Saksa sallii dieselautojen ajokiellot – Oikeus: ilmansuojelu on tärkeämpää kuin ihmisten oikeus liikkua autollaan

Kaupungit saavat itsenäisesti päättää dieselautojen ajokielloista, päätti Saksan korkein hallinto-oikeus.

Dieselautot
Liikennettä Stuttgartissa Saksassa.
Ronald Wittek / EPA

Saksan korkein hallinto-oikeus on päättänyt, että kaupungit saavat halutessaan asettaa dieselautoille ajokieltoja.

Päätöksen taustalla olivat Saksan kahden osavaltion Baden-Württembergin ja Nordrhein-Westafalenin osavaltioiden valitukset Düsseldorfin ja Stuttgartin hallinto-oikeuksien päätöksestä määrätä kaupungit saattamaan ilmansuojelumääräyksensä tasolle, joka lopettaisi typen oksidien raja-arvojen jatkuvat ylitykset.

Korkein hallinto-oikeus teki päätöksenä vain kahdesta tapauksesta, mutta päätös ohjaa noin 60 saksalaiskaupunkia, joissa typen oksidien raja-arvot ylittyvät.

Dieselhenkilöautot syynä yli 70 prosenttiin liikenteen typen oksideista

Korkein hallinto-oikeus päätti tiistaina ennen kaikkea siitä, tarvitaanko ajokieltoja varten kansallista lainsäädäntöä, niin kuin Baden-Württembergin ja Nordrhein-Westafalenin osavaltiot olisivat halunneet.

Viiden ammattituomarin vaikein kysymys oli, onko ajokieltojen määrääminen suhteellisesti liian rankka toimenpide.

EU-komissio on kritisoinut Saksaa siitä, että maan ponnistelut ilmanlaadun parantamiseksi eivät ole tuottaneet tulosta. Jos parannusta ei pian saada, saattaa asia saada jatkoa Euroopan unionin tuomioistuimessa.

Korkeimman hallinto-oikeuden päätös luokin painetta sekä poliittisille päättäjille että autovalmistajille.

Saksan ympäristöviraston mukaan 72,5 prosenttia kaupunkiliikenteen typpidioksidista tulee dieselhenkilöautoista, 11 prosenttia pakettiautoista, kahdeksan prosenttia kuorma-autoista ja neljä prosenttia busseista.

Bensiini- ja muiden henkilöautojen osuus typpidioksidipäästöistä on vain kolme prosenttia. Loput 1,5 prosenttia ovat peräisin työkoneista ja muista erikoisajoneuvoista.

Ajokiellot voimaan asteittain

Korkein hallinto-oikeus ei määrää eikä päätä ajokielloista.

Ainakin Stuttgartissa ajokieltoa mietitään nyt ensimmäisenä vanhemmille dieselautoille, jotka kuuluvat joko vuosimallien 2005-2009 Euro 4 –päästöluokkaan tai ovat tätä vanhempia.

Mielenosoittajia korkeimman hallinto-oikeuden edessä saksan Leipzigissa 27. helmikuuta.
Mielenosoittajia korkeimman hallinto-oikeuden edessä saksan Leipzigissa 27. helmikuuta.Matthias Rietschel / EPA

Aikaisintaan vuoden 2019 syksystä alkaen harkitaan ajokieltoja myös Euro 5-normin vuosimallien 2009-2014 autoille. Uusimmat Euro 6-normin auto saavat edelleen ajaa myös Stuttgartissa.

Kaupunkien on seuraavaksi myös mietittävä, millaisin liikennemerkein ajokielloista autoilijoille kerrottaisiin. Myös poliisin on selvitettävä, miten se tunnistaa eri pakokaasuluokkien autot toisistaan.

Typpidioksidi on erityisen haitallista lapsille

Dieselmoottoreiden päästöjen terveysvaarat ovat melko uutta tietoa.

Jo 1950-luvulla epäiltiin, että dieselautojen pakokaasut saattavat olla haitallisia, mutta vasta 1970-luvun lopussa saatiin Yhdysvalloissa ensimmäistä kertaa tutkimusnäyttöä terveysvaaroista.

Kun saksalainen tekniikkaan erikoistunut tutkimuslaitos Fraunhofer-instituutti teki eläinkokeita 1988, saivat hiiret dieseleiden pakokaasuista kasvaimia.

Pakokaasujen hiukkaspäästöt huomattiin vasta myöhemmin. Maailman terveysjärjestö WHO lisäsi hiukkaspäästöt syöpää aiheuttavien aineiden luetteloon vuonna 2012.

Dieselmoottoreista hengitysilmaan päätyvä typpidioksidi on erityisesti lapsille haitallista. Osalle lapsista se aiheuttaa geneettisistä syistä astmaa. Odottavat äidit myös synnyttävät pienempiä lapsia alueilla, joissa typpidioksidiarvot ovat jatkuvasti koholla.

Amerikkalaistutkijoiden tuoreen mallinnuksen mukaan maailmanlaajuisesti 38 000 ihmistä ja Euroopassa 11 400 ihmistä kuolee vuosittain ainoastaan sen vuoksi, että dieselajoneuvot eivät pysy niille määrätyissä päästörajoissa.

WHO suosittelikin vuonna 2013, että nykyiset sallitut ilmanlaadun raja-arvot arvioidaan uudelleen mahdollisesti vuonna 2020.

Aiheesta muualla:

German court allows city ban on diesel cars (siirryt toiseen palveluun)