Saara Cantellin elokuvaideoita pidettiin epäkiinnostavina naispäähenkilön takia: "Jos pääosassa on mies, elokuva kertoo ihmisyydestä. Jos pääosassa on nainen, elokuva kertoo naisesta"

Uusi naiselokuvantekijöille suunnattu elokuvakäsikirjoitushanke auttaa naistekijöitä alalle.

kulttuuri
Tulen morsian -elokuvan lehdistökuva.
Tähtihetkessä keskusteltiin Näkyväksi-elokuvahankkeesta, joka pyrkii saattamaan naistekijöiden ideat tuotantoon asti. Saara Cantellin Tulen morsian -elokuvan matka valkokankaalle kesti kymmenen vuotta.

Sukupuolten tasa-arvoa elokuva-alalla edistävä Women in Film and Television Finland käynnistää ensi kuussa haun elokuvakäsikirjoitushautomoon naisille. Näkyväksi-hankkeeseen valitaan neljä tekijää, joilla on työn alla ensimmäinen elokuva- tai tv-sarja-käsikirjoitus.

Monen naistekijän käsikirjoitus ei ikinä etene tuotantoon. Syitä voidaan spekuloida, mutta viime vuosina on keskusteltu ylipäätään siitä, että julkinen raha menee elokuva-alalla enimmäkseen miestekijöille.

– Me yhdistyksenä näemme isoja rakenteellisia ongelmia, joihin pitää puuttua. Ehkä olisi aika tuoda muissakin maissa esillä olleita sukupuolikiintiöitä alalle. Jos haluamme, että meidän yhteiskuntamme edustaa myös elokuvataide, pitäisi siihen saada tasa-arvoisempaa sisältöä, sanoo Näkyväksi-tuottaja Jenni Koski.

Ohjaaja-käsikirjoittaja ja WIFT-kunniajäsen Saara Cantell on menestynyt elokuvantekijä, jolla on paljon omakohtaista kokemusta naispäähenkilöiden syrjinnästä.

– Kun olin nuorempi, monia elokuvaideoitani pidettiin epäkiinnostavina naispäähenkilön takia. Rahoittajilta tuli kommenttia, että nuori naispäähenkilö on epämiellyttävä henkilö. Nainen ei voi tehdä tiettyjä asioita. Miespäähenkilöä ei olisi varmasti koettu ongelmaisena. Kesti esimerkiksi kymmenen vuotta, että sain elokuvani Tulen morsiamen tuotantoon.

Cantellin mukaan kiinnostava elokuvapäähenkilö on totuttu näkemään miehenä.

– Meillä on selkäytimessä normi siitä, millainen on oikeanlainen tarina ja kenen kautta se kerrotaan. Jos pääosassa on mies, elokuva kertoo yleisesti ihmisyydestä. Jos pääosassa onkin nainen, elokuva kertoo naisesta ja se koetaan marginaalisemmaksi. Tämä on iso juttu, joka pitäisi muuttaa, sanoo Cantell.

Sinnikyys ei riitä

Näkyväksi-hankkeeseen valitut tekijät pääsevät palkattuina edistämään hankkeitaan, jotta ne tavoittaisivat rahoittajat ja tuottajat. Yhteistyötä tehdään niin kotimaisten kuin ulkomaisten elokuva-alan tekijöiden kanssa.

– Pyrimme siihen, että hankkeet pääsisivät jatkokehittelyyn. Tarkoitus olisi saavuttaa hankkeiden kaikki potentiaali. Lähdemme siitä, että uskomme tekijöiden ideoihin alusta asti, sanoo Koski.

Cantell toimii myös Women in Film and Television Finland -yhdistyksessä mentorina. Ohjaaja-käsikirjoittaja on itse saanut viimeisten kymmenen vuoden eniten julkista rahaa kaikista elokuvantekijöistä Suomessa.

– Se on osin onnea. Tähän kymmeneen vuoteen on mahtunut Onneli ja Anneli -trilogia. Harvemmin pääsee tekemään tiiviisti monta elokuvaa peräkkäin. Haluaisin sanoa, että sinnikkyydellä pääsee eteenpäin, mutta ei se valitettavasti niin mene. Välillä meinaa usko loppua, kun oma työ ei etene. Tarvitaan Näkyväksi-hankkeita ja muita.