Oudot ulosajot jatkuvat Juvalla – Jo 11 autoa luisunut suoralta tieltä

Suoralla tieosuudella on sattunut lyhyessä ajassa jo toistakymmentä hieman selittämätöntä ulosajoa.

tieliikenneonnettomuudet
Ulosajot ovat tapahtuneet suoralla tieosuudella.
Petri Vironen / Yle

Yle kertoi torstaina 1.3. Juvan ja Pieksämäen välisellä tieosuudella sattuneista ulosajoista. Tuolloin maastossa oli jäljet kuuden tai seitsemän auton luisumisesta tieltä.

Maanantai-iltaan mennessä jälkiä oli tullut lisää. Yksi auto oli tien oikealla puolella puuta vasten. Puu oli painanut apukuljettajan puolelta konepellin syvälle sisään.

Tielle oli jo torstaina asetettu alempi 60 kilometrin nopeusrajoitus ja varoitus tien päällystevaurioista. Autojen suistumisia oli jälkien perusteella sattunut kaikkiaan 11 maanantai-iltapäivään mennessä. Kaikki ulosajot eivät tule viranomaisten tietoon, sillä auto voidaan vetää traktorin avulla tielle ja jatkaa omin voimin tai hinaajan kyydissä matkaa korjaamolle.

– Kävin kävellen katsomassa tilanteen ja jälkiä oli tullut lisää. Yksi auto oli edelleen puuta vasten ja siitä oli konepelti painunut toiselta puolelta lähes kokonaan kasaan, lähellä asuva Hannu Kähärä kertoi.

Vehmaassa sijaitsevan Juvan Autohuollon työnjohtaja Tapio Piispa kertoo, että lähipäivien aikana hinausauto on käynyt noukkimassa useamman ajoneuvon pois paikalta. Osa on päässyt omin voimin tai traktoreiden auttamana.

– Viimeisimmän ulosajon kuljettaja kertoi, että auto lähti heittelehtimään tuntemattomasta syystä. Ilmeisesti siellä on ollut taustalla urat, heittely ja se tietty kaltevuus, Piispa pohtii.

Piispa ajaa kyseistä tieosuutta usein. Hän kävi paikan ajatuksella läpi viimeksi lauantaina.

– Siinä ulosajokohdalla tapahtuu autossa tiettyä heijaamista. Sitten siinä oli sadan metrin verran sellaista jäistä osuutta, jossa ei ollut sulaa ajouraa. Siitä jäätiköltä ne autot jostakin syystä lähtee.

"Tie on 2-hoitoluokan mukaisessa kunnossa"

Tien kunnossapidosta vastaavan Keski-Suomen ELY-keskuksen aluevastaava Harri Hyyryläinen kävi itse toteamassa tilanteen tiistaina aamulla. Tie oli hiekoitettu entistä näkyvämmin ja nopeusrajoitusta oli laskettu.

– Tiellä oli polannetta ja uraa, mutta se oli 2-hoitoluokan mukaisessa kunnossa. Minun on vaikea löytää yhtä syytä monille ulosajolle. Useimmiten niitä on useita, esimerkiksi autoon, renkaisiin, kuljettajaan, keskittymiseen tai vaikka tilannenopeuteen liittyen, Harri Hyyryläinen arvioi.

– Tietysti itse osasin tilanteeseen hieman varautua, mutta mitään sellaista painanteista johtuvaa heittelyä en havainnut, että se olisi yksin syy ulosajoihin, Hyyryläinen kertoo.

Tien mahdollinen parannus eli päällysteen uusiminen voidaan toteuttaa vasta sulan maan aikana. Tieosuuden kunnossapidosta vastaa Keski-Suomen ELY-keskus. Mahdollisesta isommasta peruskorjauksesta vastaa Pohjois-Savon ELY-keskus.

– En ole urallani vastaavaan ilmiöön vielä törmännyt. Joskus ulosajoja sattuu samoilla tieosuuksilla, mutta ei näin monta ja näin lyhyessä ajassa, Harri Hyyryläinen pohtii.

Ulosajot ovat tapahtuneet suoralla tieosuudella, jossa on painanteita.
Petri Vironen / Yle