Bernerin työryhmältä vaisu väyläesitys: 300 miljoonaa lisärahaa, poukkoilusta eroon pitkällä liikennesuunnitelmalla

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) aiemmin esittämä väyläyhtiö on kuopattu.

liikenne
Tietyömaa Laihialla.
TietyöHans Holmgren / Yle

Liikenneverkon rahoitusta pohtinut työryhmä esittää vähintään 300 miljoonan euron tasokorotusta teiden ja rautateiden korjausvelan vähentämiseen.

Tämä tarkoittaisi sitä, että perusväylänpidon vuosittainen rahoitus nousisi noin 1,3 miljardiin euroon. Esitys ei pidä sisällään mitään kovin mullistavaa, sillä rahat tulisivat nykyiseen tapaan valtion budjetista.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) on tyytyväinen työryhmän yksimieliseen loppuraporttiin ja esitettyyn lisärahaan. Toteutuessaan se taittaisi korjausvelan kasvun.

– Olen iloinen, että meillä on yhteisymmärrys siitä, että meidän verkkoa tulee ylläpitää ja huolehtia korjausvelasta tästä eteenpäin, Berner sanoo.

Liikenneviraston mukaan teiden, rautateiden ja vesiväylien korjausvelka on paisunut 2,5 miljardiin euroon. Ilman lisärahoitusta velka kasvaa sadan miljoonan euron vuosivauhtia. Perusväylänpitoon on käytetty lähivuosina noin miljardi euroa vuodessa.

Uutta esityksessä on se, että työryhmä haluaa vaalikaudet ylittävän liikennejärjestelmäsuunnitelman. Parlamentaarisesti valmisteltava suunnitelma laadittaisin 12 vuodeksi eli kolmeksi vaalikaudeksi kerrallaan. Tavoitteena on vähentää liikennerahojen poukkoilevaa päätöksentekoa.

– 12-vuotisella suunnitelmalla käyttäjät, kunnat ja elinkeinoelämä voivat ennakoida paremmin, miten meidän liikenneverkko tulee kehittymään, ministeri toteaa.

Työryhmän mukaan suunnitelman laatiminen pitäisi aloittaa heti seuraavaa hallitusta varten.

Anne Berner.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner eduskunnan täysistunnossa Helsingissä keskivikkona 28. helmikuutaRoni Rekomaa / Lehtikuva

Yksityistä rahaa jättihankkeisiin

Työryhmä ei ottanut raportissaan kantaa tiemaksuihin eikä tehnyt liikenteen verotusta koskevia ehdotuksia. Työryhmä näyttää haudanneen Bernerin aiemman ankarasti arvostellun esityksen liikenneverkkoyhtiöstä ja autoveron poistosta.

Yksittäisissä väylähankkeissa voidaan kuitenkin käyttää yhtiöitä, joissa omistajina voivat olla esimerkiksi eläkeyhtiöt, kunnat tai yksityiset yritykset. Nämä hankekohtaiset yhtiöt voivat toteuttaa liikenneinvestointeja myös yksityisellä rahalla. Kyse on yli 100 miljoonan euron, pääosin raideliikenteen hankkeista.

– Yksittäiset hankeyhtiöt voisivat perustella paikkaansa silloin, kun on kysymys erittäin isoista liikennehankkeista. Esimerkiksi Jäämeren rata tai Tallinna-tunneli voitaisiin rahoittaa tällä mallilla, kertoo työryhmän jäsen Krista Kiuru (sd.)

Työryhmä esittää myös, että liikennehankkeet toteutetaan kokonaisrahoitusmallilla eli viisivuotisella siirtomäärärahalla. Tämä tarkoittaa, että hankkeen määrärahat varataan yhdellä kertaa aloitusvuonna. Näin hankkeen toteutus voidaan neuvotella ja suunnitella kerralla. Nyt määrärahat sovitaan aina vuosittain budjetista päätettäessä.

Ministeri Berner uskoo hankeyhtiöiden ja kokonaisrahoitusmallin tehostavan ja nopeuttavan väylähankkeiden toteutusta.

VR:n kaukojuna ohittamassa Puistolan asemaa Helsingissä.
VR:n kaukojuna ohittamassa Puistolan asemaa Helsingissä.Timo Jaakonaho / Lehtikuva

Kaikki puolueet sitoutettava liikennesuunnitelmaan

Myös Kiuru ja kokoomusta työryhmässä edustanut Markku Eestilä vakuuttavat olevansa tyytyväisiä lopputulokseen, vaikka odotukset olivat nyt esitettyä korkeammalla. Molemmat kansanedustajat nostavat tärkeimmäksi anniksi liikennehankkeiden parlamentaarisen valmistelun.

Kansanedustajat kiittelevät erityisesti hallitus- ja oppositiopuolueita yhteisen linjan löytämisestä pitkän aikavälin liikennesuunnitelmaan.

– Kun tehdään tällaista liikennepoliittista tiekarttaa, on tärkeää, että kaikki puolueet kytketään siihen. Vain siten varmistetaan jatkuvuus eikä rahoitus ole riippuvainen istuvasta hallituksesta, Eestilä sanoo.

Työryhmän esityksen linjaukset on hyväksytty puolueiden eduskuntaryhmissä, mutta käytännön läpivienti jää pitkälti seuraavalle hallitukselle.

*Lue myös: *Bernerin liikennetyöryhmän määräaika päättyy – Ylen tietojen mukaan sopu väylärahoista on syntynyt