Baltic Princessin paluu liikenteeseen edelleen epävarmaa – jo 25 000 matkustajaa joutunut perumaan matkansa

Aluksen vaihdelaatikkojen vaihto on osoittautunut odotettua hankalammaksi. Tallink Silja ei halua paljastaa remontin viivästymisestä johtuvia tulojen menetyksiä.

matkailu
Tallinkin Baltic Princess
Tallink Silja

Tallink Silja kertoi tiistaina tiedotteessaan (siirryt toiseen palveluun), että Turku–Tukholma-reitillä liikennöivä matkustaja-autolautta Baltic Prinscess palaisi liikenteeseen aikaisintaan 8. maaliskuuta.

Kyseessä oli jo kolmas kerta, kun Tallink Silja kertoi Baltic Princessin remonttitöiden aiheuttamasta viivästyksestä. Alun perin laivan piti palata puolalaiselta korjaustelakalta 22. helmikuuta.

Tallink Siljan viestintäpäällikkö Marika Nöjd sanoo, että laivan paluu liikenteeseen ensi viikon torstaina ei ole vielä lainkaan varmaa.

– Ei missään nimessä olla sataprosenttisen varmoja. Viimeistään maanantaina tiedetään mikä on tilanne, ja onko nämä muutostyöt saatu valmiiksi.

Vaihdelaatikot syynä viivästyksiin

Baltic Princessin uudistustöissä (siirryt toiseen palveluun)ongelmaksi on osoittautunut laivan kaksi vaihdelaatikkoa. Laivan nykyiset Wärtsilän vaihdelaatikot vaihdetaan saksalaisen Renk-yhtiön 58 000 kilon painoisiin vaihdelaatikoihin.

– Siellä on ilmennyt sellaisia asioita, mitä ei ole pystytty arvioimaan. Tämä on iso ja monimutkainen urakka, isompi kuin alun perin osattiin suunnitella ja laskea, Marika Nöjd sanoo.

Nöjdin mukaan tuleville matkoille lipun ostaneisiin otetaan yhteyttä heti, kun tiedetään koska laiva alkaa jälleen liikennöidä.

25 000 peruttua matkaa

Alun perin laivan uudistustyöt korjaustelakalla Puolassa piti tehdä 10. 1.–22. 2. Korjausten viivästyminen kahdella viikolla on aiheuttanut sen, että jo 25 000 matkustajaa on joutunut perumaan matkansa.

Viestintäpäällikkö Marika Nöjd sanoo, että Tallink Silja ei kerro kuinka paljon yhtiö on menettänyt tuloja viivästyneiden remonttitöiden vuoksi. Tallin Silja aikoo myös selvittää, kuka lopulta maksaa viivästymisestä johtuneet menetykset.

– Näitä keskusteluja käydään jälkikäteen ja monen tahon kanssa, sanoo Marika Nöjd.