Haluatko timmiin kuntoon kesäksi? Aloita nyt – Yle selvitti, mitkä 10 talvilajia kuluttavat eniten kaloreita

Tiedätkö, kuinka paljon talven suosikkilajit kuluttavat kaloreita?

kuntoliikunta
Etelä-korealainen bloggari Suho Lee Rukan jääkiipeilyssä.
Jääkiipeily on yllättävän tehokasta liikuntaa.Ensio Karjalainen / Yle

Talvinen kuntoilu on yllättävän tehokasta liikuntaa.

UKK-instituutti kokosi Ylen pyynnöstä listan, joka näyttää kymmenen talvisen lajin kalorikulutuksen naisille ja miehille. Listauksessa on mukana tuttuja ja erikoisempia lajeja, joita voivat harrastaa eri ikäiset ihmiset erilaisissa ympäristöissä eri puolilla maata.

Energiankulutukseen vaikuttavat liikunnan rasittavuus sekä liikkujan sukupuoli, ikä ja koko. Taulukon luvut ovat keskiarvoja noin 40-vuotiaalle henkilölle, joka on noin 165–175 senttiä pitkä. Naisten kalorikulutukset ovat keskiarvoja noin 65-kiloisille ja miesten kalorikulutukset noin 85-kiloisille.

Listan lukuja voi verrata siihen kulutukseen, mitä henkilö kuluttaa makuuasennossa tekemättä mitään. Naisilla luku on 72 kilokaloria tunnissa ja miehillä 95.

Listan ykköseksi eli tehokkaimmaksi lajiksi suksi kaikille tuttu maastohiihto, mutta seuraavaksi eniten kaloreita kuluttava laji yllätti tutkijankin.

Grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Maastohiihto on rasittavinta

Kovatehoinen hiihto on täpärästi taulukon tehokkain. Kymmenen kilometrin tuntivauhdilla kilokaloreita kuluu tunnissa 800–1000.

– Hiihto on odotetulla ykkössijalla. Se on monipuolisimpia lajejamme sekä lihaskunnon että kestävyyskunnon kannalta, kertoo UKK-instituutin erikoistutkija Marjo Rinne.

Jos suunnitelmissa ei ole rankka hiihtourheilu, voi suksien päälle lähteä muutenkin. Aurinkoisena kevätpäivänä moni suuntaa sisävesien jäälle nauttimaan valosta ja lämmöstä. Hitaammallakin vauhdilla hiihtäminen on tehokkaimpia liikuntamuotojamme. Sunnuntaihiihtäjän kulutus löytyy listan sijalta 5.

– Historia kertoo, että ei se matka tapa vaan vauhti. Samalla tavalla hiihdosta saa kuluttavaa vähemmällä vauhdilla, jos hiihtää pitempään.

Ihmisiä hiihtämässä Pien-Saimaan jäällä Lappeenrannassa.
Hiihtäen liikkuja kuluttaa energiaa tehokkaasti.Tommi Parkkinen / Yle

Jää- ja kalliokiipeily yllättävän kuluttavaa

Toiseksi rasittavin laji saattaa yllättää. Kalliokiipeily kuluttaa sukupuolesta riippuen 755–985 kilokaloria tunnissa. Talvella laji kääntyy jääkiipeilyksi, joka voi olla vieläkin kuluttavampaa.

– Jääkiipeilyssä liikutaan lumirautojen ja raskaiden kantamusten kanssa. On hangessa kävelyä ja ankkureiden asennusta. Kylmässä oleminen vielä lisää kulutusta, kertoo Suomen Kiipeilyliiton toiminnanjohtaja Jari Koski.

Myös tekniikka vaikuttaa kehon energian kulutukseen. Jäistä seinää pitkin kiipeäminen on hitaampaa kuin kalliokiipeily.

– Liidaten eli itse köyttä alhaalta vieden ja jääruuveja jäähän laittaen nousu kestää kauemmin ja siten myös kuluttaa enemmän, verrattuna nousemiseen valmiin yläköyden avulla, Jari Koski kertoo.

Kakkossija oli yllätys myös tutkijalle.

– Kiipeily oli yllätys, että se nousi noinkin kärkeen. Tässä lajissa käytetään isoja lihasryhmiä, mikä on kuluttavaa, kertoo UKK-instituutin erikoistutkija Marjo Rinne.

Ihmisiä lykkii potkukelkalla Pien-Saimaan jäällä Lappeenrannassa.
Kevätauringossa voi liikkua myös potkukelkalla. Sillä pääsee kätevästi eri paikkoihin.Tommi Parkkinen / Yle

Käveleminen lumikengillä tai ilman

Lumessa voi liikkua monella tavalla. Sijalta 4 löytyvä raskas lumikenkäkävely kuluttaa 540–740 kilokaloria tunnissa. Pilkkireissulle lähtevä ei taulukon mukaan paljon rasitu.

– Jos istuen pilkkii ja kairaa jäähän reikää silloin tällöin, niin tunnissa ei paljon energiaa kulu, kommentoi Marjo Rinne taulukkoa.

Esimerkiksi järven jäällä lumessa käveleminen yhdistettynä pilkkireissuun käy jo liikunnasta, mutta pelkkä avannon äärellä istuminen ei ole tehokasta. Hangen kasvaessa myös liikkuminen kalapaikoille käy raskaammaksi.

Pelkästään rento ulkoilukin kuluttaa, ja viikonlopun kävelylenkille kannattaakin lähteä ajan kanssa.

– Viiden kilometrin tuntivauhdilla nainen kuluttaa tunnissa noin 275 kilokaloria ja mies 350, kertoo Rinne.

Lapsia luistelemassa.
Matkaluistelu on sijalla 7.Tommi Parkkinen / Yle

Laskettelu on yhtä tehokasta kuin lumityöt

Vauhdikas lumilautailija kuluttaa aamupuuron kaloreita tehokkaammin verrattuna laskettelijaan. Pihan lumenluonnista saatu hyötyliikunta taas sijoittuu yllättäen kulutukseltaan samalle tasolle normaalitehoisen laskettelun kanssa.

– Samoihin kulutuslukemiin päästään laskettelun kanssa, jos tehdään lumitöitä lapioiden, kertoo UKK-instituutin erikoistutkija Marjo Rinne.