VR:n uppiniskaisuuden takia Hämeenlinnassa mietitään tosissaan oman junayhteyden avaamista pääradalle

Hämeenlinnan poliitikot alkavat olla lopen kyllästyneitä VR:n toimintaan. VR:n heikko palvelu uhkaa väestökadosta parin viime vuoden aikana kärsineen kaupungin kehittämistä.

VR-Yhtymä
Kuva juna-asemalta
Tiina Kokko / Yle

VR on suututtanut Hämeenlinnan pendelöijät perusteellisesti. Kun töihin ei pääse junalla järkevästi sen enempää Helsinkiin kuin Tampereelle, miettivät työmatkustajat muita vaihtoehtoja. Kun omalla autolla ajaminen tuntuu vastenmieliseltä ja ympäristönkin kannalta arveluttavalta, jää vaihtoehdoksi muutto kaupungista. Hämeenlinna poliitikoille tämä visio on kauhistus.

Hämeenlinnan seudulta käy töissä viranomaisarvioiden mukaan Helsingin ja Tampereen seudulla nelisen tuhatta ihmistä. Lisäksi myös opiskelijat kulkevat väliä säännöllisesti. Aika moni heistä käyttää tai haluaa käyttää junaa. VR on pendelöijien mielestä tehnyt matkustamisen hyvin hankalaksi.

Oma alueellinen junayhteys

Hämeenlinnan poliitikot alkavat yhä totisemmalla mielellä miettiä omaa tai maakunnallista junaa kilpailijaksi VR:lle. Jos emme onnistu neuvotteluissa VR:n kanssa, meidän on pakko miettiä muita vaihtoehtoja, sanoo Hämeenlinnan kaupunginvaltuuston sosialidemokraattinen puheenjohtaja Sari Myllykangas.

Nainen kuvassa
Antti Ruonaniemi / Yle

– Meillä pitää olla itsellä hyviä vaihtoehtoja. On ehkä pakko perustaa oma liikenneyhtiö raiteille, naurahtaa Myllykangas, mutta on myös tosissaan.

Eikä Myllykangas ole yksin. Myös kaupunginhallituksen puheenjohtaja kokoomuksen Sari Rautio nyökkäilee ajatukselle, samoin kaupunginhallituksen toinen varapuheenjohtaja, vihreiden Kirsi Ojansuu-Kaunisto.

Matkustajajunaliikenne avautuu kilpailulle

Maan hallitus on päättänyt avata junaliikenteen kilpailulle ensi vuosikymmenellä. Liikenne- ja viestintäministeriön ja VR-Yhtymä Oy:n välinen nykyinen sopimuskokonaisuus henkilöjunaliikenteen yksinoikeudesta on voimassa vuoden 2024 loppuun saakka.

Lähiliikennesopimus Helsingin seudun liikenteen kanssa loppuu jo vuonna 2021.

Lähiliikenne ulottuu tällä hetkellä Helsingistä Tampereelle.

Hallituksen perusteissa sanotaan, että maakunnat ja kunnat voisivat järjestää alueillaan alueellista liikennettä. Tämä edistäisi alueellisia työmatkayhteyksiä.

Vihaiset hämeenlinnalaispoliitikot ovat ilmeisimmin lukeneet hallituksen paperit.