Spotify on matkalla pörssiin, mutta sillä on yksi iso ongelma: Ihmiset eivät halua maksaa

Musiikin suoratoistopalvelun arvoksi on laskettu lähes 20 miljardia euroa. Perustajista tulee miljardöörejä. Liiketoimintamallin kannattavuus on yhä todistamatta.

Musiikin suoratoisto
Musiikin suoratoistopalvelu Spotify älypuhelimen ruudulla.
Mikko Stig / Lehtikuva

Suomalaisten musiikinystävien suosikkipalvelu Spotify on matkalla New Yorkin pörssiin.

Palvelun käyttäjämäärä on noussut 160 miljoonaan, ja liikevaihto yli neljään miljardiin. Kuten alla oleva kaavio kertoo, Spotify on maksavien käyttäjien määrällä mitaten yli kaksi kertaa suurempi kuin markkinakakkonen, Apple Music.

Toisaalta Applen, Amazonin ja suurimpien aasialaishaastajien ei tarvitse kantaa huolta palveluidensa kannattavuudesta. Niille musiikki on vain pieni osa suurempaa viihde- ja palveluimperiumia. Spotifyn tulevaisuus on kiinni vain ja ainoastaan musiikkipalvelusta.

Analyytikon arvioivat Spotifyn markkina-arvoksi yli 18 miljardia euroa. Yhtiön perustajien Daniel Ekin ja Martin Lorentzon omaisuuden arvo nousee miljardiluokkaan.

Yhtiön liiketoimintamallin pätevyys on kuitenkin yhä todistamatta. Viime vuonna Spotify teki yli 1,2 miljardin euron tappiot.

Spotify kasvaa, mutta ei kannata
Juha-Matti Mäntylä / Yle