Sanoma rynnistää mukaan festaribisnekseen – osti muun muassa RMJ:n, Tammerfestin ja Suomipop-festivaalit

Sanoman omistamasta Nelosesta on kasvamassa Suomen suurin monikanavainen viihdetalo.

festivaalit
Nuoriso, selfie, kesäloma, Tammerfest 2017
Nuoriso selfie-touhuissa Tammerfesteillä 2017Jani Aarnio / Yle

Nelonen Media vastaa pian tukusta festivaaleja ja tapahtumia – sellaisista, kuten Suomipop-festivaalit, Iskelmä-festivaali, Tammerfest ja Raumanmeren juhannus. Tai kuten Nightwishin konsertti Lahdessa heinäkuussa ja Popedan stadionkonsertti Tampereen Ratinassa elokuussa.

Aluevaltauksen takana on kauppa, jossa Sanoma Media Finland ostaa Suomen suurimpiin tapahtumajärjestäjiin kuuluvan jämsäläisen N.C.D. Production Oy:n ja sen konserniyhtiöiden festivaali-, konsertti- ja risteilyliiketoiminnan. Toiminnasta tulee osa Nelonen Mediaa.

– Meillä on tämän kaupan myötä ainutlaatuinen mahdollisuus tarjota suomalaisille entistä kiinnostavampia viihdeilmiöitä, kommentoi Sanoma Media Finlandin toimitusjohtaja Pia Kalsta.

Festivaalien ja konserttien lisäksi kauppaan kuuluvat suositut Abi- ja Goom -opiskelijaristeilyt. Omistajaa vaihtavan liiketoiminnan liikevaihto oli viime vuonna noin 20 miljoonaa euroa.

N.C.D. löysi kumppaninsa

Tapahtumia pyörittämään perustetaan uusi yhtiö Nelonen Media Live Oy. Sanoma omistaa siitä 60 prosenttia. Yhtiön toimitusjohtajaksi siirtyy Nelonen Median markkinointipäällikkö Anssi Nevalainen. N.C.D. Productionin perustaja Hannu Haljala ja muut avainhenkilöt jatkavat yhtiön kehittämistä ja johtamista.

N.C.D. Productionin työntekijät jatkavat vanhoina työntekijöinä Nelonen Media Liven palveluksessa.

– Tämä on loikka kohti suurempaa näkyvyyttä ja vaikuttavuutta. Olemme etsineet isoa ja monipuolista markkinointiosaajaa kumppaniksemme, sanoo N.C.D. Productionin Hannu Haljala.

Livetapahtumien suosio kasvussa

Kaupan myötä Nelonen Mediasta tulee Suomen suurin monikanavainen viihdetalo.

– Nelonen Mediassa on musiikin ympärille luotu uudenlainen toimintamalli, jossa radiokanavat, tv:n musaohjelmat, persoonat ja nyt myös entistä enemmän live-tapahtumat toimivat saumattomasti yhdessä, toteaa Nelonen Median liiketoimintajohtaja Kari Laakso.

Kotimaisella viihteellä on Laakson mukaan paikkansa ihmisten arjessa.

– Erityisesti se näkyy livetapahtumien suosion kovassa kasvussa, Laakso sanoo.

Kaupan toteutuminen edellyttää vielä muun muassa Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksyntää. Kaupan odotetaan toteutuvan muutaman kuukauden kuluessa.