Vodka ja maustettu viina maistuvat – suomalainen alkoholi kiinnostaa nyt maailmalla

Massamerkkien sijaan kuluttajat etsivät tarinaa alkoholijuoman taustalla.

alkoholijuomat
Naisen kädessä koktail.
AOP

Suomalainen alkoholi on noussut parissa vuodessa elintarvike- ja juomaviennin vetonaulaksi.

Alkoholijuomat muodostavat jo runsaat kymmenen prosenttia koko elintarvikeviennistä. Ne ovat suurin yksittäinen elintarvikeviennin tuoteryhmä.

Suomalaista alkoholia vietiin ulkomaille viime vuonna jo viidennes enemmän kuin vuosikymmenen alussa, yli 160 miljoonalla eurolla. Parhaiten maailmalla vetävät vodkat ja maustetut viinat. Väkeviä menee vientiin enemmän kuin suomalaiset itse niitä juovat.

Suomen pienuus on etu

Tämän viikon aikana neljä suomalaista alkoholiyhtiötä esittäytyy mahdollisille ostajille Aasian suurimmilla ruoka- ja juomamessuilla Tokiossa. Tiistaina alkaville Foodex Japan -messuille saapuu kymmeniä tuhansia mahdollisia ostajia.

Food from Finlandin toimialajohtaja Esa Wrangin mukaan maailmalla on menossa craft- eli käsityöläisalkoholien buumi.

– Suomi on pieni maa ja meillä on paljon erityisiä tuotteita, jotka nimenomaan eivät ole massatuotteita. Ihmiset täällä Japanissakin ovat kyllästyneitä massatuotteisiin, Wrang kertoo Tokiosta.

Hänen mukaansa esimerkiksi aasialaiset baarit, hotellit ja ravintolat etsivät erikoisempia tuotteita, ja pyrkivät niiden kautta luomaan itselleen "eksklusiivista profiilia".

Suomalaiset alkoholituotteet sopivat profiilin luomiseen Wrangin mielestä hyvin, koska niillä on yleensä tarina. Raaka-aineiden alkuperä tunnetaan tarkkaan.

– Pienuus voidaan kääntää Suomen eduksi. Pienen maan tuotantoketjussa kaikki voidaan jäljittää, Elintarviketeollisuuden toimialapäällikkö Marika Säynevirta sanoo.

Erityisen tärkeä rooli alkoholin markkinoinnissa on sen pääraaka-aineella, vedellä.

– Veden roolia alkoholijuomien valmistamisessa ei voi liikaa korostaa, Wrang sanoo.

Pitää toimia, jotta muut Pohjoismaat eivät "mene oikealta ohi"

Myös pörssiin pian listautuvassa valtion alkoholiyhtiössä Altiassa on huomattu suomalaisen puhtaan veden merkitys alkoholin markkinoinnissa.

Yhtiö on myynyt Koskenkorvaa Yhdysvalloissa viime syksystä asti. Koskenkorvan vahvuus on ennen kaikkea eteläpohjalainen vesi, Altian hallituksen puheenjohtaja Sanna Suvanto-Harsaae arvioi Kova talous -haastattelussa.

– Suomessa on uskomattoman hienot puhtaat raaka-aineet. Maailmalla kuluttajat katsovat yhä enemmän, mistä tuote on valmistettu, ja sen vuoksi viennistä syntyy Suomelle ruokapuolella paljon mahdollisuuksia.

Suvanto-Harsaaen mielestä suomalaisten ruuanviejien pitäisi toimia nyt nopeasti.

– Täytyy katsoa etteivät ruotsalaiset, tanskalaiset ja norjalaiset mene oikealta ohi. Nopeammin pitäisi nyt lähteä viemään tätä ulkomaille.

Altia itse on kilpailussa hyvin kiinni. Se on jo esimerkiksi akvaviittien markkinajohtaja Ruotsissa – ja etsiskelee koko ajan uusia laatuviinamerkkejä ostettavaksi.