Tämän hetken kuumin some-sovellus lupaa vapauttaa käyttäjät algoritmien kahleista – mutta onko se tosiaan niin hyveellinen kuin väittää olevansa?

Instagramin haastaja Vero on kerännyt parissa viikossa miljoonia uusia käyttäjiä.

sosiaalinen media
Vero-sovelluksessa voi jakaa esimerkiksi linkkejä.
Vero-sovelluksessa voi jakaa esimerkiksi linkkejä.Ville Seuri Yle

Kuvittele sosiaalinen media, jossa salaperäinen algoritmi ei määrää sitä, mitä sinulle näytetään. Jossa tietojasi ei myydä mainostajille, jotka tuntevat sinut paremmin kuin omat ystäväsi. Joka on muutenkin enemmän sen kaltainen, kuin sosiaalisen median piti olla ennen viraalivideoiden vyöryä, trollisotia ja Donald Trumpia.

Tällaisella mainoskuvalla ratsastaa parissa viikossa hetken kuumimmaksi some-sovellukseksi noussut Vero (siirryt toiseen palveluun). Vuonna 2015 julkaistulla sovelluksella oli pari viikkoa sitten vain 150 000 käyttäjää, mutta viime viikon lopulla määrä oli noussut liki kolmeen miljoonaan, kirjoittaa verkkojulkasu The Verge (siirryt toiseen palveluun).

Palvelu on kerännyt käyttäjiä myös Suomesta. Applen sovelluskaupassa se oli maanantaiaamuna kolmanneksi ladatuin ilmainen sovellus.

Palvelu pyrkii olemaan hyveellinen versio Instagramista

Sosiaalisen median markkinoille tunkeutuminen on äärimmäisen vaikeaa. Päivänperhoja ilmaantuu usein, mutta harva niistä pystyy lyömään läpi. Jopa viimeisin onnistuja, Snap, on ollut ongelmissa (siirryt toiseen palveluun) Instagramin omaksuttua sen suosituimpia ominaisuuksia.

Myös Vero pyrkii haastamaan erityisesti Instagramin. Se haluaa houkutella niitä käyttäjiä, jotka eivät koskaan toipuneet siitä, että Instagram luopui kronologisesta uutisvirrasta. Veron uutisvirrassa uusimmat päivitykset ovat ylimpänä, ja sille voi postata kuvia, linkkejä ja suosituksia. Brittiläisen The Mashable -verkkojulkaisun mukaan (siirryt toiseen palveluun) Instagram-käyttäjien turhautuminen onkin ollut palvelun nopean nousun taustalla.

Lisäksi käyttäjä saa määritellä, kuinka läheisiä ystäviä tai tuttavia hänen kontaktinsa palvelussa ovat, ja postata päivitykset vain tietylle ryhmälle. "Kun voi määrittää, kuka näkee mitäkin, voit käyttäytyä entistä luonnollisemmin, mikä on sinun parhaaksesi", palvelun verkkosivuilla julkaistussa julistuksessa (siirryt toiseen palveluun)todetaan. Palvelun suomalaisittain surkea nimi tarkoittaakin italiaksi esimerkiksi todellista tai aitoa.

Kuvankaappaus sovelluksesta.
Vero-sovellus antaa käyttäjän postata muun muassa kuvia ja suosituksia.Kuvankaappaus.

Vero myös vaikuttaa lupaavan, että, toisin kuin muut sosiaaliset mediat, se ei myy käyttäjiensä tietoja mainostajille. Palvelu sanoo perustavansa ansaintamallinsa käyttäjiltä otetuille maksuille, vaikka tähän mennessä sen käyttäminen on ollut ilmaista. Alkuun palvelu ilmoitti, että ensimmäiset miljoona käyttäjää saavat ilmaisen, elinikäisen jäsenyyden, mutta tarjousta on jatkettu.

Taustalla upporikas libanonilainen liikemies

Veron pyrähdys valokeilaan ei ole kuitenkaan sujunut ongelmitta. Ensin sen palvelimet pettivät uusien käyttäjien massan alla, sitten esiin nousivat palvelun perustajan Ayman Haririn perheen liiketoimien epäselvyydet.

Hariri on miljardööri ja Libanonin vuonna 2005 murhatun pääministerin poika. (siirryt toiseen palveluun) Perheen rakennusliike Saudi Oger lopetettiin (siirryt toiseen palveluun)sen jälkeen, kun tuhannet työntekijät olivat syyttäneet sitä epäselvyyksistä palkanmaksussa. Hariri on sanonut, ettei enää siinä vaiheessa ollut mukana perheen liiketoimissa.

Veron on myös sanottu olevan yksinkertaisesti huono (siirryt toiseen palveluun). Myös Helsingin Sanomien teknologiatoimittaja (siirryt toiseen palveluun) oli pettynyt testattuaan sitä: "Päädyin julkaisemaan linkin musiikkivideoon, mutta meinasin luovuttaa jo puolivälissä julkaisutapahtumaa. Kovin kätevältä sovelluksen käyttö ei tunnu, vaikka ulkoasu näyttääkin kauniilta ja suhteellisen intuitiiviselta. "

Palvelu nielaisee käyttäjän yhteystiedot ja pitää ne

Kaiken lisäksi palvelu ei vaikuta olevan niin hyveellinen miltä se päältä päin näyttää. Tilin poistaminen on vaikeaa (siirryt toiseen palveluun), eikä palvelu ole käyttäjän yksityisyydensuojan suhteen niin tarkka kuin antaa ymmärtää olevansa.

Veron yksityisyysasetuksia on tutkinut kyberturvallisuusyritys F-Securen sosiaalisen median markkinointijohtaja Joel Latto, joka julkaisi aiheesta viime viikolla kaksi (siirryt toiseen palveluun)postausta (siirryt toiseen palveluun) henkilökohtaisessa blogissaan.

Latto kiinnitti huomiota esimerkiksi siihen, että sovellus pyytää pääsyn käyttäjän puhelimen yhteystietoihin – ja pitää ne, vaikka käyttäjä tulisi toisiin aatoksiin.

Palvelu halunnee erityisesti päästä käsiksi käyttäjän yhteystiedoista löytyviin puhelinnumeroihin, Latto arvioi Ylelle.

– Puhelinnumero on hyvin vahva tunniste, jonka avulla voidaan koostaa tietoja tietystä henkilöstä. Se on jopa parempi kuin nimi.

Tämä yksin ei ole epätavanomaista, mutta Latton mukaan Veron sopimusehdot ovat poikkeuksellisen leväperäiset. Lyhyesti sanottuna ne varaavat oikeuden tehdä tiedoilla mitä tahansa kenen tahansa kanssa.

– Palvelu pyrkii luomaan kuvaa siitä, että se suhtautuu yksityisyydensuojaan vakavammin kuin kilpailijansa, mutta tosiasiassa se näyttää olevan tässä suhteessa käyttäjälle jopa huonompi. Esimerkiksi Facebook ja Twitter ovat olleet niin pitkään olemassa, että ne ovat ehtineet saada lokaa niskaansa heikosta yksityisyydensuojasta, ja läpinäkyvyys on siksi lisääntynyt. Verolla kaikki on hämärän peitossa.

Lisäksi Latto on kiinnittänyt huomiota siihen, että sopimusehdot varaavat myös laajat oikeudet muokata käyttäjien palveluun tuottamaa aineistoa. Käytännössä sitä voidaan muuttaa tai hävittää ilman erillistä lupaa.

– Vero toteaa monessa paikassa, että se kunnioittaa yksityisyydensuojaa eikä harjoita tiedonlouhintaa. Halusin katsoa, mistä on kyse, eikä tarvinnut pitkään tökkiä ennen kuin jotain hämärää löytyi, Latto summaa.

On vaikea sanoa, onko Veron leväperäisyydessä kyse pahantahtoisuudesta vai vain osaamattomuudesta. Joka tapauksessa vaikuttaa siltä, että sen kipuaminen uhkaa jäädä lyhyeksi.