Huomioi nämä asiat, kun lähdet liikkumaan jäälle – "Koskaan ei pysty sanomaan, että jää kantaa"

Nuoren miehen hiihtoretki päättyi traagisesti Helsingin Lauttasaaren edustalla. Asiantuntijat varoittavat jäiden petollisuudesta.

Jään paksuus
Ihmiset toivat kynttilöitä menehtyneen nuorukaisen muistoksi tänään maanantai-iltana Lauttasaaren rantaan.
Ihmiset toivat kynttilöitä menehtyneen nuorukaisen muistoksi tänään maanantai-iltana Lauttasaaren rantaan.Mikko Koski / Yle

Viime viikkojen aurinkoiset pakkaskelit ovat houkutelleet monet kävelemään, hiihtämään ja luistelemaan luonnon jäille.

Helsingin rannikon sisälahdissa jään paksuus on nyt paikoin reilut 20 senttiä, mutta mitä kauemmaksi rannasta mennään, sitä ohuemmaksi ja petollisemmaksi jääpeite käy.

– Ulompana jää on syntynyt parin viikon aikana, ja sen paksuus vaihtelee muutamasta sentistä reiluun 15 senttiin. Siellä on liikkuvaa ajojäätä, kertoo Ilmatieteen laitoksen jääasiantuntija Jouni Vainio.

Kun tuuli tyyntyy, jäät jäävät paikalleen, ja yön aikana pakkanen voi muodostaa ajojään päälle parin sentin jääkannen. Kun tuuli taas saa jäät liikkumaan, muodostuu avopaikkoja.

Merestä löydetyn nuoren miehen kuolemaan ei liity rikosta

Sunnuntaina illalla kerrottiin surullinen uutinen, että Helsingin Lauttasaaresta kadonneen 18-vuotiaan miehen ruumis löydettiin merestä Melkin saaren lähistöltä. Poliisi olettaa, että mies oli lähtenyt hiihtoretkelle viime viikon torstaina.

Poliisin mukaan tapaukseen ei liity rikosta, mutta kuolemansyyntutkinta pidetään salassa.

– Melkin saari on siinä rajoilla, missä vahvemman ja kevyemmän jään reuna on ollut, Vainio sanoo.

Nuoren miehen kuolema koskettaa monia ihmisiä.
Nuoren miehen kuolema koskettaa monia ihmisiä.Mikko Koski / Yle

Nuoren miehen ruumiin löysivät Merivartioston sukeltajat. Helsingin meripelastuslohkokeskuksen pelastusjohtaja Ossi Pylvänäinen arvelee, että Länsisataman laivaliikenne saattaa aiheuttaa virtauksia Melkin saaren ympäristössä asti.

– Kyseinen paikka on matala siinä Melkin länsipuolella. Länsisataman laivaliikenne voi vaikuttaa siihen, että kun laivat kääntyvät, niin vesimassat liikkuvat hyvinkin kaukana.

Virtaukset ovat arvaamattomia

Matalikot, kapeikot ja siltojen alukset ovat riskipaikkoja, koska niissä vesi virtaa voimakkaammin, mikä voi heikentää jäätä. Sama tilanne on jokien ja purojen suiden lähistöllä.

Myös laivaväylät kannattaa kiertää kaukaa Vainion mukaan.

– Joitakin satoja metrejä etäisyyttä pitäisi jättää molempiin suuntiin väylästä. Laivojen aiheuttama virtaus jään alla saa jääkentän halkeilemaan kauempanakin. Isojakin jäälauttoja voi irrota. Kun ne liikkuvat virtauksissa, voi syntyä metrien halkeamia.

Varmaa turvarajaa ei ole

Pakkasella saattaa kuitenkin syntyä ohut jääkerros halkeaman päälle, jolloin jääkenttä näyttää rikkumattomalta, vaikka sen alla voi olla iso halkeama.

Jäällä liikkuessa ongelma onkin siinä, että koskaan ei voi olla täysin varma, missä ja milloin jää kestää.

Pylvänäisen mukaan jää saattaa olla joinakin talvina niin paksua, että jopa laivaväylän vieressä voisi seistä, mutta toisinaan taas jää ei kestä edes sadan metrin etäisyydellä väylästä.

– Ei pysty sanomaan mitään ehdotonta turvarajaa tai nyrkkisääntöä. Kaikki riippuu säästä ja talvesta.

– Sula ei ole ongelma, koska sen huomaa, mutta jos yön aikana on syntynyt 1–2 sentin jääkerros, niin sen ohuutta ei näe, eikä se ei kestä. Aikamiehelle pitäisi olla ainakin viiden sentin jääkerros, että se kestäisi, Vainio sanoo.

Terve järki pitää olla mukana

Ilmatieteen laitoksen jääasiantuntija Jouni Vainio

Tänään Helsingissä on sadellut kevyttä lunta. Ohutkin lumikerros voi haitata ohuen jään huomaamista.

Vainio ja Pylvänäinen kehottavat kokemattomia jäällä liikkujia pysyttelemään sellaisilla alueilla, joilla liikkuu muitakin ihmisiä. Silloin jää todennäköisesti kestää. Ja jos se ei kestä, paikalla on muita, jotka voivat auttaa veden varaan joutunutta.

–Jäällä pitää aina olla varovainen. Koskaan ei pysty sanomaan, että jää kantaa, vaikka olisi ollut pidempiäkin jaksoja kovaa pakkasta, koska virtaukset merellä aiheuttavat sulia käsittämättömiin paikkoihin, Pylvänäinen sanoo.

– Tällä hetkellä pääkaupunkiseudun ympärillä on ihan kantavaa jäätä. Se lisää mukavasti ulkoilualuetta, kun meri jäätyy, mutta terve järki pitää olla mukana. Siellä ollaan luonnon kanssa tekemisissä. Se ei ole luistinrata. Siellä on useita metrejä vettä alla, Vainio muistuttaa.

Suomen uimaopetus- ja hengenpelastusliiton Järki jäällä -oppaassa (siirryt toiseen palveluun) on hyviä neuvoja jäällä liikkumiseen.