Länsimetron kakkosvaihe myöhästyy jopa neljällä vuodella ja budjetti ylittyy sadoilla miljoonilla

Espoon Matinkylästä Kivenlahteen kulkeva metrolinja tulee maksamaan lähes 400 miljoonaa euroa alkuperäistä suunnitelmaa enemmän.

metro
Ratavauriosta kertova teksti aikataulunäytössä Matinkylän metroasemalla Espoossa
Metromatka saattaa jatkua Matinkylästä Kivenlahteen vasta vuonna 2024.Panu Tuunala / Lehtikuva

Länsimetron kakkosvaihe myöhästyy neljällä vuodella vuoteen 2023 ja sen rakentamisen kustannukset nousevat lähes 1, 2 miljardiin euroon. Tiedot käyvät ilmi tänään julkistettavasta päivitetystä esityksestä länsimetron kakkosvaiheen hankesuunnitelmaksi.

Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo sanoo, että organisaatio kiinnittää nyt erityistä huomiota toteutukseen, sen johtamiseen ja seurantaan.

– Myös vaativaan hankkeeseen väistämättä liittyvät riskit on tunnistettu ja huomioitu. Ykkösvaiheelle toteutettu metro oli vaativampi kokonaisuus kuin mitä hankesuunnitelmassa on aikanaan määritelty, Isotalo kertoo Espoon kaupungin tiedotteessa (siirryt toiseen palveluun).

Jos metron luovutus operaattorille eli Helsingin kaupungin liikennelaitokselle (HKL) tapahtuisi vuoden 2023 loppupuolella, länsimetro aloittaisi liikennöinnin Matinkylästä Kivenlahteen vasta vuonna 2024.

Alkuperäisen suunnitelman mukaan metro olisi valmistunut jo 2020.

Alkuperäinen aikataulu ja kustannusarvio eivät vastaa nykytilannetta

Myös alkuperäisen vuosina 2011–2012 tehdyn suunnitelman kustannusarviota on tarkistetty ylöspäin, jotta rakentamisessa voidaan alusta alkaen huomioida ensimmäisen vaiheen aikana kustannuksia nostaneet tekijät.

Metron jatko-osan tarkennettu kustannusarvio on nyt 1159 miljoonaa euroa, kun se aiemmin vuonna 2012 oli arvioitu 801 miljoonaksi euroksi.

Alkuperäinen suunnitelma oli perustunut silloiseen hintatasoon ja tilanteeseen, jolloin urakkakilpailutukset olivat vielä tekemättä ja louhinta kesken. Se aikataulu- ja kustannusarvio ei vastaa nykytilannetta. Tänään julkistettava hankesuunnitelma on päivitetty metron ensimmäiseen vaiheeseen perustuvien kokemusten ja tietojen perusteella.

– Tottakai olisin toivonut, että hinta-arvio olisi pienempi. Meitä on kuitenkin ankarasti opetettu siihen, että pitää olla realistinen arvio niin kustannuksista kuin aikataulustakin, ja nyt sellainen tehty, Isotalo kertoo.

Kaupunginhallitus käsittelee tarkennettua hankesuunnitelmaa kokouksessaan maanantaina 5.3.2018.

Lue lisää:

Espoon kaupunginhallituksen pj: Länsimetrosta on tulossa vielä miljoonien lisälasku

Espoon päättäjät ja HSL tukkanuottasilla joukkoliikenteen korjausliikkeistä – 5 kysymystä vastuuhenkilöille

Metron rakentaminen Matinkylästä Kivenlahteen alkoi