1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Raisio

Raision keskusta on mullistumassa – visiointi alkaa puhtaalta pöydältä

Kaupungin ydinkeskustaan vapautuu runsaasti uutta rakennusmaata, jos tunnelisuunnitelma toteutuu. Alueelle on vireillä hulppeita visioita.

Havainnekuva Raision keskustan tulevaisuusvisiosta. Kuva: Schauman & Nordgren Architects Oy / Raision kaupunki

RAISIO – Visioiden tuleekin olla hulppeita, hymähtää Raision tekninen johtaja Antti Korte epäluuloiselle kysyjälle.

Kaupunki on ollut suuren tienristeyksen maineessa, mutta tulevaisuusvisioissa risteys on hävinnyt. Havainnekuvissa uutta vehreyttä saaneen ydinkeskustan lasiset tornitalot kurottavat taivaisiin, ja matkaa taitetaan raitiovaunulla tai superbussilla.

Pitkään vireillä ollut E18-tien vieminen tunneliin mahdollistaisi Raision ydinkeskustan mullistuksen – jos rahkeet vain riittävät.

Rakennustöiden pitäisi alustavien aikataulujen mukaan alkaa vuonna 2021.

Antti Korte

– Tässä on Suomen mittakaavassakin ainutlaatuinen tilanne. Kaupungin keskustaan muodostuu uutta maa-aluetta, jonka suunnittelu voidaan aloittaa ihan puhtaalta pöydältä, toteaa Antti Korte.

Tiesuunnitelma etenee vauhdilla

Raision keskustan läpi jyrää raskasta liikennettä, joka ei Turun seudun positiivisen rakennemuutoksen myötä ole ainakaan vähenemään päin. Kasvuun vaikuttaa muun muassa satamaliikenteen lisääntyminen sekä Meyerin telakan ja Uudenkaupungin autotehtaan pore.

Turun kehätie kuuluu Euroopan laajuiseen TEN-T tieverkon ydinverkkokäytävään. Se asettaa Suomelle vaatimuksia väylän laatutasolle.

– E18-tien välityskyky täytyy turvata jatkossakin, ja Raision keskustan kohdalla se vaikuttaa niin, että laitettaisiin tie tunneliin. Lähinnä ne ovat tietysti valtion suunnitelmia. Uskon, että valtio on ihan tosissaan näissä suunnitelmissaan, sanoo Korte.

Havainnekuva Raision keskustan tulevaisuusvisiosta. Kuva: Schauman & Nordgren Architects Oy / Raision kaupunki

Kokonaisuus on laaja, mutta Raision ydinkeskustan osalta yleissuunnitelmavaihe on jo ohitettu.

– Se on vahvistunut keskustan osayleiskaavan yhteydessä. Tällä hetkellä tehdään tiesuunnitelmaa, jonka tulisi valmistua ensi vuoden aikana. Rakennustöiden pitäisi alustavien aikataulujen mukaan alkaa vuonna 2021.

Vaikka aikataulu onkin tiukka, tekninen johtaja Antti Korte on vakuuttunut, että ”hakku lyödään maahan 2021”. Se vaatii kuitenkin napakkaa suunnittelua ja päätöksentekoa.

– Raision roolinahan tässä on varmistaa, että asemakaavoitus etenee siihen tahtiin, että ELY-keskus ja valtio pystyvät omassa aikataulussaan toteuttamaan hankkeita.

Tulevaisuusvisiot herättävät hämmennystäkin

Tien kadotessa maan uumeniin avautuu Raision ydinkeskustan suunnitteluun paljon uusia mahdollisuuksia. Niitä on nyt ryhdytty tosissaan pohtimaan.

– Nyt käynnistetty keskustan visiotyö, jossa ideoidaan, mitä toimintoja Raision keskustassa haluttaisiin tulevaisuudessa nähdä.

Antti Korte toteaa, että Raision keskustassa on hyväkuntoista rakennuskantaa säilytettäväksi, mutta paljon myös sellaista, joka voidaan korvata uudisrakennuksilla melko nopeastikin.

Havainnekuvat ovat ensimmäisiä luonnoksia, joilla yleisölle ja sidosryhmille pyritään havainnollistamaan tulevaisuuden suuntaa.

Meidän täytyy pystyä perustelemaan nämä hankkeet suurelle yleisölle maanläheisesti ja järkevästi.

Antti Korte

Loppukevään aikana tullaan järjestämään työpajoja ja keskustelutilaisuuksia vision kirkastamiseksi. Vision mahdollistavan asemakaavan laadinta on edessä sen jälkeen.

Korte myöntää, että ydinkeskustan mullistus herättää varmasti hämmennystä niin asukkaissa kuin yrittäjissäkin. Esimerkiksi paikallista kauppiasta huoletti Turun Seutusanomien haastattelussa (siirryt toiseen palveluun) Sulo Vilénin kohtalo. Ulkopaikkakuntalaiset viilettäisivät Raision ohi – tai ali.

Raision tekninen johtaja Antti Korte. Kuva: Jouni Koutonen / Yle

Tekninen johtaja Antti Korte vakuuttaa, että kaupungin katuverkolla tapahtuvista isoista muutoksista joka paikkaan pääsee jatkossakin, reitti vain voi vaihtua.

– Tässä on nyt vuoropuhelun ja keskustelujen aika. Meidän täytyy pystyä perustelemaan nämä hankkeet suurelle yleisölle maanläheisesti ja järkevästi, ettei ainakaan tiedonpuute aiheuttaisi hämmennystä.

Ratikalla tai superbussilla Raisioon?

Oman lisänsä palapeliin tuo kiivaana käyvä keskustelu Turun seudun tulevasta joukkoliikenneratkaisusta. Raisio on yhtenä linjavaihtoehtona raitiotien tai superbussin päätepysäkkinä, ja kaupunki on ollut mukana yleissuunnitelmavaiheessa.

Kyllä tässä taitaa mennä omat ja varastetut.

Antti Korte

Joukkoliikenneratkaisu on sekä Turun että Raision päättäjien päänvaivana kevään aikana, ja lausuntokierrosten jälkeen päätöksiä pitäisi syntyä kesällä.

– Joukkoliikenteen käyttö on Raisiossa kasvanut valtavasti viimeisten vuosien aikana. Mielelläni näkisin, että Raisio olisi linjan toinen pää ja Varissuo toinen. Keskustavisioihin tulisi oma lisänsä, jos Raisioon tulisi nopea, nykyaikainen joukkoliikenneratkaisu, sanoo Antti Korte.

Rahakysymykset tarkentuvat vision kirkastuessa

Visiointi voi vielä olla edullista, mutta toteuttaminen onkin toinen juttu.

E18-hanke on valtion hallinnoima ja rahoittama, mutta Raision investointiohjelmaan tuovat paineita hankkeen vaatimat muutostyöt kaupungin katuverkolla.

– Kyllä tämä tulisi pystyä rahoittamaan siten, että pienen kunnan hartioille ei lyödä liian suuria seudullisia paineita. Jos meillä on risteyksen kokoinen kaupunki, niin se on kuitenkin aika pieni väestöpohjaltaan rahoittamaan näin valtavia hankkeita.

Oma lukunsa on tunnelin päälliselle kannelle rakentuvan uuden Raision rahoittaminen. Visiotyön ollessa alkuvaiheessa kustannusarvioita tai rahoittajatahoja ei ole esiteltäväksi. Kokonaisuus selviää vasta tehtävien ratkaisujen myötä.

– Kyllä tässä taitaa mennä omat ja varastetut, toteaa tekninen johtaja Antti Korte lakonisesti.