Sanoma ostaa jämsäläisen festivaalijätin – kauppaan kuuluvat SuomiPop -festivaalit, Himos Juhannus, Tammerfest ja monia muita

Sanoma Media Finland ostaa Suomen suurimpiin tapahtumajärjestäjiin kuuluvan jämsäläiseN N.C.D. Production Oy:n ja sen konserniyhtiöiden festari-, konsertti- ja risteilyliiketoiminnan.

Jämsä
Himoksen juhannusfestivaalin sisäänkäynti.
Kauppaan kuuluu muun muassa jo 20 vuotta pyörinyt Himos Juhannus.Petri Aaltonen / Yle

Sanoma liittää ostoksensa osaksi Nelonen Mediaa. Liiketoimintakauppa tekee Nelonen Mediasta Suomen suurimman viihdetalon.

Sanomalle siirtyy noin 30 festaria ja tapahtumaa. Tunnetuimpia ovat Suomipop Festivaalit, Iskelmä Festivaali, Tammerfest, kaksikymmentä vuotta täyttävä Suomen vanhin juhannusfestivaali Himos Juhannus, RMJ Raumanmeren Juhannus, Kuopiorock ja Wanaja Festival.

Lisäksi kauppaan kuuluu N.C.D. Productionin konserttiliiketoiminta: muun muassa Nightwishin konsertti Lahdessa ja Popedan stadionkonsertti Tampereen Ratinassa. Lisäksi kauppaan kuuluvat suositut Abi- ja Goom –opiskelijaristeilyt.

Ostettavan liiketoiminnan liikevaihto oli viime vuonna noin 20 miljoonaa euroa.

Tapahtumaliiketoimintaa pyörittämään perustetaan uusi yhtiö Nelonen Media Live Oy, josta Sanoman omistusosuus on 60 prosenttia. Yhtiön toimitusjohtajaksi siirtyy Nelonen Median markkinointipäällikkö Anssi Nevalainen.