1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kuorma-auto & rekka

Ensimmäiset itseohjautuvat kuorma-autot testiin Suomen moottoriteille – jokaisessa autossa on kuski, mutta hän ei välttämättä aja

Testiajoa tehdään Suomen moottoriteillä kevään aikana. Uusi teknologia ei tulevaisuudessa korvaa kuljettajaa täysin, mutta helpottaa ja nopeuttaa esimerkiksi kotiin pääsyä.

Testiajossa on mukana vähintään kolme autoa, jotka on kytketty toisiinsa etäyhteydellä. Kuva: Scania

Kokkolalainen kuljetusyhtiö Ahola Transport testaa osittain itseohjautuvia kuorma-autoja keväällä Suomen teillä. Autot ja niiden tekniikka ovat ruotsalaisen kuorma-autovalmistaja Scanian kehittämiä.

Scania on solminut suomalaisen kuljetusliikkeen kanssa monivuotisen sopimuksen uusien kuljetusteknologioiden käytöstä ja testauksesta.

Sopimus on lajissaan ensimmäinen Euroopassa. Siinä puoliautonomista letka-ajoa kokeillaan normaaliliikenteessä. Scania on jo testannut letka-ajoa suljetulla radalla.

Kuski voi kytkeytyä letkaan, kun ajoaika täyttyy

Ahola Transportin testiletkassa vähintään kolme kuorma-autoa ajaa peräkkäin, ja autot on kytketty toisiinsa etäyhteydellä.

Ensimmäistä autoa ajava kuljettaja ohjaa koko letkaa, mutta myös perässä tulevissa autoissa on kuljettajat. He voivat kuitenkin esimerkiksi täyttää ajopäiväkirjaa.

Ahola Transportin konsernijohtajan Hans Aholan mukaan uusi teknologia muun muassa nopeuttaa kuskin kotiinpääsyä.

– Jos kuskin ajoaika täyttyy ja kotiin on vielä matkaa 100 kilometriä, niin hän voi kytkeytyä tällaisen letkan perään. Tähän siis pyritään tulevaisuudessa, kertoo Ahola.

Peesissä pääsee vähemmällä polttoaineella

Uudet letka-ajon teknologiat vähentäisivät myös polttoaineen kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä, kertoo Scania tiedotteessaan. Kulutuksen väheneminen johtuu yhtiön mukaan siitä, että perässä ajavien ilmanvastus on pienempi, mikä taas pienentää polttoaineen kulutusta.

Testiajoa on tarkoitus tehdä Suomen moottoriteillä jo keväällä, paikka ja aikataulu ovat vielä auki. Laki sallii letka-ajotestauksen moottoriteillä, mutta uusien teknologioiden laajempi käyttöönotto edellyttää lainsäädännön muutoksia.

Ahola Transport omistaa yli 400 kuljetusyksikköä ja työllistää noin 700 ihmistä. Yhtiön liikevaihto on noin 100 miljoonaa euroa, ja sen pääkonttori on Kokkolassa.

Asiasta kertoi ensimmäisenä Österbottens Tidning.

8.3.2018 klo 9.30 Tarkennettu kohtaa, jossa kerrotaan lain sallimasta letka-ajotestauksesta