Länsimetro piinaa espoolaispoliitikkoja edelleen: "Kuin rampa ankka"

Länsimetron kakkosvaiheen miljoonien lisäkustannukset herättävät huolta Espoossa.

Länsimetro
matkustajia menossa metroon
Länsimetron ensimmäinen osa avattiin liikenteelle marraskuussa.Marja Väänänen / Yle

Satojen miljoonien lisäkustannukset länsimetron kakkosvaiheessa herättävät huolta espoolaisissa poliitikoissa.

Viime viikolla ilmeni, että Espoon Matinkylästä Kivenlahteen kulkeva metrolinja tulee maksamaan lähes 400 miljoonaa euroa alkuperäistä suunnitelmaa enemmän. Myös sen valmistuminen myöhästyy jopa neljällä vuodella.

Länsimetron hallituksen puheenjohtaja, Espoon teknisen toimen johtaja Olli Isotalo sanoi torstaina, että ykkösvaiheen hankaluuksista on otettu opiksi.

– Ei tässä ole mitään toiveita laitettu paperille, hän vakuutti Ylelle.

Yle kysyi nyt Espoon kolmelta suurimmalta puolueelta, mitä ajatuksia kakkosvaiheen päivitetyt kustannukset ovat Espoossa herättäneet.

Vihreiden ja SDP:n valtuustoryhmien puheenjohtajat penäävät viivästyksen vuoksi esimerkiksi entistä lujemmin vahvistusta länsimetron liityntäliikenteelle.

– Liityntäliikenne täytyy nyt oikeasti saada [kuntoon]. Toivottavasti saadaan suoria linjoja korvaamaan Espoonlahden ja Finnoontien seudun liikennepätkää, vihreiden Inka Hopsu sanoo.

– Tällä hetkellä meidän metro on vähän rampa ankka, sanoo puolestaan SDP:n Markku Sistonen. Hän jatkaa:

– Meillä on suuria ongelmia liityntäliikenteen kanssa eteläisestä Espoosta. Nämä ongelmat eivät poistu ennen kuin metro on valmis Kivenlahteen saakka.

Reittikartta.
Kakkosvaiheessa metrolinjaa jatketaan Matinkylästä Kivenlahteen.Marja Väänänen / Yle

"Veronmaksajat tämän pitkällä aikavälillä maksavat"

Kokoomuksen huolena on, että nousevat kustannukset näkyvät lopulta lipunhintojen nousuna veronmaksajien kukkarossa.

– Meillä on aikamoinen työ katsoa, miten me saamme velkaantumisen jotenkin järkevään asentoon kaupunkikonsernin osalta. Mutta veronmaksajat ja joukkoliikenteen käyttäjät tämän pitkällä aikavälillä maksavat, kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja Henrik Vuornos kommentoi.

Poliitikot toteavat, ettei jatketta Kivenlahteen voi kuitenkaan jättää rakentamatta.

– Tämä on surkea tilanne. Voimattomaksi tässä poliitikko tuntee olonsa, Vuornos sanoo.

– Metron rakentamista ei voi keskeyttää. Metro pitää saattaa nopeasti valmiiksi. Varmaan joudutaan ottamaan enemmän lainaa mitä on suunniteltu, Sistonen toteaa.

Vihreiden Inka Hopsua kustannusten nousu ei yllättänyt.

– Mutta se, että se on noin paljon, on kyllä surkea juttu.

Metron logo aseman ulkopuolella.
Ykkösvaiheen valmistuminen viivästyi vuosia.Marja Väänänen / Yle

Aiheesta aiemmin:

Länsimetron kakkosvaihe myöhästyy jopa neljällä vuodella ja budjetti ylittyy sadoilla miljoonilla

Länsimetron kakkosvaiheen budjettiin ja aikatauluun on lisätty rutkasti realismia – "Ei tässä ole mitään toiveita laitettu paperille"