin suoratoistopalvelu Spotify ei jaa rahaa tekijöille ja oikeudenhaltijoille todellisen kuuntelumäärän mukaan.

Musiikkialan etujärjestöjen tilaamaan tutkimukseen saatiin käyttöön tietoja Spotifylta tiettävästi ensimmäistä kertaa. Tutkimuksen mukaan Spotify pitää käyttäjämaksuista 30 prosenttia itse ja jakaa loput oikeudenomistajille.

Rahaa ei kuitenkaan jaeta kuuntelukertojen mukaan, eikä yksittäisen kuluttajan maksama summa ohjaudu vain niille artisteille, joita hän on kuunnellut. Spotifyta käyttää jo lähes kaksi miljoonaa suomalaista.

Kela ostaa musiikkia

Muusikko Anssi Kela korosti Aamu-tv:ssä, että hän lähtisi purkamaan tutkimuksen tuloksia kuuntelijan tai kuluttajan näkökulmasta.

– Musiikin kuluttamisessa aika olennainen osa, ainakin mulla, on se, että mä haluan tukea niitä artisteja ja sitä musiikkia, mistä tykkään. Kuulun siihen pieneen marginaaliin, joka edelleen ostaa musiikkia.

Kela sanoo, että hän haluaa maksaa biisistä, jonka kuulee ja josta tykkää. Spotifyn avautumisen Kela näkeen ennen kaikkea läpinäkyvyytenä. Kelan toive, on että Spotify-maksun voisi kohdentaa haluamilleen artisteille.

– Olisi kiva, että striimimaailma toimisi sillä tavalla, että voin itse tehdä päätöksen, että kun maksan Premiun-liittymästä kympin kuussa, voin kohdentaa sen haluamilleni artisteille.

"Merkittävä osa bisnestä"

Spotify on merkittävä osa artistin ja levy-yhtiön tulonmuodostusta.

– Ei se edelleenkään pysty kilpailemaan, jos miettii artistin tulonmuodusta, esimerkiksi live-esiintymisten kanssa. Sieltä tulee kuitenkin jatkuvaa ja melko säännöllistä tuloa kuitenkin artisteille. Kuulijakunta on lopulta maailmanlaajuinen, Suomessakin hyvin suuri. Sieltä tulee paljon kuunteluja ja niistäkin maksetaan, PME Recordsin toimitusjohtaja Teemu Laitinen sanoo.

Laitinen muistuttaa, että vaikka ei voisikaan vaikuttaa siihen, paljonko rahaa tulee yhdestä Spotify-striimistä, artisti voi kiinnittää huomiota levy-yhtiön valintaan.

– Voi nimenomaan kiinnittää huomiota sopimukseen ja sen ehtoihin. Se, että musiikki julkaistaan digitaalisessa muodossa on nykyään ihan "business as usual".