Ilmastonmuutos näkyy heikosti lasten ja nuorten opetuksessa

Osa opettajista ei pidä aihetta tärkeänä.

ilmastonmuutos
Nainen pitää kylttiä kädessään.
Ilmastosuojelun puolesta marssittiin Lontoossa maaliskuussa 2015.Facundo Arrizabalaga / EPA

RovaniemiIlmastonmuutospuhe ympäröi meitä kaikkia, mutta kouluissa aiheesta puhutaan aivan liian vähän.

Lapin yliopiston apulaisprofessorin ja ilmastokasvatushankkeen vetäjän Ilkka Ratisen havaintojen mukaan puutteita on sekä opettajien asenteissa että opetussuunnitelmissa.

– On opettajia jotka eivät pidä aihetta tärkeänä, ja monia vaivaa myös tiedonpuute, Ilkka Ratinen sanoo.

Ilmastonmuutoksen työkalupakki

Lapin yliopistossa opettajaopiskelijat kehittelevät parhaillaan työkaluja, kuten erilaisia tehtäviä, joita kuka tahansa opettaja voi hyödyntää. Tavoitteena on antaa lapsille jo alakoulussa välttämättömät tiedot siitä, miten toimia tässä maailmassa ilmastoystävällisesti.

– Tarvitaan tietoja mutta myös taitoja. Ennen kaikkea lapsille pitää antaa toivoa, Ratinen sanoo.

Ratisen mukaan toiveikkuutta voidaan lisätä käymällä esimerkiksi keskustelua siitä, minkälainen elämäntapa tuottaa päästöjä. Ei siis tuomita ihmistä vaan pohditaan miten länsimainen elämäntapa ruokkii kulutusta ja lisää päästöjä.

– Opetuksessa saatetaan keskustella siitä, tarvitaanko aina uusi kännykkä, uudet urheiluvälineet, joka vuosi etelänloma vai tavoiteltaisiinko jotain muuta, vaikka yhteisöllisempää elämää.

Ratisen mukaan on tärkeää ymmärtää ilmastonmuutoksen luonnontieteellinen luonne ja ymmärtää, että se ei tarjoa lopullisia totuuksia vaan se kehittyy jatkuvasti. Kun tulee uutta tietoa, kasvaa myös ymmärrys siitä, mitä itse kukin voi tehdä ilmastomuutoksen hillitsemiseksi, tai miten seurausten kanssa eletään.

– Asiasta kannattaa puhua faktojen pohjalta. Esimerkiksi poliitikkojen puheissa on älyllistä epärehellisyyttä, mutta opetuksessa täytyy korostaa tutkittua tietoa, Ratinen sanoo.

– Yltiöoptimismia ei silti pidä viljellä.

Opiskelua näytelmän keinoin

Viirinkankaan koulun kuutosluokkalaiset Veeti Seljanperä ja Siiri Niskala osallistuivat harjoitukseen jossa näyttelemisen avulla opiskellaan ilmastonmuutosta. He esittävät hiilidioksidia, joka estää lämpösäteilyä karkaamasta avaruuteen.

Kaverit huutelevat taustalta Veetille joka laittoi purkan suusta roskiin. Siinä menee kuulemma ainakin miljoona vuotta ennen kuin purkka maatuu.

Viirinkankaan koulun 6. luokkalaiset opiskelevat ilmastonmuutosta näytelelmisen avulla.
Viirinkankaan koulun kuutosluokkalaiset esittävät hiilidioksidia, joka estää lämpösäteilyä karkaamasta avaruuteen.Anni Tolppi / Yle

Kun nauru vähän laantuu, päästään Siirin ja Veetin kanssa asiaan. Lääkkeitä ilmastomuutoksen hillintään on selvästi pohdittu.

– Kannattaa liikkua pyörällä ja välttää autoilua. Voi käyttää omia voimia liikkumiseen tai suosia joukkoliikennettä.

Oppilaskeskeistä opetusta

Lapin yliopiston ilmastokasvatushanketta tehdään yhteistyössä valtakunnallisen ilmastopaneelin kanssa. Kaksivuotinen hanke käynnistyi tammikuussa 2018. Sen keskiössä ovat Lapin yliopiston opettajaopiskelijat, jotka pilotoivat sitä alakoululaisten kanssa osana opintojaan.

Ensimmäiseen työpajaan osallistuivat tulevien opettajien lisäksi ympäristökasvattajia ja kansalaisjärjestöjen edustajia. Ratisen mukaan sen tärkein anti olivat ryhmäkeskustelut, joissa pohdittiin sitä, miten ilmastokasvatus näkyy alakouluissa ja minkälaisia pedagogisia taitoja tarvitaan, että nuoret innostuisivat aiheesta ja osallistuisivat ilmastonmuutoksen hillintään.

Hankkeen aikana kehitetyistä ratkaisuista kootaan näyttely Lapin yliopiston Aktisen keskukseen ja tehdään täydennysosa Open ilmasto-opas (siirryt toiseen palveluun) -oppimismateriaaliin. Se keskittyy erityisesti alakouluissa tapahtuvaan ilmastokasvatukseen.